logotype
Du kan minska hemlösheten - ge en gåva nu

Lärosatser, Life class och lek på schemat för konfalägret

Det har varit konfirmationsläger på Ågesta folkhögskola. Ungdomarna kom från allt mellan Ystad och Wilhelmina. En kille hade rest ända från Texas. ”Jag hoppas att deltagarna får med sig en trygghet om att Gud finns och att de är fantastiska som de är och inte behöver någon checklista för att duga”, säger Gabriella Högstedt, ledare.

I årets konfirmationsläger i Frälsningsarméns regi deltog tio killar och elva tjejer, de flesta 15 år gamla. Under dagarna blev ungdomarna orienterade i Frälsningsarméns elva lärosatser med ett tema per dag och alla viktiga beståndsdelar i den kristna tron togs upp.

– Det roligaste är att möta entusiasm och nyfikenhet över vem Gud är och att se ungdomarna växa i sin tro och lära känna Jesus, säger Ludwig Fontanac, ledare.

"Här är mer intressant än skolan"

Förmiddagarna bestod av undervisning och diskussion kring lärosatserna. Att just de stod i fokus är, enligt ledarna, för att de talar om vad Frälsningsarméns står för och för att de grundläggande för den kristna tron.

Ett stort gäng konfirmander och några konfirmationsledare. Alla tittar glatt in i kameran.
Några konfirmander som håller varandras händer och hoppar runt i ring.
Ett stort gäng konfirmander och några konfirmationsledare. Alla tittar glatt in i kameran.
Några konfirmander som håller varandras händer och hoppar runt i ring.

– Jag har lärt mig väldigt mycket hittills och det här är mer intressant än skolan. Här får man diskutera och vara mer delaktig, säger Linn Hensvik.

Hon deltar i Frälsningsarméns scoutverksamhet och fick på så vis höra talas om lägret som lockade mer än den traditionella konfirmationen.

Life class - undervisningen omsätts i praktiken

På eftermiddagarna blev det så kallad Life class då eleverna får omsätta förmiddagens undervisning i praktiken. Det kan vara att måla tavlor, göra bokmärken med bibelord eller skapa filmer eller draman. Utöver detta har eleverna fritid och då kan det bli bad, bollspel och gemenskap.

– Jag tycker bäst om fritiden när jag får spela basket men även Life classerna när vi gör saker ihop, säger Philip Hultén.

Han har svenska föräldrar men är själv född, uppvuxen och boende i USA, närmare bestämt Texas. Familjen brukar semestra i Sverige på somrarna. Dessutom har Philp Hulténs båda bröder deltagit i konfirmationsläger hos Frälsningsarmén tidigare så för honom var det givet att vara med. Och han tycker att det hittills har varit roligare än han förväntat sig, om man bortser från att väckarklockan ringer 7.30.

Har fått nya vänner

Lägret pågick i två och en halv vecka och det har även anordnats en förträff för dem som ville då de flesta inte känner varandra sedan tidigare. Just att komma till ett sammanhang där man inte känner någon kändes lite skrämmande i början, tyckte Linn Hensvik, men hon är nu glad över att ha fått nya vänner. Inte alla som deltog har anknytning till Frälsningsarmén och en del har/har inte haft någon uttalad tro från början.

– Här blir det tydligt att det kristna livet inte bara handlar om söndagar utan att det är något man delar med varandra varje dag, säger Gabriella Högstedt, ledare.

”Vill få dem att känna den kärlek vi ledare har fått uppleva”

Gabriella Högstedt

– Man vill ge ungdomarna det bästa och en utmaning är att räcka till och få dem att känna den kärlek vi ledare har fått uppleva, fortsätter hon.

Avslutningscermoni och återträff

Det hela avslutades med en högtidsceremoni på Frälsningsarméns kår Templet i Stockholm. Då deltog bland annat Frälsningsarméns svenska ledare, kommendörerna Eva och Johnny Kleman. Konfirmanderna medverkade med sång och delade även något om det kristna livet och tron. Efteråt väntar minst en återträff och den som vill kan gå fortsättningskursen K2. Ledarna hoppas också att de lokala kårerna stöttar och följer upp ungdomarna när de återvänder hem efter lägret.

– Jag hoppas att deltagarna får med sig en trygghet om att Gud finns och att de är fantastiska som de är och inte behöver någon checklista för att duga, säger Gabriella Högstedt.

Text: Teresia Jansson