logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Jesus sa ”Jag är här, ge allt till mig”

Ångest, anorexi, droger och självmordsförsök präglade Daniella Edins liv. När hon mötte en tidigare missbrukare som blivit frälst och befriad bad hon en innerlig bön till Gud om hjälp. Den natten hade hon ett möte med Jesus. Nu lämnar hon allt till honom.

— Jag var som ett tomt skal och ville inte leva men inte heller dö. Jag hade ett sådant självförakt och självhat för att jag fallit och misslyckats och inte kunde ta mig upp i egen kraft. Jag sökte mig till allt mörkare miljöer och tänkte att om jag omgav mig med dem som använde tyngre droger än jag så kändes mitt liv inte lika illa.

Det säger Daniella Edin om sin värsta period i livet, sommaren 2022. Under hösten som följde påbörjade hon ett tolvstegsprogram, efter år av substansmissbruk. Hon har försökt ta livet av sig flera gånger och nästan lyckats. På vänster underarm har hon ordet ”breathe” intatuerat.

— Det är för att jag ska komma ihåg att andas. Jag har haft kraftiga panikångestattacker, skurit mig själv och legat död i en respirator men vaknat till liv igen, berättar Daniella.

"Jag kände mig oönskad, oälskad och föraktad"

I år fyller Daniella 30. Hon välkomnades till världen av en kärleksfull far, men hos hennes mor – som led av psykisk ohälsa – väcktes avundsjuka.

— Jag kände mig oönskad, oälskad och föraktad, berättar Daniella, som var bråkig och hade det tufft i skolan.

Hon minns när en kvinnlig polis kom hem till dem i Salem i södra Stockholm. Hon lyfte upp en av familjens kattungar och sa: ”Käre gode Gud, välsigna kattungarna”. Sedan började hon tala ett språk som Daniella inte förstod men som hon senare har insett var tungomål.

Tatueringen ”Breathe” påminner henne om att andas i ångestfyllda stunder.

Sitt första bönesvar

Förundrad frågade Daniella sin farmor om Gud. ”Han är en gubbe i himlen som folk tror på och ber till när de vill ha någonting”, fick hon till svar. Nyfikenheten var väckt hos Daniella, som kände ett stort behov av en större mening i livet, så hon började själv be så som poliskvinnan gjort: ”Käre gode Gud, välsigna den här dagen!” Hon hade till och med ett särskilt ställe i skogen dit hon gick för sina bönestunder.

— Men jag tyckte inte att jag fick så många svar så jag sa till Gud att om han finns så måste han visa mig det genom att ge mig en lillasyster. Tio månader senare fick jag en syster. Det var mitt första bönesvar och jag blev helt övertygad om att Gud finns, utbrister Daniella.

Kom bort från tron

I högstadiet konfirmerade hon sig och besökte regelbundet ett församlingshem för att lära sig mer om Gud. Hon läste musik/media, blev årets elev i skolan och engagerade sig mot mobbning inom stiftelsen Friends. Samtidigt drabbades hon av anorexi och var på täta besök på ett behandlingshem. Förutom situationen hemma var hon också tillsammans med en kille som våldförde sig på henne.

— Fastän jag bad mycket för mamma och pojkvännen så blev det bara värre, så jag kom bort från tron. Jag hade ju inget kristet nätverk då heller som kunde styrka mig, påpekar Daniella.

”Ljuset han kom med skar i hela min själ, det var som att titta upp mot solen”

Daniella Edin

Började med droger

När hon började jobba i restaurangbranschen föll hon för alkoholens förföriska och bedövande effekt och snart drack hon även på arbetstid. Droger gjorde entré i hennes liv och hon blev även inlagd och bältad på psyket. Hon fick en ny pojkvän som också led av missbruksproblematik och utsatte henne för misshandel. Så en dag sprang Daniella på en kille hon kände som blivit fri från droger och nu pratade mycket om Jesus.

— Han spelade lovsång för mig och ljuset han kom med skar i hela min själ, det var som att titta upp mot solen. Men jag blev intresserad för jag visste hur tungt missbruk han haft, säger Daniella.

