logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Bönesvar ledde Christer till tro

Under hela sitt liv hade Christer Öström aldrig ägnat Gud någon tanke. Karriär och prylar var drivkraften tills han på en torgmarknad råkade ut för ett oväntat möte. Den händelsen kom att förändra allt.

Christer Öström kollar sin mobil. I eftermiddag ska han prata med några av restaurangerna som ska sponsra Frälsningsarmén med luncher under Södertäljes marknad, där allt överskott ska gå till behövande i staden.

– Det svåra med sponsring är att få tag på rätt personer, när man väl fått kontakt är det lätt, då är det många som vill hjälpa till, säger han.

Efter en tidigare karriär som säljare på stora bolag är han van vid att prata med människor och det var självklart att ta ansvaret för marknaden.

– Det känns fantastiskt att jag fick förtroendet, säger Christer, 54 år gammal och numera chef på sitt eget företag.

”För 10 år sedan hade jag skrattat åt att jag skulle bli kristen”

Christer

Han beskriver sig själv ”som folk är mest” – familjekär, hjälpsam, jobbar och försöker hinna med så mycket som möjligt. Sedan ett år tillbaka kan han även lägga till kristen i beskrivningen.

– Hade någon sagt till mig för tio år sedan att jag skulle bli en kristen hade jag skrattat och trott att de skämtade, säger Christer.

Då var han mitt i säljkarriären, jobbade på provision på ett företag med tusentals anställda och kunde tjäna mycket pengar om han sålde bra. Han hade inte kommit i kontakt med kristna mer än vid besök kyrkor i samband med skolavslutningar, bröllop och begravningar.

– Mina föräldrar var inte troende och jag hade ingen kontakt med det kyrkliga så jag fick aldrig någon riktig chans att utforska min tro när jag var ung. Men jag har alltid försökt vara en god person och har till exempel gärna hjälpt mina nära och kära, säger Christer.

Ungdomsledaren bad för hans onda fot

Det var för nio år sedan som han, på den lokala julmarknaden, stötte på Frälsningsarmén för första gången. Mötet ledde till att hans dotter bestämde sig för att gå med i scouterna och hon trivdes så bra att hon började gå till Frälsningsarmén på fredagskvällar också. Efter några år blev Christer tillfrågad om han ville bli volontär.

– Jag var tydlig med att jag inte var troende så att det inte skulle bli några missförstånd, men jag har helat tiden trott på Frälsningsarméns goda sak och alltid känt mig hemma i lokalerna, säger Christer.

Med tiden tyckte Christer att han började se hur bra människorna mådde av sin kontakt med Gud. När ungdomsledaren vid ett tillfälle frågade om hon fick be för hans fot, som smärtat och gjort att han haltat varje dag i flera månader, försvann smärtan omedelbart och kom inte heller tillbaka.

– Jag tackade ungdomsledaren och hon hänvisade vidare och sa att det var Jesus som hade hjälpt mig, berättar Christer.

Fick svar på sina frågor under Alpha-kursen

Den händelsen väckte hans nyfikenhet på om det kanske kunde finnas en Gud ändå och han började på kårens Alpha-kurs för att utforska mer. I början av kursen var han väldigt ifrågasättande, men upplevde ändå att han fick svar på det mesta och även fick hjälp i hur han skulle kunna hitta de svar han sökte.

– Jag känner fortfarande att mina kunskaper om Bibeln är dåliga men jag är väldigt nyfiken, säger Christer.

Under terminens gång började han mer och mer landa och provade då att själv be för några saker som var viktiga för honom. Bönesvaren lät inte vänta på sig.

”Min tro på Gud är som ett lugn inom mig, en djup inre ro”

Christer

– Dessutom känner jag kärleken, att jag hör hemma och mår som bäst när jag är här på kåren. Jag förstår inte varför jag väntat så länge med det här.

– Tidigare i mitt liv var jag så uppfylld av arbete och att nå olika, ofta ekonomiska, mål. Jag stannade aldrig upp för att lyssna in och ta reda på vad jag verkligen trodde och kände, medger Christer.

Idag är kåren som hans andra familj, han uppskattar den äkta omtanken, den välkomnande atmosfären och människorna, som han ser som riktiga eldsjälar. Christer beskriver sin tro på Gud som ett lugn inom sig, en djup inre ro. Han menar att han aldrig mår så bra som när han är i kyrkan, ber en bön eller har sin stund med Jesus, som han numera gärna avsätter tid till.

– Jag tycker det är jättesynd att jag inte kom i kontakt med Gud förrän i vuxen ålder. Kanske hade det varit helt annorlunda för mig om jag mött Jesus i min ungdom – då hade jag antagligen inte varit en sådan karriärmänniska. Men jag sitter inte och grämer mig utan är tacksam för att jag mött Jesus nu. Att gråta över spilld mjölk är inte min filosofi, förklarar Christer.

Ge det tid, ställ frågor, var vetgirig

Har han något budskap till andra som inte tror?

– Jag tror att många inte har prövat att se vad det innebär att vara troende. För att hitta den där friden räcker det inte att gå in och lyssna på någon enskild gudstjänst. Man måste ge det tid, prata med kristna, ställa kritiska frågor, vara vetgirig.

– Vissa får tron direkt till sig men så var det inte för mig. Jag har hört många vittnesbörd om människor som blivit helt uppfyllda redan första gudstjänsten. Men jag tror också att det finns många som jag.

– Allt med tron är ganska mäktigt och mycket att ta till sig. Men om man tar sig den tiden tror jag att väldigt många skulle vilja bli frälsta.

Text och foto: Kiki Broms

Artikeln har publicerats i tidningen Stridsropet nr 2 - 2024

Fakta om Christer Öström

  • Ålder: 53 år.
  • Bor: Södertälje.
  • Familj: Frånskild med ett hemmavarande barn och ett gäng utflugna.
  • Sysselsättning: Administratör på litet företag.
  • Fritidsintressen: Sport, fotboll, golf, trädgård, plocka svamp, resa, kyrkan.
  • Läser helst: Läser inte så mycket, lyssnar på Bibel-appen och deckare.
  • Favoritbibelord: Kärleksbudskapet, älska din nästa.
  • Vad är det bästa du vet? Umgås med familjen, göra något roligt tillsammans.
  • Vad är det värsta du vet? När man känner sig hjälplös och maktlös.
  • Vad är viktigast för dig i livet? Familjen och att mina nära och kära får må bra. Jag önskar också att jag ska kunna göra mer nytta, bidra till en kristen värld och hjälpa andra att få vara med om det jag upplever.

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.