logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

En dröm förändrade hans liv

Farid flydde från Afghanistan och kom till Sverige för fyra år sedan. Han har muslimsk uppväxt men här mötte han kristna som fick honom att börja fundera. En natt hade Farid en dröm som påverkade honom starkt och som ledde till att han tog emot Jesus.

Fadern beordrade honom att fly

Uppväxten i Afghanistan var inte lätt för Farid då det var krig och oroligheter, vilket gjorde att han höll sig hemma mycket. Farid var enda barnet i familjen och när han var tonåring blev han i princip beordrad av sin far att fly till en bättre plats. Faderns vän skjutsade Farid mot betalning till Iran där han stannade i en vecka. Nästa delmål var Turkiet.

– Jag gick dit till fots under 3-4 nätter. Jag gick aldrig på dagtid eftersom jag kunde bli upptäckt då, berättar Farid.

Flickvännens släktingar i Sverige

Väl framme så stannade han i ungefär ett år. Han försökte ta sig till Grekland flera gånger men blev tillbakaskickad av polisen varje gång. Till sist lyckades han ändå komma till Athén med båt och han blev kvar i landet i omkring tio år. I Grekland träffade han en tjej, också från Afghanistan, som han förlovade sig med. När hon blev gravid bestämde sig paret för att ta sig till Sverige då den blivande modern har släktingar här. Flickvännen gav sig av först och Farid liftade senare med lastbilschaufförer och åkte tåg via Italien, Frankrike, Tyskland och Danmark.

Rädslan för kristna människor försvann

I Tyskland och Grekland besökte han kyrkor där han bland annat satt ner och fikade tillsammans med kristna. I början var han nästan lite rädd för dem eftersom hans eget folk hemma i Afghanistan spridit negativa rykten om kristna.

– Jag fick höra att de inte är bra människor, att de har hårda hjärtan och att de inte hjälper människor. Men jag märkte att det inte stämde. De var jättesnälla och trevliga, menar Farid.

Inte särskilt praktiserande muslim

Farid växte själv upp i en muslimsk familj och han hade en gudstro även om han inte var särskilt praktiserande. Han brukade inte besöka moskén och läste inte Koranen då den är skriven på arabiska, ett språk han inte kan.

Vägen till Frälsningsarmén och en dröm

Farid har nu bott här i fyra år. Som nyanländ följde han med en vän till Frälsningsarmén i Finspång där det erbjuds gemenskap och möjlighet att lära sig det svenska språket. Efter en tid flyttade Farid och flickvännen till Norrköping. En natt hade Farid en dröm.

– I drömmen vaknade jag upp och tittade upp mot månen och det blev alldeles ljust. I månen såg jag ett kors och månen kom närmare och närmare mig tills det blev så ljust så att jag blev tvungen att stänga ögonen. Då vaknade jag men kunde inte somna om, berättar Farid.

”De har blivit som min familj och de har rena hjärtan”

Farid

Drömmen fick honom att börja fundera och han undrade varför han drömde om korset som är en kristen symbol istället för om Mohammed med tanke på sitt ursprung. Det väcktes en nyfikenhet hos Farid och när han berättade för en kristen vän om drömmen och hans frågor kring kristendom och islam så fick han tipset att läsa Bibeln och se vad den har för svar att ge. Vännerna bestämde de sig för att gå på söndagsgudstjänst på Frälsningsarmén tillsammans.

– Alla var jättetrevliga och snälla och hälsade på mig. Jag kände inom mig att "den här vägen är bra", säger Farid som fortsatte att komma till kåren på söndagarna.

– Människorna där har blivit som min familj och de har rena hjärtan. De läser Bibeln och gör vad den säger. Många muslimer i mitt hemland däremot säger en sak men gör en annan, där är det mycket lögner, även bland mullorna, fortsätter han.

Han är också kritisk till att gamla män kan gifta sig med barn och att man i många sammanhang separerar män och kvinnor som dessutom inte är jämställda.

Tog steget att bli kristen

Farid tog steget och blev en kristen och nu arbetar han halvtid på Frälsningsarméns kår i Norrköping där han hjälper till med lite av varje. Vid sidan av det går han på SFI för att förbättra sina språkkunskaper.

– Jag trivs jättebra med mitt liv, det blir bara bättre och bättre, säger han.
– Jag får stanna i Sverige med min son, jag har jobb, lägenhet och körkort. Förut kände jag mig ensam men nu har jag vänner som är som systrar, bröder och mostrar i Frälsningsarmén, fortsätter han.

"Jag vill berätta att jag konverterat från islam för mamma först"

Även om det var tre år sedan Farid blev en kristen så har han inte berättat för sin familj och släkt i Afghanistan om detta eftersom den som konverterar från islam till en annan religion riskerar att dödas. De muslimska vänner han har i Sverige är inte glada över Farids val och en del blir arga när han berättar om vad Bibeln säger även om Farid är noga med att inte pracka på folk sin övertygelse. Då hans beslut är så stort och viktigt för honom vill han inte meddela sina närmsta detta över telefon.

– Jag får ta det stegvis och jag vill berätta för mamma först. Helst skulle jag vilja ta med henne till en kyrka och presentera henne för andra kristna och sen förklara för henne varför jag har blivit kristen, säger han.

Favoritcitat ur Bibeln: "Den som är utan synd kastar första stenen"

Till kåren han jobbar på kommer en del muslimer som behöver ekonomisk hjälp och Farid har hört vissa av dem säga att de, liksom han själv, blir lugna och glada av att vistas där. Farid gillar att läsa Bibeln och han har några favoritställen, bland annat det som handlar om en kvinna som skulle stenas men då Jesus påpekar att "den som är utan synd kastar första stenen".
– Det är jättebra för när någon gör fel måste man titta på sig själv också. Alla gör fel, menar Farid.
– Och när man blir en kristen så räknas inte de gamla synderna utan man tittar framåt och även om vi dör så ska vi fortsätta att leva, fortsätter han.

Ser ljust på framtiden

Han nämner också hur berörd han blir av tanken på att Gud sände sin son Jesus att dö för vår skull. Det är stort, tycker han, likaså budskapet om att vi människor måste hjälpa varandra och den som har behov.

Farid ser ljust på framtiden och han har många drömmar.

– Jag hoppas att jag får ett jobb där jag tjänar så pass mycket pengar så att jag kan hjälpa andra människor. Jag tycker om att hjälpa andra, jag blir glad i hjärtat av det, avslutar han.

Text: Teresia Jansson

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.