Blev fri från all skuld och skam

Förra sommaren när hon hade tappat fotfästet helt vände hon sig till Gud igen och sa: ”Käre gode Gud, jag vet att du finns och jag ber från djupet av mitt hjärta om nåden att bli drogfri. Om du gör det lovar jag att ära och prisa ditt namn i alla mina dagar.” Hon somnade och vaknade några timmar senare.

— Då var jag fri från all skuld och skam som jag känt och hade varken baksmälla eller avtändning, förklarar Daniella.

Den natten hade hon ett möte med Jesus som tog hennes hand och visade att han varit med henne under hela livet. Han tog henne till platsen i skogen där hon bad om en lillasyster, han visade på händelser där han räddat henne, hur han väckt liv i henne när hon låg i respiratorn och hur han gett henne styrka i svåra relationer.

— Det var så starkt och så tydligt och sedan den dagen är jag nykter och drogfri och jag hymlar inte med att det var tack vare Jesus. Det var som om han sa: ”Jag är här, ge allt till mig”, säger Daniella.

Den mörka barndomen ledde Daniella in i missbruk och självhat. Idag ser hon ljust på tillvaron och framtiden som hon överlämnat åt Gud.

"Gud gav mig utrymme att tillfriskna"

Någon vecka senare hittade hon till tolvstegsgemenskapen och strax efter detta blev hon varslad i rollen som VD-assistent, något hon idag ser som Guds timing.

— Jag visste inte vem jag var då eftersom jag hade min identitet i jobbet och missbruket, men Gud gav mig utrymme att tillfriskna och nu har jag kunnat fördjupa min medvetna kontakt med honom, säger Daniella.

Hon och nuvarande pojkvännen besöker olika församlingar och en av dem som har betytt mycket för Daniella är Frälsningsarméns kår, Home Stockholm.

— Det är så fint att den är inriktad på människor med erfarenhet av missbruk, psykisk ohälsa och destruktiv livsstil. Där känner jag mig inkluderad, sedd och förstådd. Och ledarna är så varma och genuina och fångade mitt förtroende direkt. De har varit jätteviktiga för mig, säger Daniella.

 Jag vilar i att Gud vägleder mig

Trots att hon är arbetslös och tvingas leva på försörjningsstöd har hon bestämt sig för att ge tionde av sin inkomst till någon kyrklig verksamhet. Precis när hon hade tagit det beslutet fick hon klartecken att döpa sig i en kyrka, något hon hade längtat efter länge.

— Jag har lämnat all kontroll till Gud och jag har känt mig så buren. Man vill så gärna vara regissören i livet men det är Gud som ska vara det, menar Daniella.

— Gud förser mig med det jag behöver och jag behöver inget överflöd av materiella saker. Den lycka och sinnesro jag får av att ge går inte att sätta ord på, fortsätter hon.

I skrivande stund söker hon till bibelskolor inför hösten för att få mer kunskap och fler verktyg för framtida uppgifter. Många i hennes omgivning har sett hennes förvandling och frågat hur de får tag på det hon har. Hennes hjärta brinner särskilt för barn i utsatthet som hon vill stötta.

— Jag vet vad mitt kall är men jag vilar i att Gud vägleder mig och öppnar rätt dörrar när det är dags. Jag vill hjälpa och rädda människor från mörkret, avslutar Daniella.

Text och foto: Teresia Jansson

Artikeln finns publicerad i Frälsningsarméns tidning Stridsropet nr 3 - 2023

Fakta om Daniella Edin

  • Ålder: 30 år.
  • Bor: I lägenhet i Stockholm.
  • Familj: Pappa, bonusmamma, en syster, en bror, bonussyskon, pojkvän.
  • Sysselsättning: Inväntar antagningsbesked från bibelskolor.
  • Hobby/Intressen: Städa och organisera.
  • Det bästa med att vara frälst: Att jag helt och fullt kan lägga´min tro och tillit till Gud och veta att hans vilja kommer ske.
  • Favoritbibelord: Efesierbrevet 3:7: ”Detta evangelium har jag blivit satt att tjäna med den gåva och nåd som Gud har gett mig genom sin mäktiga kraft.” (SFB15)

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.