Motion - Fler metoder

Här listar vi fler metoder för att arbeta med materialet i Del 3 - Motion

Film

Titta på filmer som visar exempel på varför man mår bra av fysisk aktivitet och motion:

  • Filmen ”Hälsa och motion” (2,27 min)
  • Filmen ”Fritid idrott” (5,26 min)
  • Filmen ”Idrott på schemat för nyanlända” (2,59 min)
  • Filmen ”Natur för alla” (3,43 min)

Sjung

Sjung sånger om vad man behöver för att må bra t ex sånger från: https://www.sjungspraket.se/blank

- ”Friskvårdsmelodin”

Skriva

SKRIVUPPGIFT: Låt deltagarna skriva om en fysisk aktivitet som de har provat och tycker om att göra.

SKRIVUPPGIFT: Låt deltagarna skriva en hälsoplan för sig själva som har med deras vanor och livsstil att göra: Be dem tänka igenom vad de lärt sig under temat om vad som är bra respektive mindre bra för hälsan. Uppmana dem sedan att tänka igenom hur de lever nu när det gäller mat, motion, sömn, psykisk hälsa m m. Be dem skriftligt beskriva sina vanor. Sedan ska de göra en hälsoplan för sig själva där de avslutar följande meningar:

  • ”Jag ska fortsätta med….” (= om vanor de redan har som är bra för hälsan) 
  • ”Jag ska sluta med…” (= om vanor de har som inte är så hälsosamma)
  • ”Jag ska börja med…” (= något de ännu inte gör men som de kommit på att det vore bra för deras hälsa)

Utomhus

Låt deltagarna få pröva på olika former av motion och friluftsliv och försök skapa en så positiv upplevelse som möjligt.

  • Gå stavgång med gruppen!
  • Gör en utflykt och gå en promenad till någon närliggande skog, park, sjö eller annat friluftsområde.
  • Besök närliggande sporthall och/eller badhus. Gå in och titta. Prata om vilka aktiviteter man kan göra där. Läs på anslagstavlor om öppettider, priser, verksamhet m m. Delta i aktiviteter där om det är möjligt.
  • Ladda ner och använd träningsapp där ni tävlar i och mellan grupperna om att röra på er så mycket som möjligt under tematiden. Man kan också använda stegräknare för deltagarna.

Skriva

DIKTAMEN: Gör diktamen av texten ”Diktamen: Motion”. Läraren läser en mening och deltagarna ska försöka skriva det de hör. Sedan skriver läraren upp meningen på tavlan och deltagarna får själva rätta sin text. Prata om varför orden stavas som de gör, vilka ord som är sammansatta m m .

Läsa

LÄS I ANDRA BÖCKER:

Läs texten ”Badhus” s 16-17 i ”Vad gör man här?” och ”Sporthall” s 18-19 i samma bok. https://sica.nordiskehandel.cloud/product.html/vad-gor-man-har---lasebok---7762-020-4-2

Läs också texten ”Motionera mera” på s 47 i ”Min mening” (Folkuniversitetets förlag) https://minmening.nu/