logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Andakt - Ropa på Jesus när du behöver hjälp!

"I händelse av kris så kan vi alltid ringa 112 till SOS Alarm för att få hjälp, men vi kan också ropa på Jesus! Bibeln säger att 'Var och en som åkallar Herren namn skall bli räddad'." Peter Manninen, kårledare för Frälsningsarmén i Skövde har skrivit månadens andakt.

HLR-kurs – beredskap för krissituationer

För ett tag sedan var jag på en HLR-kurs (Hjärt-Lungräddningskurs) med jobbet. Vi hade en erfaren akutsjuksköterska som instruerade och drillade oss i hur man får igång andningen på en medvetslös person som har slutat att andas. Tänk vad viktigt det är att få öva inför krissituationer som denna så man kan vara redo. Kunskap som denna är ju färskvara och behöver tränas i jämna mellanrum. Detta gäller ju alla former av beredskap.

Vad gör man då om det sker? Först, försök få kontakt med personen! Är den medvetslös så skall man ropa på hjälp! Det bästa är om någon annan i närheten kan tillkalla ambulans, sedan börjar man att göra HLR. Jag vill uppmuntra dig att gå en HLR-kurs om du inte redan har gjort det, eller om det var länge sedan du gjorde det. Gör det! Den gör dig redo att rädda liv.

SOS Alarm och Jesus

När jag i efterhand tänkte på vad vi hade fått lära oss så hörde jag hur Gud genom en stilla röst talade till mig i mitt inre: "Peter, när du hamnar i en svårighet. Ropa Jesus, så skall jag hjälpa dig!". I händelse av kris så kan vi alltid ringa 112 till SOS Alarm för att få hjälp, men vi kan också ropa på Jesus! Bibeln säger att "Var och en som åkallar Herren namn skall bli räddad". Det betyder att det finns hjälp att få från himlen för den som ropar efter Jesus. Att ropa "Jesus" är den snabbaste, enklaste och samtidigt den mest kraftfulla bönen som finns. Den som gör det får Jesus uppmärksamhet från himlen, men också Herrens änglar som finns i vår närhet. Jesus är namnet över alla andra namn. Han har fått all makt i himmel och på jorden, så ropar du på honom så kan han verkligen hjälpa dig! Behöver du hjälp? Ropa på Jesus!

Kyrkan - ett räddningsfartyg för människor i nöd på ett stormigt hav

Vet du om att även du som frälsningssoldat och kristen tillhör räddningstjänsten? Jesus kom för att uppsöka och frälsa det som är förlorat och du har fått samma uppdrag! Kyrkan var aldrig menad att vara en lyxkryssning för ett fåtal priviligierade utan ett räddningsfartyg för människor i nöd på ett stormigt hav. Det är detta som Frälsningsarmén är kallad att vara. Vi är soldater som rycker ut och möter nöden där den finns.

Bönemöten och bibelundervisning som en HLR-kurs

Genom att regelbundet läsa Bibeln och be så kan vi hålla oss redo, stridsdugliga och mobiliserade i kampen för människors frälsning. Så att gå på bönemöten och bibelundervisning kan i allra högsta grad jämföras med en HLR-kurs. Bibelns ord gör dig också redo för tjänst, för att rädda liv.

Och om du någon gång hamna i nöd i behov av hjälp. När du inte hinner be något annat. Kom då ihåg den snabbaste, enklaste och mest kraftfulla bön som finns. Ropa Jesus!

Bön

Jesus! Jag ropar på dig! Jesus, ditt namn står över alla andra namn, över alla omständigheter och över alla problem. Du vet hur allting är. Du vet också vilken väg som är den bästa vägen i det jag nu tänker på. Jesus, tack för att du räddar mig när jag åkallar ditt namn. Jesus, hjälp mig också att var en utsträckt hand och hjälp för den som lider nöd, i Jesu namn. Amen

Bibelord

”Var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst.” Rom 10:13

Andakten är skriven av Peter Manninen, kårledare för Frälsningsarmén i Skövde.

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.