logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Andakter

En andakt är en enkel form av gudstjänst som kristna kan fira enskilt eller i grupp. Andakten kan innehålla bön, bibelord, lovsång och tankar kring Guds ord och våra liv. Här samlar vi inspelade andakter som hålls av frälsningsofficerare (pastorer) och andra inom Frälsningsarmén. Du kan ta del av dem i videoformat och även läsa dem i text.  

Påsken förvandlar liv

Skärtorsdag, långfredag och påsksöndag. Även om du inte själv är kristen är påskens berättelse relevant, och till och med skriven, för dig.

Skärmdump från andaktsfilmen med Leif Bergström

Det är enkelt att be till Gud

Du behöver inte få orden rätt när du ber. Gud är alltid nära, känner dig, hör din djupaste längtan vare sig du suckar, viskar eller säger fina ord.

Frälsningsarméns ledare Bo Jeppsson står framför Templet i uniform.

Julefrid eller oro?

Nu närmar vi oss julen – en tid av glädje, ljus och hopp. ”Julen är härlig för stora och små”, sjunger vi i en känd julvisa. Och kanske är julen enbart en härlig tid för dig? Eller känner du oro? Du är inte ensam i så fall.

Bo Jeppsson, ledare för Frälsningsarmén i Sverige och Lettland sitter på en parkbänk framför några gravstenar på en kyrkogård. Löven på träd och buskar runtomkring har höstfärger.

Mörker kan bli ljus - andakt i allhelgonatid

När du går till en kyrkogård i allhelgona - tänd ett ljus för dig själv som fortfarande lever här på jorden och kan förändras, älska och göra gott.

Elisabeth Grahn sitter vid ett piano och spelar och sjunger.

Be om hjärtan som älskar människor

Läs och lyssna på andakt med Elisabeth Grahn, Norrköping om laglösheten i vårt land och om hur vi behöver be Gud om kärleksfulla hjärtan.

Lita på Gud

”Fader du ser dem som sitter och tittar på eller läser den här andakten. Det är sjukdom, det är omständigheter, det är oro, det kan vara ångest, det kan vara brist. Vi kommer till dig nu Gud och ber om ett mirakel! För du är en Gud som gör under. I Jesu namn, Amen.” Månadens andakt är av och med kapten Leif Bergström, kommunikationschef, Frälsningsarmén.

Porträttbild på Bana Berhane, biträdande kårledare i Västerås

Hur lever jag som Jesus?

”Jesus sa: ’Och han som har sänt mig är med mig. Han har inte lämnat mig ensam, eftersom jag alltid gör det som behagar Honom.’ Om jag - en helt vanlig människa ska behaga och leva som Jesus - vad är det då jag ska göra? Och vad ska jag inte göra?” Läs och lyssna till månadens andakt med Bana Berhane, Frälsningsarmén i Västerås.

Porträttbild på Bo Jeppsson, Frälsningsarméns ledare i Sverige.

Ingen är övergiven av Gud

Påsken är den kristna kyrkans viktigaste högtid. Jesus fängslas, dör på korset och uppstår igen ifrån de döda. Händelserna förändrade historien för alltid.

Ewa-Marie Kihlagård står framför ett fönster med en uppslagen bok i händerna och blicken in i kameran.

Andakt: Hur mår ditt hjärta?

"Idag är det dags för en hälsokontroll av ditt hjärta. Stanna upp och fråga dig själv; 'Hur står det till med mitt inre? Hur mår jag? Hur har jag det?' och svara så ärligt som möjligt. Men framför allt fråga Gud, han som har skapat oss, han som känner oss." Månadens andakt är av och med Ewa-Marie Kihlagård, biträdande programchef i Frälsningsarmén.

Bo Jeppsson, ledare för Frälsningsarmén i Sverige och Lettland.

Barnet som förändrade världen

Låt din jul bli en tid när du tar barnet i famn. Månadens andakt är skriven av Bo Jeppsson, Frälsningsarméns ledare i Sverige och Lettland.

Rickard Carlsson vid en byggnad med en surfplatta i händerna och blicken in i kameran.

Effekterna av att leva nära Jesus

"I Johannes kap 15 talar Jesus om att du och jag ska bära rik frukt och frukt som består. Det handlar om effekterna som blir när vi lever nära Jesus så att Han kan göra vår karaktär mer och mer lik Guds karaktär. Konkreta exempel på detta är: frid, tålamod, trohet, glädje, kärlek, vänlighet, godhet och självbehärskning." Lyssna på eller läs månadens andakt med Rickard och Jenny Carlsson, kårledare för Frälsningsarmén i Tranås.

