logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Kärlek som förs vidare och som kan förvandla liv

"Tack gode Gud att du så generöst ger av din kärlek, din nåd och din omsorg. Gud, jag ber om nåd att även jag generöst ska kunna förmedla kärlek till de människor jag möter." Månadens andakt är skriven av major Peter Jonasson, metodstöd för andlig utveckling i Frälsningsarmén.

Visst är det väl ändå fascinerande vad kärlek, vad generositet kan föra med sig. Förvandlade liv! Gud ger generöst av sin kärlek till dig och till mig, vi får lika generöst föra denna kärlek vidare till människor vi möter. Kanske någon som i sin ambition att göra en fin jul för sina barn nu upptäcker att man förköpt sig. Där kan din och min generositet få bidra till att förvandla situationen och kanske också förvandla liv.

För en bit bröd

I musikalen "Les Miserables", som baseras på Victor Hugos roman "Samhällets olycksbarn", får vi följa Jean Valjean. När vi först möter honom är han i fängelse, dömd att vara där i fem år. Brottet bestod i att han stulit en bit bröd för att ge till sin syster som var änka och ensamstående mamma till sju barn. Ett antal flyktförsök och därmed påspädning av fängelsetiden gjorde att Jean Valjean släpps ur fängelset efter 19 år och tvingas då bära ett dokument som utmärker honom som "kåkfarare" vilket gör honom utestängd från samhället.

Mötet med godheten och kärleken startar en process

En kväll möter han en präst och till sin stora förvåning så blir han erbjuden, han som tidigare enbart mött "spott och spe", mat och logi. Redan här kan man märka att mötet med denna godhet, denna kärlek och omsorg startar en process i Jean Valjean. Men livet som kåkfarare och utestängd från samhället har knådat fram ett hårt hjärta så på natten stjäl han allt kyrksilver och ger sig iväg. Det tar inte lång tid innan lagens långa arm fångar in honom och han förs tillbaka till prästen för konfrontation. Och nu händer något mycket märkligt, så märkligt så det totalt förvandlar Jean Valjeans liv. När vi åtta år senare åter får möta honom så är det en välbärgad, otroligt generös och omsorgsfull man med stort inflytande som borgmästare vi möter.

Vad var det då som hände där i mötet med prästen? Till poliskonstapelns stora förvåning, och även Jean Valjeans, så uttrycker prästen att kyrksilvret inte alls var stulet, det var en gåva till Jean Valjean. Denna otroligt generösa hållning, denna kärlek förvandlar Jean Valjeans liv.

Jesus möte med tullmannen Sackeus

När jag tittar på denna musikal så går mina tankar till Sackeus i Bibeln och hans möte med Jesus Kristus. När Jesus gästar Sackeus hem så står folket och mumlar förargat: "Han (Jesus) har tagit in hos en syndare". Sackeus var långt ifrån populär som förman vid tullen, dels så arbetade han för de romerska ockupanterna och dels hade nog Sackeus passat på att sko sig själv med lite för höga tullavgifter. Sackeus var nu en rik man, men illa omtyckt. Men mötet med Jesus Kristus, mötet med Kärleken själv förvandlar Sackeus liv och han skänker bort hälften av sin rikedom till de fattiga och Jesus Kristus utbrister att "I dag har frälsning (räddning) kommit till denna familj".

Bön

Tack gode Gud att du så generöst ger av din kärlek, din nåd och din omsorg. Gud, jag ber om nåd att även jag generöst ska kunna förmedla kärlek till de människor jag möter. Amen.

Text: Peter Jonasson

Bibelord

Jesus sade till honom: I dag har frälsning kommit till denna familj, eftersom också han är en Abrahams son. Ty Människosonen har kommit för att uppsöka och frälsa det som var förlorat. (Luk 19:9-10)

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. (Joh 3:16-17)

Där ni går fram ska ni predika: Himmelriket är nära. Bota sjuka, uppväck döda, gör spetälska rena och driv ut onda andar. Det ni fått som gåva ska ni ge som gåva. (Matt 10:7-8)

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.