logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Mörker kan bli ljus - andakt i allhelgonatid

"När du går till en kyrkogård i allhelgona – tänd ett extra ljus för pojken eller flickan som slocknat för tidigt och för deras föräldrar som överlevt sina barn, för drabbade av våld och död. Och tänd gärna ett ljus för dig själv som fortfarande vandrar i de levandes land och kan våga förändras, älska och göra gott." Läs eller lyssna på andakt i allhelgona-tid med Bo Jeppsson, ledare för Frälsningsarmén i Sverige och Lettland

På en gravsten vill man helst läsa att människor fick ett långt liv. Och så är det ju, oftast. Men just nu reser man på våra svenska kyrkogårdar gravstenar med namn på personer som är alldeles för unga. Ja, de är ju faktiskt barn! Unga pojkar som hade hela livet framför sig. Ungdomar som inte ens gått ut grundskolan. Nu läggs de i markens mull, på grund av konflikter, droger, hat och hämnd. 

Vi på Frälsningsarmén sörjer med de drabbade! Vi gråter med mammor, pappor, bröder, systrar och vänner som mist sin älskade. De unga som inte fick gå ut i livet, forma en framtid och dela ett samhälle med oss andra. 

De får tillbaka ljuset i blicken

Samtidigt vill vi - ja vi måste - hålla fast vid hoppet! Hoppet om att människor kan ändra sig. Vare sig de sitter fast i utsatthet, missbruk, hemlöshet och uppgivenhet. Ja, till och med för den som skjuter, slår och dödar kan ljuset falla in över livet och förvandla det radikalt. 

Frälsningsarmén har just nu verksamheter i några av landets mest utsatta stadsdelar. Där ser vi varje vecka hur barn, unga och även vuxna får tillbaka ljuset i blicken. Tron på sig själva, på livet, möjligheterna och det egna ansvaret. Vi ser människor som lägger ner sina vapen, mentala eller konkreta. Som sluter fred med den hatade och med sig själva. Som lämnar ett destruktivt liv och får frid. 

Gud är på din sida

För oss heter den friden Jesus Kristus. Utan Jesus skulle vi inte finnas. Vi skulle inte orka fortsätta hoppas på att varje individ vi möter är älskad och menad för ett gott och helt liv tillsammans med Gud och medmänniskor. 

Och det hoppet är också för dig som tittar just nu. För Gud är på din sida.  

När människor i destruktiva miljöer förändras kan de själva bli förebilder för andra. Det ser vi i Frälsningsarmén gång på gång. Någon som befunnit sig i mörkret står nu upp framför andra och drar dem in i ett bättre liv. De blir någon att se upp till, precis som helgonen vi talar om nu. 

Våga förändras, älska och göra gott

När du går till en kyrkogård under denna Allhelgonahelg – tänd ett extra ljus! Tänd det för pojken eller flickan som slocknat för tidigt. Tänd det för deras familjer, för föräldrar som överlevt sina barn, för drabbade av våld och död. Och tänd gärna ett ljus för dig själv! Du som fortfarande vandrar i de levandes land och kan våga förändras, älska och göra gott.  

Döden har inte sista ordet.  Jesus gör att vi ser liv bortom graven. Och det livet kan börja redan nu. Jag önskar dig en fridfull Allhelgonatid! 

Bo Jeppsson, ledare för Frälsningsarmén i Sverige och Lettland.

Filmat av: Jonas Nimmersjö

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.