Bo Jeppsson, Frälsningsarméns ledare i Sverige.

Hoppet slocknar aldrig

Välkommen till kyrkan i Allhelgona! Besök gärna en grav och tänd ett ljus. Minns, sörj och känn tacksamhet. Men prova också att knäppa dina händer i bön. Gud är på din och livets sida.

Mikael Vigart som är kårledare för Frälsningsarmén i Karlstad. I bakgrunden hänger det ett kors på väggen till vänster om Mikael. Till höger står det en bokhylla.

Andakt - Ingen är osynlig

Läs och lyssna på månadens andakt med Mikael Vigart, kårledare för Frälsningsarmén i Karlstad.

En öken med en stjärna som lyser på den mörka himlen.

Andakt - ett nytt perspektiv

Gud vänder värdeskalorna upp och ner och visar sin kärlek till de små, de ödmjuka och de som tycks obetydliga. Vi behöver pröva våra hjärtan när vi förbereder oss för julen, så att vi rensar bort alla tankar på stolthet och materialistiskt sinnelag därför att vi, när det kommer till kritan, vare sig vi är prinsar eller fattiga människor, eller Frälsningsarméns general, är ganska oansenliga.

En arm som håller i ett gäng röda ballonger.

Kärlek som förs vidare och som kan förvandla liv

"Tack gode Gud att du så generöst ger av din kärlek, din nåd och din omsorg. Gud, jag ber om nåd att även jag generöst ska kunna förmedla kärlek till de människor jag möter." Månadens andakt är skriven av major Peter Jonasson, metodstöd för andlig utveckling i Frälsningsarmén.

Solstrålar som lyser igenom några trädkronor.

Andakt - ljus och sanning

"Att vara förlåten är som att befinna sig mitt i en solig, varm och ljus vårdag. Den erfarenheten gör mig mindre rädd för att låta vårvintersolen lysa över vrår i mitt eget liv där det kan upptäckas ostädade ställen som jag inte trodde fanns så länge de låg höljda i dunkel." Karin Larsson, skribent för tidningen Stridsropet skriver om ljus och sanning.

En äng av vete. I bakgrunden syns en skördetröska som skördar vetet.

Andakt - som vi sår får vi skörda

”Den som brukar sin åker får bröd så det räcker, den som jagar efter fåfängliga ting mättas med armod.” (Ords 28:19) Peter Manninen, kårledare för Frälsningsarmén i Skövde, skriver om hur det vi gör idag ger konsekvenser för morgondagen.

Krokus som växer på marken.

Andakt - vår och vår inre trädgård

Ljus och värme behövs för att våren ska sätta igång, för att blommor och grönska ska få fart. På samma sätt behöver själen, det inre, andlig värme och ljus. Maud Fennvik, kårledare för Frälsningsarmén i Haparanda skriver om hur Jesus är vår trädgårdsmästare och om blommorna, Andens frukter.

Vita blommor som växer på marken vid ett träd. I bakgrunden syns solstrålar.

Andakt - tacksamhet under Kristi Himmelsfärdshelgen

”Gud, tack för möjligheten till ledighet och vila. Påminn oss om sådant vi kan vara tacksamma över och hjälp oss att dela med oss av vår glädje till andra.” Malin Cederholm, omsorgsofficer på Frälsningsarméns öppna sociala verksamhet, Elisabetgården i Stockholm skriver om Kristi Himmelsfärdshelgens betydelse.

En veranda med blommor i krukor av olika färger.

Andakt - Är du en som förbereder? Eller är du alltid spontan?

"Planering och förberedelse är en process som kan leda oss fram till något helt annat än det vi tänkte från början. I den processen kan diverse hinder och problem upptäckas. Vägen blir en annan. Kanske bättre än vi tänkt. I alla fall annorlunda." Läs månadens andakt skriven av Agneta Öberg, kårledare för Frälsningsarmén i Södertälje.

Tre kantareller som växer på marken.

Andakt - I tystnaden finns Gud

"Allt går så fort. Det är så mycket information. Så många röster vill göra sig hörda. Hur kan någon höra Guds röst i detta myller av ljud och intryck? När vilar folk?" Läs månadens andakt, skriven av Ragnhild Granholm, kårledare för Frälsningsarmén i Skara.

Ryggtavlan på en person som står i en skog full av träd. Det ligger löv på marken och solstrålar kikar igenom träden.

Andakt - Att andas på riktigt

”Fader, jag andas ut min trötthet, jag andas in din kraft. Kristus, jag andas ut min ensamhet, jag andas in din närhet. Helig Ande, jag andas ut min oro, jag andas in din frid.” Monica Alhbin, kårledare för Frälsningsarmén i Tranås har skrivit månadens andakt.

