logotype
Du kan minska hemlösheten - ge en gåva nu

Andakt - Tro på det goda

”När Gud sätter fart på min tro kan jag lita på att den håller för andra har gjort samma erfarenhet. Så hur ditt liv än är idag, om det är lurigt som aprilvädret, eller solskensklar sommardag: pröva att tro på att kärleken och friden, finns där för dig.” Malin Cederholm, kårledare för Frälsningsarmén i Falun har skrivit månadens andakt.

Det är inte utan att Astrid Lindgrens barnboksfigur Ida gör sig påmind i dessa dagar. Hon som helhjärtat sjunger: "Du ska inte tro det blir sommar...". På min arbetsplats har vi den här veckan samtalat om aprilväder, om väderlekens olika växlingar. Det behövs en lång förklaring med många led för att kvinnorna från Mellanöstern och Nordafrika ska förstå mitt svenska sätt att tänka. April månad är månaden för skämt också för dem, fastän någon "firar" dagen den 14:e i stället för den 1:a, som vi.

När samtalet väl kommit så här långt är det inte så svårt att komma överens om att vädret under april luras lite extra med oss. Vissa dagar är det mulet och grått, andra strålande solsken, eller regnigt, dimmigt och grått... vi har tillsammans undrat om det verkligen kommer att bli sommar.

Sätt fart på min tro

"...i fall inte nån sätter fart..." fortsätter Ida. Så, tänker jag mig att det är med den tro jag har också. Någon eller något måste sätta fart på den, så att jag våga tro för något jag inte ser just nu. Som tron på att blommorna ska blomma, tro på att löven blir nya på träden eller tro att det kommer en period av solsken i det annars gråa livet. Någonting behöver hända för att tron ska få fart. För att jag ska våga och vilja hoppas på något mer. För att det jag drömmer om ska bli så verkligt att det kanske, nästan skulle kunna ske.

Någon annan har tänkt på mig när det goda blev till

Men tro är inte visshet på ett mätbart sätt. Att tro är att hoppas på något som man inte vet säkert kommer att hända. För vem hoppas på vinter, när snön just smält? Eller tror på sportlov när det redan har passerat? Nej att tro, är att lita till erfarenheten, min egen eller andras.

"Och smultron det gör jag åt barna, för det tycker jag dom kan få", sjunger Ida. Tron på erfarenheten av det som är gott. För tro är snarast vissheten om att erfarenheten går att lita på. Jag törs ta smultronen i livet till mig, för någon annan vill att jag ska få dem. Någon annan har tänkt på mig när det goda blev till.

Jag kan lita på att den håller

Alltså kan jag, när Gud sätter fart på min tro, lita på att den håller därför att andra gjort samma erfarenhet av och sett att tron blivit en väg framåt i livet. Så hur ditt liv än är idag, om det är lurigt som aprilvädret, eller solskensklar sommardag: pröva att tro på att det goda, att Kärleken och Friden, finns där för dig.

Må ditt liv bli fullt av sommar och dina ben fulla av spring.
Må din bön bli full av framtid och din tro full av liv!
Må Gud välsigna dig!

Bibelord

"Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se." (Heb 11:1)

"I hoppet är vi räddade – ett hopp som man ser uppfyllt är inte något hopp, vem hoppas på det han redan ser? Men om vi hoppas på det vi inte ser, då väntar vi uthålligt. Vad innebär nu detta? Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss?" (Rom 8:24-25, 31)

Bön

Jesus Guds son, du ljus i mitt inre, låt inte mörkret få tala till min själ. Jesus Guds son, du ljus i mitt inre, öppna mig för din kärlek och frid. (Taizé)

Text: Malin Cederholm, kårledare för Frälsningsarmén i Falun

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.