logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Andakt: Det som sker i det fördolda

"Det är roten det ofta handlar om – det som är i det fördolda. Vi behöver rensa och gödsla både växter och oss själva för att kunna växa och ge frukt. " Läs och lyssna till andakten av och med major Arne Vauhkola, kårledare för Frälsningsarmén kår Templet i Stockholm.

Känner du till det här med de japanska miniträden? Eller dvärgträden – de kallas för bonsaiträd. De ser ofta gamla ut men är bara ungefär 25 centimeter höga. Jag gick en liten kurs i det. Det var faktiskt en frälsningssoldat som då var en av de främsta att driva upp och odla bonsaiträd. Han hade lärt sig det i Japan.

Jag som annars inte alls har gröna fingrar började på den här kursen och jag fick lära mig hur man skulle hålla trädet litet, och att det gör man genom att förse det med bara lite näring, det ska vara näringsfattig jord det ska vara bara lite vatten och sen ska man beskära bladen. En annan hemlighet med bonsaiträden är att det kan bli väldigt gamla. Ett av de äldsta som finns i världen är över 800 år gammalt.

Rensa och gödsla rotsystemet

Man kan ju fundera på vad som är hemligheten med det? Jo det är att man tar fram rotsystemet då och då och man rensar det från delar som börjat ruttna och ser till att rotsystemet förblir fräscht.

Ja hur gick det för mig och den här kursen och mina bonsaiträd jag hade köpt? Ja de dog ju. Jag är inget vidare bra på det där. Men jag tänker lite på det där att de här träden ändå kan bli 800 år gamla. Och att det är rotsystemet som är förutsättningen. Det som är dolt under ytan, det som inte är synligt.

Jag tänker på Jesu liv. Han var 30 år gammal när han började sin tjänst. Och sen hade han ganska kort liv därefter, cirka 4 år. Men 30 år av barndom, ungdom, vuxen ålder att han odlade, förberedde en tid för sin kommande tjänst. Och om den förberedande tiden vet vi inte så mycket. Vi vet att han föddes en gång och vi vet också att det talas om att han växte till och utvecklades i kunskap och var ärad av både Gud och människor.

Jag tänker på en liknelse som Jesus berättar: Lukas 13:6-9.

”En man hade ett fikonträd i sin vingård, och han kom för att se om det fanns någon frukt på det men hittade ingen. Då sade han till sin trädgårdsmästare: ’I tre år har jag kommit och letat efter frukt på det här trädet utan att hitta någon. Hugg bort det! Varför skall det ta upp mark till ingen nytta?’ Han svarade: ’Herre, låt det stå kvar ett år till, så skall jag gräva runt det och gödsla. Kanske bär det frukt nästa år. Om inte, kan du hugga bort det.’ ”

Det låter lite grymt det här med att något som inte ger frukt inte ska få ha sin plats längre. Men jag tror att tanken är att vi ska tänka som trädgårdsmästaren – att det här kommer att ge frukt så småningom bara det får rätt förutsättningar. Man ska gräva runt det och se till att rotsystemet får sin näring för att det ska kunna växa och må bra.

I relationen med Gud

Ja det är roten det ofta handlar om – det här som är i det fördolda. Nu när vi börjar närma oss våren kanske vi köper oss en tulpanbukett för att få en föraning på vad som ska komma - vi vill gärna ta in våren till oss. Många känner nog till att man ska skära en ny snittyta på stjälken för att blomman ska kunna ta upp näring och vatten ännu bättre för att kunna leva och blomma länge.

Jag tänker på det i mitt eget liv också. Vad är det som gör att jag kan förnya mitt liv vad är det som kan göra att min relation till Gud blir som en ny snittyta så att jag kan förnya min relation till Jesus. Vad är det som gör att det finns såna förutsättningar? Jag kanske har mina lösningar och du finner säkert dina. I vilket fall som helst finns det ett syfte och en mening, att vi ska bära frukt och att det blir något av Guds rike som på något sätt får växa fram i våra liv.

Jesus säger ju så här i Johannes 15: 5:  ”Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, så bär han rik frukt. Utan mig kan ni ingenting göra.”

Så förnyelse sker genom att man på något sätt gör något åt sitt rotsystem.

I Kolosserbrevet 2 vers 6 står det: ”Liksom ni tog emot Kristus Jesus som Herren, så lev i honom, rotade och uppbyggda i honom och grundade i tron i enlighet med den undervisning ni fått. Och låt er tacksamhet flöda över.”

Bön

Vi tackar dig Herre Jesus för att i dig och genom dig så finns det förutsättningar och möjligheter till nytt liv. Vi ber Herre om att vi ska få rensa våra rotsystem, de som är nedsänkta i ditt liv. Herre led oss i den förnyelse som du vill och kan göra i våra liv så vi får bära frukt. Och välsigna varje lyssnare och läsare. I Jesu namn. Amen.

Text: Arne Vauhkola
Filmat av Jonas Nimmersjö

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.