logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

"Vad vill du att Jesus ska göra för dig idag?"

- Vad vill du att Jesus ska göra för dig? Vi kanke kan dela våra tankar, frågor, berättelser och be för varandra så att det faktiskt går i uppfyllelse, säger Anna-Maria Tuftström i månadens andakt.

 

Hej! välkommen. vad kul att du ”klickade in” på andakten.
Vet du , det var en bra tanke!

Vet du att vi faktiskt tänker ca 65000 tankar per dygn. De flesta bara springer förbi, men en del etsar sig fast och vi går och ”gnor och  gnager” med dem.Vet du vad jag tänker på idag? Idag tänker jag på den blinde mannen som tiggde när Jesus kom förbi. I Lukas evangelium kapitel18:35ff kan vi läsa:

Den blinde mannen

När Jesus närmade sig Jeriko satt där en blind vid vägkanten och tiggde. Han hörde en folkhop komma på vägen och frågade vad som stod på. Man talade om för honom att Jesus från Nasaret gick förbi, och då ropade han: ”Jesus, Davids son, förbarma dig över mig.” De som gick främst sade åt honom att vara tyst, men han ropade ännu högre: ”Davids son, förbarma dig över mig.”

Jesus stannade och sade till dem att leda fram honom, och då mannen kom närmare frågade Jesus: ”Vad vill du att jag skall göra för dig?” Han svarade: ”Herre, gör så att jag kan se igen.” Jesus sade: ”Du kan se igen. Din tro har hjälpt dig.” Genast kunde han se, och han följde med Jesus och prisade Gud. Och allt folket som såg det sjöng Guds lov.

Jag tänker på den här mannen, han är blind och han tigger och han sitter där, utanför Jeriko, kanske varje dag, eller flera dar i veckan, och han ser människor komma och gå. Han sitter där och tigger för att få ihop till allt som han behöver för att överleva.

Så kommer den där dagen, när Jesus från Nasaret går förbi.
Av någon anledning höjer den här mannen sin röst och säger, ”hallå, hej, hej, här är jag, hjälp mig”  Så han måste ju på något sätt ha hört talas om Jesus. När människorna säger ”hysch, var tyst”så ger han sig inte. Tanken han tänker är ”Nej du, här ger vi inte upp” och så ropar han igen ”Davids Son, förbarma dig över mig, kom hit, hjälp mig”.
Det fantastiska händer.
Jesus stannar.
Han vänder sig till sina lärjungar och säger ”ta hit mannen” och så får mannen komma fram till Jesus. Frågan, som många av oss längtar att få höra, den kommer… ”Vad vill du att jag ska göra för dig?”

Idag tänker jag på de orden, -  vad vill jag att Gud ska göra för mig?
Jag frågade en kollega: ”Om Jesus kom, vad skulle du svara på den frågan?”
Han sade: ”Ja, jag skulle nog vilja att Jesus kom tillbaka på riktigt, det skulle vara skönt”.

Jag frågade en annan vän: ”Vad skulle du svara om Jesus frågade ’Vad vill du att jag ska göra för dig?’”
Han ryckte lite på axlarna och sade: ”Ingenting”.

Vad tänker du idag? Vad är dina tankar om det här? Mitt i dina 65000 tankar det här dygnet, vad skulle du vilja att Jesus gjorde för dig idag? Kanske kan du till och med skriva något i kommentaren under videon, vi kan dela våra frågor, våra berättelser. Vad vill vi att Jesus ska göra för oss?
Kan vi be för varandra och hjälpa varandra så att det vi ber om går i uppfyllelse?

Vi ber tillsammans

Idag vill jag att vi ska be tillsammans. Vi ska be för det här härliga mysteriet det är att vara människa.
Vi har en Gud som har skapat oss och som vill oss så väl. Idag vill jag att vi ber tillsammans och tackar Honom som har gjort den här världen så fantastisk för oss.

Vi tackar dig Gud för mysteriet att du finns närvarande här hos oss just nu. Vare sig jag sitter ensam på min kammare eller är ute och promenerar på stan.
Vi tackar dig för det mysterium som du är, som är så ofantligt stort och där allting får plats, allt som jag tänker, allting som jag behöver, allting som hela världen behöver, det finns i Dig.

Vi tackar Dig för allt som ryms i den världen.
Vi tackar dig för din härliga humor, Gud, tack för alla skratt och all glädje. Tack för att du har gjort så underbara saker, och ibland kan vi skratta i ditt Ord, över hur vidunderligt fantastiskt du kommer på saker! Din skaparglädje och kreativitet. Vi tackar Dig för den glädje du ger oss.

Vi tackar Dig för att du är du, Herre. Vi tackar varandra för att du är du och jag är jag.
Tack Herre för att vi är unika.
Vi tackar dig Herre att vi kan bry oss om varandra. Speciellt idag, när vi kanske inte kan mötas ”på riktigt”, så kan vi mötas här. Tack Herre, att du bryr dig om och älskar.

Vi ber Dig, Herre att du ska lära oss att använda de gåvor som du har gett oss. Använda de tankar vi bär på som Den Helige Ande kan skänka – att  ge hopp, styrka och kraft till oss och kunna ge åt andra människor.
Herre, hjälp oss att dela med varandra.
Herre, hjälp oss att använda vår begåvning, vår kraft och vår tro till att hjälpa och göra världen till en hel plats.
Amen

Tack för att du klickade in och var med den här stunden. Jag önskar dig Guds rika välsignelse och glöm inte bort – om du vill dela lite av dina tankar, så skriv en liten kommentar så kan vi stötta och ge varandra glädje.

Hej då!

Text: Anna-Maria Tuftström, officer i Frälsningsarmén
FIlm: Jonas NImmersjö

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.