Vallmoblommor med blå himmel och lätta moln i bakgrunden.

Andakt - Den som vågar tro genom hjärtat får visshet

Ofta vill människor först veta och begripa sig på budskapet om korset innan de vågar välja att tro på det. Men kanske är korsets budskap inte möjligt att helt förstå med förståndet utan måste upptäckas genom hjärtat, genom tron? Anders Beijer, kårledare för Frälsningsarmén i Norrköping har skrivit månadens andakt.

En person som håller i en ljuslykta i mörkret.

Andakt - Det råder brist på ljus

"Runt omkring oss ser vi orättvisor, övergrepp och hat, som kan vara svårt att förstå och hantera. Men genom tron på Jesus får vi får vara små ljuslyktor i en mörk värld, sprida budskapet som kan förvandla allt!" Sara Dahlberg, kårledare för Frälsningsarmén i Lidköping har skrivit månadens andakt.

En snötäckt skog vid en frusen sjö. Genom några trädkronor lyser solen.

Andakt - Gud gör allting nytt

"Trots att det bara är februari har känslan av vår gjort sig påmind. Även detta år kommer snön att töa bort och solens värme smälta det frusna." Månadens andakt är skriven av Agneta Lindell, kårledare för Frälsningsarmén i Sala.

En sjö med en solnedgång i bakgrunden.

Andakt - ljus i mörkret

Om vi låter oss genomlysas av Gud i vardagen och tillbringar en hel del tid i hans sällskap i tystnad och bön och lyssnande och låter oss genomsköljas av hans ljus, då kan vi vara ”Världens ljus”. Monica Alhbin, kårledare för Frälsningsarmén i Tranås har skrivit månadens andakt.

Smultron på strå.

Andakt - Tro på det goda

”När Gud sätter fart på min tro kan jag lita på att den håller för andra har gjort samma erfarenhet. Så hur ditt liv än är idag, om det är lurigt som aprilvädret, eller solskensklar sommardag: pröva att tro på att kärleken och friden, finns där för dig.” Malin Cederholm, kårledare för Frälsningsarmén i Falun har skrivit månadens andakt.

En glasflaska med en lapp i. På flaskan hänger det ett snöre som sitter fast i en liten träbit med texten "SOS".

Andakt - Ropa på Jesus när du behöver hjälp!

"I händelse av kris så kan vi alltid ringa 112 till SOS Alarm för att få hjälp, men vi kan också ropa på Jesus! Bibeln säger att 'Var och en som åkallar Herren namn skall bli räddad'." Peter Manninen, kårledare för Frälsningsarmén i Skövde har skrivit månadens andakt.

Ett kors av sten som står vid en äng av gula blommor. I bakgrunden syns en stor skog.

Andakt -Det minsta av alla frön

"Vissa blommor vill ha sol, andra skugga. En del vill ha sand i jorden, andra behöver mycket gödsel, men en sak är säker – de behöver alla vatten. Och så är det för oss alla – vi behöver det levande vattnet, vi behöver Guds kärlek och nåd." Ragnhild Granholm, kårledare för Frälsningsarmén i Skara har skrivit månadens andakt.

Några höstlöv. I bakgrunden lyser solen.

Andakt - ljus i mörker

”Ljuset betyder mycket för oss människor, det gör oss gott, vi dras till ljuset som står för något positivt, för värme och trygghet. Men det finns starka mörka krafter i vårt samhälle som med rädsla och osanning som kraftfulla verktyg gör sitt intåg.” Peter Jonasson, metodstöd för Frälsningsarméns andliga utveckling har skrivit månadens andakt.

En vas med lila blommor. Vasen står vid en vägg av sten med fönster som släpper in ljuset.

Andakt - Vi bär på något evigt

”Mitt i allt får du och jag förmedla det hopp vi har genom att visa Guds kärlek för andra. Så stort det är att vi bär på ett evigt hopp, som bär oss idag och ända in i evigheten.” Maud Fennvik, kårledare för Frälsningsarmén i Haparanda har skrivit månadens andakt.

Röda, gula och vita blommor som växer på en grön äng.

Andakt: Välkommen härliga sommar

”I Jesajaboken talas det om hur Gud, som skapat det vi ser runt oss, ger ny kraft till den som är trött och ny styrka till den som är svag. Mitt i sommarens härlighet är vi älskade av den Gud som lovat bära både oss och det som är tungt för oss.” Karin Larsson, skribent och frälsningsofficer har skrivit månadens andakt.

