logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Hoppet slocknar aldrig

Välkommen till kyrkan i Allhelgona! Besök gärna en grav och tänd ett ljus. Minns, sörj och känn tacksamhet. Men prova också att knäppa dina händer i bön. Gud är på din och livets sida. 

Visste du att en enkel ljuslåga kan synas hela 2600 meter? Det är 2,6 kilometer ljus åt alla håll, från en enda liten prick. Så kan det vara med människor vi älskar. På långt avstånd känner vi deras närhet. De lyser upp vår väg och gör oss trygga. Mammor, döttrar, pappor och söner, syskon, mormor och farfar och kära vänner.

Därför kan det bli så totalt svart när de viktigaste personerna i våra liv dör. Världen är så full av farväl. För en del kom de alldeles för tidigt, och en del får alldeles för många.

Men det finns ett ljus som lyser för alltid, och det är Jesus Kristus.

”Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus."”

Johannesevangeliet 8:12

Under allhelgonahelgen får vi tända ljus hos dem som lyste för oss i livet. Vi hedrar också alla som gått före oss i tron, de som kallas heliga eller helgon. Vi minns dem med saknad, men också med tacksamhet och glädje. Och vi får reflektera över vårt eget liv, och vår död.

Men döden har aldrig sista ordet för oss kristna. Nej, genom Jesus som levde, dog och uppstod för oss har ljuset övervunnit allt mörker. Hos Gud får den som nästan slocknat, resa sin låga mot himlen och värma andra. Frälsningsarmén ser det gång på gång, hos människor som får hjälp ur destruktiva liv, sorg, psykisk ohälsa eller ensamhet - men som får börja om på nytt.

Välkommen till kyrkan i Allhelgona! Besök gärna en grav och tänd ett ljus. Minns, sörj och känn tacksamhet. Men prova också att knäppa dina händer i bön. Gud är på din och livets sida. Jesus hör dig alltid och möter dig när du öppnar dig för honom.

För döden är inte slutet - med Jesus har vi ett hopp om ett evigt liv.
Han - som är hela världens ljus.

Hälsningar Bo Jeppsson,
Frälsningsarméns ledare i Sverige och Lettland.

Text: Carina Tyskbo
Video: Jonas Nimmersjö

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.