logotype
Du kan minska hemlösheten - ge en gåva nu

Andakt - ljus i mörkret

Om vi låter oss genomlysas av Gud i vardagen och tillbringar en hel del tid i hans sällskap i tystnad och bön och lyssnande och låter oss genomsköljas av hans ljus, då kan vi vara ”Världens ljus”. Monica Alhbin, kårledare för Frälsningsarmén i Tranås har skrivit månadens andakt.

Solens ljus och värme

När nu mars månad gjort sitt intåg har det blivit ljusare och det finns i alla fall hopp om en vår vilket jag ser fram emot.

Alla som känner mig vet att vintern och jag är inte så bra på att umgås. Dels gillar jag inte kyla och dels är det tufft när det är mörkt. Jag vill ha ljus. Och det är klart att det är mysigt att tända levande ljus på kvällarna och så, det gillar jag, men jag gillar solens ljus och värme bättre.

Bibelverser om ljus

I Bibeln står det mycket om ljus. Ja, allra först till och med – "Låt det bli ljus". Smart. Det är lättare att se vad man gör när det är ljust. Men också senare finns många bibelverser om ljus, till exempel; "Jag är världens ljus", "Ni är världens ljus", "Lev i ljuset", "Vandra i ljuset", "Ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det".

Själens låga

Wilfried Stinissen skriver i en av sina böcker: "I ditt hjärta finns ett rum och i detta rum finns en låga som är din själs låga och i denna låga finns ett ljus som är Gud i din själ." Han var en vis man.

Jag är världens ljus säger Jesus. Ni är världens ljus säger han också. Kan det betyda annat än att människan blir ljus när Jesus får genomlysa henne. Han är det sanna ljuset som vill upplysa varje människa.

Olika slags mörker

Vi har mycket av mentalt, känslomässigt och andligt mörker runt omkring oss och kanske även i oss själva då och då. Till exempel på våra arbetsplatser, i familjen, relationer och på fritiden kan det finnas mörker av olika slag och där kan vi få vara ljus. Vi som kallar oss kristna, Jesus efterföljare, kan vara ett ljus i mörkret.

Universums mörker

Och precis som att det finns mörker i våra liv så finns det mörker i universum – vilket inte bör vara speciellt förvånande. Jag menar det ser rätt mörkt ut där i rymden på natten. Ja, den del av universum som är så ljus att vi kan se den är ungefär 4%. Så 96% av universum är mörk materia, svarta hål och så vidare. Vilket är lite coolt också, för universum fortsätter att utvidga sig, fortsätter att utvecklas och gå framåt, trots allt mörker. Vilket kan ge oss hopp, tycker jag, att när det verkar som om vi har 96% mörker i livet så går det ändå framåt, vi kan utvecklas och växa och bli bättre människor.

Ljus är konstant

Vad som är ännu mer coolt är att vetenskapen nu har upptäckt att det enda som är konstant, som finns överallt, är ljus! Att även i allt det där mörka, de 96% av mörker, är det fullt av ljusfotoner (subatomiska partiklar). De finns överallt – ja, till och med inuti oss. De är verkligen Omnipresent = Allestädes närvarande. Var har jag hört det uttrycket förr? "Gud är ljus och inget mörker finns i honom......"

Låt dig genomlysas av Gud

Så om vi låter oss genomlysas av Gud i vardagen – vilket vi förstår måste betyda att vi tillbringar tid i hans sällskap, en hel del tid, i tystnad och bön och lyssnande och låter oss genomsköljas av hans ljus – då kan vi vara "Världens ljus", visa hurdan Gud är, komma med helande och räddning i det som verkar vara kompakt mörker fast som egentligen inte är det. Ditt djupaste jag är "ljus i Herren", du är ett "ljusets barn".
1Joh.1:7 "Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra, och blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd.

Bön

Gud, Du är gränslös, Du är nära, Du är ljus och jag är Din. Amen.

Text: Monica Alhbin, kårledare för Frälsningsarmén i Tranås

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.