Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Frälsningsarmén bekämpar människohandel med europeisk kampanj

Frälsningsarmén tar ett europeiskt helhetsgrepp med en treårig kampanj mot människohandel som ska genomföras i 28 länder. Först ut är Sverige, Norge, Moldavien och Lettland. Webbannonser i digitala och sociala medier ska varna personer i riskzonen för suspekta jobberbjudanden och samtidigt alarmera konsumenter på möjlig människohandel.

Billiga erbjudanden kan ha ett högt pris – priset av mänsklig frihet.

Världen över är ungefär 40 miljoner människor offer för modernt slaveri. Människohandel är en humanitär katastrof med som går de flesta obemärkt förbi. Den sker dock mitt framför ögon på oss, rör sig över landsgränser, och inom Europa ofta från öst till väst. Det är bakgrunden till Frälsningsarméns engagemang för att få ett slut på människohandel över hela Europa. Arbetet följer hela människohandelskedjan från de länder där utsatta rekryteras till transit- och destinationsländer där de exploateras i olika former av tvångarbeten, prostitution och tiggeri.

Billiga tjänster kan komma med ett högt pris

Med den paneuropeiska kampanjen Billiga tjänster kan komma med ett högt pris vill Frälsningsarmén varna personer i riskzonen och deras anhöriga för att nappa på jobberbjudanden som låter för bra för att vara sanna. Samtidigt uppmärksammas konsumenter i andra änden av kedjan på vad som kan vara orsaken till att tjänster är orimligt billiga och uppmanas att tänka till och reagera.

"Vi måste stoppa efterfrågan"

– Vi vet att förekomsten av arbetsexploatering inom flera branscher i Sverige är stor men att hjälpen till utsatta är minimial. För att förhindra detta måste vi stoppa efterfrågan och alla ta vårt ansvar för vad vår konsumtion bidrar till, säger Madeleine Sundell, jurist och nationell samordnare mot människohandel för Frälsningsarmén.

De webbannonser och korta filmer som i dag börjar spridas i digitala och sociala medier inriktar sig på sju olika riskområden: städ, bygg, nagelvård, restaurang, jordbruk, biltvätt och massage. Varje land väljer vilka erbjudanden och jobbannonser som är aktuella utifrån aktualitet.

Skambud inom bygg-, städ- och nagelbranschen

Sverige börjar med bygg-, städ- och nagelbranschen och här handlar det om att stoppa efterfrågan på billiga tjänster där konsumenter, genom utnyttjandet av skambud, kan konsumera mänsklig frihet utan att förstå vem som betalar det höga priset.

- Det finns ingen billig genväg. Det handlar om att välja viken värld vi vill leva i. För att Sverige ska bli ett land helt fritt från människohandel måste samhällets alla aktörer ta nya tag för att garantera de mänskliga rättigheterna, stå upp för social rättvisa och bekämpa människohandel stad för stad och bransch för bransch, säger Madeleine Sundell.

Tips för att undvika att bidra till människohandel:  

  1. Se till att köpa vita tjänster.
  2. Be alltid om kvitto.
  3. Bedöm en rimlig prisnivå och ifrågasätt hur varan/tjänsten kan vara så billig.
  4. Ta ögonkontakt och lyssna på din magkänsla vid mötet av den som levererar/utför tjänsten.
  5. Kontrollera vilka lagar som gäller, till exempel via branschorganisationer.
  6. Våga fråga och ta ställning.
  7. Välj rättvisemärkta varor (fairtrade.se)
  8. Prioritera företag som verkar seriösa och transparenta.
  9. Gör din röst hörd i sociala medier.

Läs mer om vårt arbete mot människohandel

Publicerat: 2019-02-18Skriv ut