Hopslagna händer som vilar på en bibel.

Andakt - Fader vår

"Jesus lärde sina lärjungar att be och jag är en lärjunge till Jesus och därför kan jag be Fader vår." Leif Bergström, frälsningsofficer och kommunikations- och insamlingschef för Frälsningsarmén har skrivit månadens andakt.

Ryggtavlan på ett barn som står ute i naturen och kollar på en karta.

Andakt - Att hitta rätt livet

”Att vara människa är att vara på vandring genom livet. Som kristna har vi i Bibeln en karta och en kompass som ger vägledning. Att söka hjälp i bönen och hos medvandrare är också hjälpsamt när vi känner oss osäkra och behöver göra vägval.” Månadens andakt är skriven av major Jan Jansson som arbetar på samfundsledningens sekretariat.

En glad kvinna på ett fält av gula blommor. Hon sträcker båda armarna upp i luften och tittar upp mot himlen.

En lycka större än jag förstår?

"Att tacka och visa tacksamhet hjälper mig att lyfta blicken från mig själv och allt det som jag tror fattas mig eller är brister hos mig." Läs månadens andakt, skriven av Mia-Lisa Dahlqvist, biträdande sektionschef personalsektionen, Frälsningsarméns högkvarter.

Anna-Maria Tuftström står framför ett berg med en uppslagen bok i händerna och blicken in i kameran.

"Vad vill du att Jesus ska göra för dig idag?"

- Vad vill du att Jesus ska göra för dig? Vi kanke kan dela våra tankar, frågor, berättelser och be för varandra så att det faktiskt går i uppfyllelse, säger Anna-Maria Tuftström i månadens andakt.

Porträttbild av Alejandro Gallardo.

Andakt: Kärleken är generös

"En söndag i oktober hade ungdomar hand om vår gudstjänst. Temat var kärlek och i slutet bjöd vi in till bön om att Guds kärlek skulle få spridas i vårt land och i Västerås. Det blev fullt runt vårt kors av bedjande människor. Bilden av bedjande människor runt korset blev så talande. Jesu utgivande kärlek på korset behövs än idag." Läs och lyssna på månadens andakt av och med Alejandro Gallardo, kårledare för Frälsningsarmén i Västerås.

Christina Jeppson som tittar in i kameran.

Andakt: Var inte rädd

I en tid då rädsla håller mänskligheten i sitt grepp med stora konsekvenser för den enskilde och därmed samhällen, sammanhang och världen som sådan, är det kanske den viktigaste hälsningen idag: Var Inte Rädd! Läs och lyssna på en andakt i advents- och jultid av och med överste Christina Jeppsson, som här fokuserar på ängelns budskap i julevangeliet.

Michael Hjerpe står utomhus på en balkong med en uppslagen bok i händerna och blicken in i kameran.

Andakt: Tröstande ord i orostider

"Vi upplever just nu en tid av oro och det påverkar oss människor på olika sätt. Vi funderar på vart vi ska vända oss med vår oro och få tröst och vägledning. Visste du att Jesus talade med sina lärjungar i sitt avskedstal, 'känn ingen oro, tro på Gud och tro på mig.' " Lyssna på major Michael Hjerpe i filmen ovan, officer på Frälsningsarmén Sverige om hans betraktelse och textläsning ur psaltaren 91.

Från död till liv- den kristna påsken

Påsken är den kristna kyrkans viktigaste högtid. Jesus fängslas, dör på korset och uppstår igen ifrån de döda. Tillsammans med julen är påsken grunden för att kristendomen existerar. Påskhelgens händelser förändrade historien för alltid – och ur påsken och pingstens händelser växte en spirande församling kristna fram som spreds över världen.

Michael Hjerpe står framför en byggnad några papper i händerna och blicken in i kameran.

Andakt: Vi behöver hjälpa varandra i dessa orostider

"En värld i fruktan behöver en orädd kyrka, som visar vägen och som modigt står på Guds löften i tider av ofred och oro. Som påminner vårt samhälle om de värderingar som är eviga, om gästfrihet och solidaritet med de lidande och förföljda." Läs och lyssna på andakt i orostider av och med major Michael Hjerpe, officer på Frälsningsarmén Sverige.

Arne Vauhkola står i en kyrka med en uppslagen bok i ena handen och blicken in i kameran.

Andakt: Det som sker i det fördolda

"Det är roten det ofta handlar om – det som är i det fördolda. Vi behöver rensa och gödsla både växter och oss själva för att kunna växa och ge frukt. " Läs och lyssna till andakten av och med major Arne Vauhkola, kårledare för Frälsningsarmén kår Templet i Stockholm.