logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Andakt - ljus i mörker

”Ljuset betyder mycket för oss människor, det gör oss gott, vi dras till ljuset som står för något positivt, för värme och trygghet. Men det finns starka mörka krafter i vårt samhälle som med rädsla och osanning som kraftfulla verktyg gör sitt intåg.” Peter Jonasson, metodstöd för Frälsningsarméns andliga utveckling har skrivit månadens andakt.

"Marie, Marie! Har du sett? Titta ut, det är redan mörkt fast klockan bara är halv åtta"! Orden bara for ur mig när jag stod i vardagsrummet och tittade ut och märkte, till min förvåning, att så här i slutet av september är det mörkt ute redan halv åtta. Egentligen vet jag ju det, det har varit likadant varje år, men ändå verkar jag leva i någon slags förnekelse och vill hålla kvar de härliga, ljusa sommarkvällarna. Det är kanske som Anders Lundin uttryckte sig i TV-programmet "Allt för Sverige" att vi svenskar lever för sommaren.

Ljuset står för värme och trygghet

Jo, visst är sommaren härlig på många sätt, inte minst detta med ljuset. Dessa fantastiska sommarkvällar då vi kan njuta av att sitta ute på vår balkong, uteplats eller vad vi nu har för sommarparadis och njuta av ljuset. Ljuset och värmen får oss verkligen att krypa ur våra "vinteriden" och gator och torg fylls med uteserveringar i en mängd så det nästan är svårt att ta sig fram. Ljuset betyder mycket för oss människor, det gör oss gott, vi dras till ljuset. Ljuset står för något positivt, för värme och trygghet.

Mörka krafter får oss att stänga våra hjärtan

Men nu är det september, snart oktober och ljuset drar sig undan och mörkret tar allt större plats. Detta är något väldigt påtagligt, vi kan se förändringen med våra fysiska ögon, det sker bokstavligt. Men också bildligt, för att beskriva något som inte syns lika påtagligt men ändå lika smärtsamt verkligt, så kan vi se att mörkret tränger fram i vårt land och försöker tränga undan ljuset.

Det blir mer och mer uppenbart för oss att det finns starka mörka krafter i vårt samhälle som med rädsla och osanning som kraftfulla verktyg gör sitt intåg. Undan för undan förflyttas gränser för vad vi anser är acceptabelt. Både på det politiska och religiösa området finns mörka krafter som verkar i vårt land och vi ser hur extrema grupperingar får oss att stänga både hjärtan och landets gränser.

En nerlagd vetskap djupt i den svenska folksjälen

Det som ger mig hopp i det tilltagande mörkret är att vi svenskar älskar ljuset eller som Anders Lundin uttryckte sig: "vi svenskar lever för sommaren". Det är precis som att oavsett om vi är medvetna om det eller inte, oavsett om vi bekänner det eller inte så lever Jesu Kristi ord "Jag är världens ljus" mitt ibland oss. Djupt i den svenska folksjälen verkar det finnas nerlagt en vetskap om att "Gud är ljus och att inget mörker finns i honom".

Jag bärs av en övertygelse att i det tilltagande mörkret så kommer vi att komma till en punkt då längtan efter ljuset, då vår desperation efter ljuset blir så stark så att det förlöses ett enormt himmelskt ljussken över vårt land där Jesu Kristi kors i vår svenska fana får stråla rent och klart. Eller som vi säger i Frälsningsarmén: "Sverige för Kristus"!

Text: Peter Jonasson

Bibelord

Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. (1 Mos 1:3-4)

Detta är det budskap som vi har hört från honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. (1 Joh 1:5)

Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus. (Joh 8:12)

Bön

Gud, du är Gud och du läser djupet i våra hjärtan. Du vet att vi älskar ljuset. Gud, du är ljus och inget mörker bor i dig. Jesus Kristus, du är världens ljus. Du vet att vi älskar ljus. Du vet, även om vi människor ännu inte vet och bekänner det, att vi älskar dig! Gud, i din stora nåd, kom och hjälp oss att förlösa vår bekännelse att Jesus Kristus är världens ljus! Amen.

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.