logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Andakt - som vi sår får vi skörda

”Den som brukar sin åker får bröd så det räcker, den som jagar efter fåfängliga ting mättas med armod.” (Ords 28:19) Peter Manninen, kårledare för Frälsningsarmén i Skövde, skriver om hur det vi gör idag ger konsekvenser för morgondagen.

Vad vi kan lära av bonden

Jag har alltid fascinerats av bonden. Bonden är aldrig overksam utan planerar alltid för nästa årstid. Till och med på vintern så jobbar bonden och underhåller sina verktyg. Snacka om framförhållning! Bibeln säger också "Det människan sår skall hon också skörda" (Gal6:7). Även om vi inte lever i bondesamhället längre, så kan vi lätt förstå sensmoralen i det ordspråket. Om inte bonden skulle så något, så skulle det inte heller bli någon skörd. En bonde som är lat och inte sår får lida för det resten av året. Det samma gäller oss idag. Det vi gör idag får konsekvenser imorgon.

Sådd idag och skörd imorgon

Vet du om att Gud vill välsigna dig! Gud vill "vattna dina åkrar" och ge dig "rika och välsignade skördar". Det är sant! Men innan det sker så har du och jag något att göra. Hur ser din dröm ut? Vad är det du längtar efter? Vill du ha en bra relation med någon så är "din sådd" att ta dig tid och umgås med denne. Längtar du efter ett visst jobb så behöver du gå en utbildning först. Vill du springa en mil under en timma så behöver du träna innan. Oavsett vad ditt mål är, så behöver du investera din tid väl idag. Fråga dig själv: "Vad behöver jag så för att kunna skörda imorgon?"

Att leva med evigheten för ögonen

Det är viktigt att planera för det som skall hända om något år. Men ännu viktigare är det att vi planerar för evigheten! Vi har en kort tid att leva här på jorden. Genom Jesus Kristus finns det både nåd till att bli frälst idag. Men ännu viktigare är det att vi lever med himlen för ögonen. Jesus sa: "Akta er för att utföra goda gärningar för att människor skall se er. Då får ni ingen lön hos er Fader i himlen" (Matt 6:1). Jesus uppmanar oss att inte leva för en lön vi får här på jorden från människor, utan för en lön som väntar från vår himmelske Fader. Jesus säger också att vi inte skall samla skatter på jorden utan i himlen (Matt 6:19-20). Därför är det t ex mindre viktigt om vi här på jorden får människors beröm. Det viktigaste är att vi lever ett liv som behagar Gud. Lev alltså inte för det jordiska, utan lev för det himmelska. Som vi sår på jorden får vi också skörda i evigheten.

Bön

Gud, tack för att jag genom Jesus får leva med dig idag. Jag behöver din hjälp att använda min tid på bästa sätt så att jag inte lever kortsiktigt utan långsiktigt. Hjälp mig då jag sår idag, så du kan välsigna med skörd imorgon. Gud, hjälp mig också att använda min tid så att jag lever med evigheten för ögonen.

Text: Peter Manninen, kårledare för Frälsningsarmén i Skövde

Bibelord

Den som brukar sin åker får bröd så det räcker, den som jagar efter fåfängliga ting mättas med armod. (Ords 28:19)

Det människan så skall hon också skörda. (Gal6:7)

Akta er för att utföra goda gärningar för att människor skall se er. Då får ni ingen lön hos er Fader i himlen. (Matt 6:1)

Vi skall inte samla skatter på jorden utan i himlen. (Matt 6:19-20)

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.