logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Be om hjärtan som älskar människor

"Vi ser en laglöshet som tilltar och hjärtan som blivit hårda och kalla. Som utför handlingar utan att bry sig om konsekvensen för de som drabbas. Tänk vilken motkraft det skulle bli om vi alla ber Gud om varma , mjuka och formbara hjärtan som älskar människor istället?" Läs och lyssna på andakt med Elisabeth Grahn, Norrköping.

För ett par veckor sedan, en onsdagskväll, ringde min telefon. I luren hör jag rösten av en god vän och medlem i en kår som jag var en del av för många år sedan. Det var väldigt längesedan vi talades vid men jag kunde höra på rösten att hennes ärende var angeläget och att hon hade ringt upp mig för att få berätta vad som låg på hennes hjärta.

Frågan hon ställde, träffade mig, den berörde mig på djupet. ”Vad är det som händer i Sverige egentligen Lisa” sa hon och så refererade hon till de skjutningar som ägt rum i Uppsala samma morgon, då en mamma till en gängkriminell man sköts ihjäl och en 25-årig man miste livet när han var på väg till jobbet, då skytten tog fel på person.  Ja, vad är det som händer i Sverige? Vi matas dagligen av dåliga nyheter, nya skjutningar, nya sprängningar, nya bråk…

Var finns hoppet mitt i allt detta?

Vi fortsatte samtalet och landade i frågan ”Men var finns alla kristna när sånt här händer? Vi kan inte bara sitta inne i våra kyrkor och lokaler! Vi behöver finnas ute bland människorna, för dom är rädda och har många frågor. Vi behöver prata med dom om Jesus!” säger hon. 

Mitt hjärta hoppade till av hennes ärliga funderingar och längtan efter den kristendom som är på riktigt. Den kristendom som inte går att stänga in i en lokal eller en kyrka utan som måste få spridas ute bland det folk som behöver höra om det hopp som Jesus vill förmedla. Jag anade en frustration i hennes röst och en längtan efter att bli använd i den här tiden. En längtan att inte bara vara den som sitter på avstånd och tittar på utan den som finns med och är ett ljus för människor i det mörker vi dagligen ser konsekvenserna av.

Jag tar till mig hennes ord och börjar att rannsaka mitt eget hjärta. Jag läser från Ps 139:23 ”Utrannsaka mig Gud, och känn mitt hjärta, pröva mig och känn mina tankar, och se om jag är stadd på en olycksväg, och led mig på den eviga vägen.”

Jag ville försöka mig på att svara min vän och blev påmind om Jesu ord från Matt 24:12 där det står ”Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta…”

Jag tänker att det är väl det vi ser hända idag. En laglöshet som tilltar, som bara blir mer och mer, och en kärlek som kallnat. Hjärtan som blivit hårda och kalla, hjärtan som inte bryr sig om andra människor, som kan utföra handlingar utan att bry sig om konsekvensen för de som drabbas.

Jag läste en gång till…..”Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta…” hörde ni? Kärleken kommer kallna hos de flesta men inte hos oss alla!

Tänk att då måste det ju inte gälla dig, eller mig! Vi kan be Gud att vi får vara dom där kärleken fortfarande är varm, där hjärtat fortfarande slår och brinner för andra människor. Ett hjärta som är så uppfyllt av Guds kärlek till medmänniskan. Tänk vilken motkraft mot allt annat kallt i den här världen! Vi kan be Gud om varma hjärtan, mjuka hjärtan, formbara hjärtan som älskar människor!

I Ords 4:23 får vi uppmaningen att ”Framförallt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta ty därifrån utgår livet”.

Den här bibelversen kan vi forma till en bön i våra egna liv ”Herre bevara mitt hjärta!” Bevara det mjukt!

Tillbaka till samtalet med min vän i telefonen.  Kanske känner du igen dig i min väns funderingar och frågor?  Vad är det som händer i vårt land? Hur ska det bli? Vem ska jag vända mig till? Vad är det för mening med allt egentligen…? Kanske känner du dig orolig och rädd!

Till dig vill jag idag förmedla, något som jag ofta återkommer till; Gud är större! Han håller hela världen i sin hand fortfarande. Allt det som sker är långt ifrån vad Gud vill därför att Gud är god alltid. Men han är större än allt som sker, alltid. Han är en klippa att ställa sig på när det stormar runtomkring. I bibeln kan vi läsa orden ”Var inte rädd” inte mindre än 365 gånger. Alltså varje dag! Öppna ditt hjärta för Gud idag och bekänn Jesus som din Frälsare, då kommer dina fötter att ställas på den fasta klippan och han vill omsluta dig på alla sidor och hålla dig i sin hand. Han känner dig och vet vad du behöver just idag!

Om du tror att allt är kört, att det ser för mörkt ut, allt som händer i vår värld, hur ska det bli. Gud har inte släppt taget om dig! Han har inte släppt taget om sin skapelse.

Text: Elisabeth Grahn, kårledare för Frälsningsarmén i Norrköping
Filmat av Jonas Nimmersjö

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete).

Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre.

Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu.

Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.