logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Andakt - Den som vågar tro genom hjärtat får visshet

Ofta vill människor först veta och begripa sig på budskapet om korset innan de vågar välja att tro på det. Men kanske är korsets budskap inte möjligt att helt förstå med förståndet utan måste upptäckas genom hjärtat, genom tron? Anders Beijer, kårledare för Frälsningsarmén i Norrköping har skrivit månadens andakt.

"Talet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som räddas är det en Guds kraft." (1 Kor. 18)

Jesus undervisning - förståeligt även för den icke troende

Jesu undervisning är verkligen fantastisk! Den förmedlades för 2000 år sedan men är fortfarande högaktuell! Och även för den icke troende är mycket av det han lärde ut förståeligt och möjligt att acceptera. Till exempel vad han lärde om pengar, hur han talade om vikten av att inte ge igen, att älska varandra, att hjälpa de som har det svårt och så vidare. Även om alltsammans är oerhört utmanande är det ändå någonting som många sekulariserade människor anser vara tänkvärt, bra eller till och med genialiskt.

Men vad många tycker låter konstigt

Däremot när Jesu undervisning går in på sin kärna, när han börjar tala om sig själv och varför han kommit till vår jord, då tar det ofta stopp för människor. Att Jesus skulle vara Guds son som dog på korset för att försona mänskligheten med Gud, det tycker många låter konstigt, rentutav som dårskap.

Måste upptäckas genom hjärtat istället för förståndet?

Hur kommer det sig att Jesus först kan anses vara en av historiens klokaste människor för att i nästa ögonblick, när det blir tal om korset, ses som en dåre? Blaise Pascal, den franske kände matematikern, fysikern och filosofen, sa en gång: "Hjärtat har sina skäl som förståndet inte förstår sig på." Kanske är korsets budskap inte möjligt att helt förstå med förståndet utan måste upptäckas genom hjärtat, genom tron?

Den som vågar tro känner visshet

Ofta vill människor först veta och begripa sig på budskapet om korset innan de vågar välja att tro på det, men i själva verket fungerar det hela tvärt om. Det är den som vågar tro som känner visshet. I mötet med Jesus kan det som först tycktes obegripligt bli helt självklart. För egen del kan jag inte helt förklara Guds räddningsplan, ändå vet jag att jag själv är räddad, tack vare min tro.

"Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se." (Heb. 11:1)

Från dårskap till Guds kraft

Om du som läser detta ännu inte har öppnat ditt hjärta för Jesus så vill jag uppmana dig att våga tro. Våga tro på att han har korsfästs och dött för att du och jag ska kunna få förlåtelse för våra synder och räddas till ett evigt liv i gemenskap med Gud. Gör detta och korset ska förvandlas från dårskap till en Guds kraft!

Bön

Tack Gud för att livet vi får genom din son Jesus Kristus inte kommer an på vårt förstånd utan på vårt hjärta. Jag ber att du ska hjälpa mig att tro på och ta emot det jag själv inte helt kan förstå och låt mig därigenom få upptäcka korsets förvandlande kraft i mitt liv och i min vardag. Amen!

Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. (Joh. 3:16-17)

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.