logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Stärkt självbild på välbesökt ungdomsläger

Drygt 60 ungdomar från hela Sverige möttes i Norrköping för Frälsningsarmén Ungs vinterläger. Temat var Självbild och lägret bjöd på skapande, sport och personliga frågor om tro. Alla berördes av att få lyssna på Pontus, som lämnat kriminalitet, våld och droger och mött Gud.

Äntligen kunde det bli av igen! Det omtyckta nyårslägret Wintercamp gick i januari av stapeln hos Frälsningsarmén i Norrköping. Från morgon till sen kväll bjöds aktiviteter som gudstjänster, seminarier, dans, sport, samtal och skapande – allt under temat Självbild. Flera av de 61 ungdomarna hade aldrig besökt Frälsningsarmén tidigare.

Ställa frågor och sjunga lovsång

I planerna för lägret tog ledarteamet från Frälsningsarmén fasta på rön från ungdomsrapporten ”Här för att stanna”. Den visar att en av de viktigaste delarna för att ungdomar ska bevaras i sin tro är att de får utmanas logiskt – något som de får för lite av i sina hemförsamlingar. Därför satsade man på att erbjuda en tid för enskilda frågor och svar. Bön och lovsång och att lyssna in Gud var också centralt i rapporten.

– Enligt en annan studie är lovsången det viktigaste för ungdomars tro, så detta lade vi stor vikt på. Lovsångsbandet bestod av sju ungdomar i åldrarna 16-31, som hade fått öva inför detta, säger Simon Hurtig, nationell ungdomskonsulent på Frälsningsarmén Ung.

Kärleksbomba sin skola

Ett av seminarierna handlade om varför ungdomar är så viktiga för den kristna kyrkan och hur Gud alltid använt unga i bibelns stora berättelse, till exempel herdepojken David och om Samuel som blev kallad till präst redan som liten. Ungdomarna fick också tänka ut idéer för kristna satsningar på sin skola och ”Love-bomba” skolan genom att skriva komplimanger på lappar. Det blev många goda idéer och massor av komplimanger.

– Deltagarna fick även möta Pontus från den nya kåren Kungsholmen Home, som lämnat ett destruktivt liv med kriminalitet, droger, fotbollshuliganism och mött Gud, fått ett nytt liv med Jesus och genom 12-stegs-programmet kommit på fötter igen, säger Sara Högdahl, nationell barn- och ungdomskonsulent i Frälsningsarmén.

– Ja, det passade så bra i vårt tema att få höra hur om hur god Gud är och vad som händer när vi får en ny identitet i honom, inflikar Simon.

Pimpade plagg från Myrorna

Också de skapande programpunkterna blev en succé.  Tillsammans med Sara Högdahl fick ungdomarna med hjälp av sprayfärger och sygrejjer göra om varsitt plagg som de köpt på Myrorna i Norrköping.

– Vi avslutade genom att visa resultaten på en catwalk på kvällen med de roliga och snygga plaggen. Det känns så viktigt att också få vara kreativa tillsammans, utmanas och få in miljötänkandet. Vi skapade en rolig trend när de unga insåg att det faktiskt går att shoppa second hand-kläder till festkvällen, säger Sara.

Ett dansgolv med glada barn. Barnen har på sig armband som lyser i mörkret.
Glädje på dansgolvet lägrets sista kväll.

Stor frihet på dansgolvet

En av lägrets höjdpunkter var sista kvällen som bjöd på ett gungande dansgolv under DJ Simons ledning.

– Vilken uppmuntran att se även den blygaste dansa loss i glädje och heja på varandra! Det fanns en stor frihet även här, säger Jennie Gallardo.

Discokvällen avslutades med dans till sången "Don´t you worry child". En fin påminnelse om att Jesus är med även när ungdomarna kommer hem till vardagen, då "lägerpeppen” försvunnit och vardagskraven kommer smygande tillbaka.

Lägret är en oas inför vardagen

– Många som besökte oss sade att stämningen på lägret var så inspirerande, fin och kärleksfull. Guds kärlek flödade mellan oss och vi önskar att det ska dröja kvar, inte bara några månader efter Wintercamp utan hela deras liv, säger Jennie Gallardo.

Simon ser Frälsningsarméns läger som en del av ungdomarnas stora resa mot en närmre relation med Jesus.

– Våra läger får vara den andliga oas som de kanske inte finns så mycket av i vardagen. Genom det vet vi att tyngden över axlarna minskar, säger han.

Text: Carina Tyskbo
Foto: Tobias Paulsson