Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Julinsamlingen hjälper hela året

För Frälsningsarmén i Södra Vätterbygden är den lokala insamlingen vid jul viktig för den sociala verksamheten under hela året. De traditionella julgrytorna använder de fortfarande och ställer ut dem på fem platser i Jönköping, Habo och Huskvarna under december månad.

En av många trogna med insamlingsbössa vid julgryteinsamlingen i Huskvarna är Hans Mannefred.

Insamlingen för jul börjar inte vid julgrytepremiären, planeringen börjar långt tidigare, likaså arbetet med att bearbeta givare. Alltså arbetet med att prata med olika företag som skulle kunna skänka pengar till julinsamlingen. Edvard Björnvinge och Karin Hansson Lindgren på Södra Vätterbygdens kår (församling) ringer under året till exempel till företagare som givit gåvor privat för att se om inte deras företag kan vara med som sponsor.

— Det handlar både om att ringa upp lokala företag som gav förra året och att ringa upp nya företag, säger Edvard. En givare som vi bearbetat i några år hörde av sig och vill i år ge 30 000 kronor. Han har varit privat givare innan, men ger nu från sitt företag också. Ett sätt att sprida information om arbetet och insamlingen är via medierna, därför arbetar man även med att locka till sig lokalpress och lokalradio för att de ska skriva och berätta om kårens sociala arbete inför julinsamlingen. Planen är att skicka ut pressmeddelanden i oktober, november och mitten av december.

Swish-gåvorna ökar

Edvard berättar att taktiken med att skicka ut pressmeddelanden fungerade bra under förra årets insamling, då ökade givandet efter varje artikel i lokalpressen eller inslag i radion. Det är dock viktigt att inte skicka pressmeddelanden om samma sak vid varje tillfälle och samma sak som i fjol, utan det är nödvändigt att man varierar sig för att ge medierna något nytt att berätta om.

Något som blir allt tydligare är att samhället blir mer och mer kontantlöst, därför är ett Swish-nummer för insamlingen viktigt. Förra året kom det in mer pengar under insamlingen via Swish än i grytorna. Men grytorna är också en viktig del för att få människor att uppmärksamma insamlingen. Södra Vätterbygdens kår brukar ha sedvanliga julgrytor på fem platser.

"Förra året gick gåvorna via Swish om kontanterna i grytan", berättar Edvard Björnvinge som är ansvarig för det sociala arbetet och insamlingen

Här står julgrytorna i Jönköping

— Vi har en gryta på Ica i Habo, berättar Edvard. Den kör vi ut till dem och hämtar när det är klart. ICA sköter om den hela tiden, så där har vi ingen personal eller grytvakter. Kåren har också julgryta vid CityGross, där står man med julgrytan inomhus vid entrén med vakter och spelar ibland musik. Sedan är man vid Rosen i Huskvarna och vid A6.

— Vid A6 stod vi vid en ingång förra året, men ska försöka stå vid två ingångar i år. Där kan vi också spela musik.

De insamlade pengarna går till hjälpverksamheten

Dessa fyra platser är på privat mark och kräver inget tillstånd från Polisen, men så är man också alltid vid Hoppets torg, i Jönköping, med julgrytan. Där behövs det tillstånd från Polisen att vara. Förra året samlade man in strax över 400 000 kronor, och hade budgeterat för att få in 200 000 kronor. Även i år ligger budgeten på 200 000 kronor, men man hoppas givetvis på att slå fjolårets insamling. När det gäller budget så tycker Edvard Björnvinge att det känns fel att budgetera insamling, men har förståelse för att det kan behövas.

— Vi samlar in till vår lokala verksamhet, säger Edvard. För att vi ska kunna bedriva hjälpverksamheten, som våra grillkvällar, våra familjeaktiviteter, resor med mera. Pengar används även för subventionerade platser på kårlägret som är i slutet av varje sommar.

På kåren ser man det som viktigt att mötas över åldersgränser, men också över de sociala gränserna. Att de som får hjälp av kårens sociala arbete och kårens medlemmar får mötas och dela gemenskap.

Södra vätterbygdens kår har två kårlokaler, en i Jönköping och en i Huskvarna och det sociala arbetet bedrivs på båda platserna. Till exempel så har man kafé två dagar i Huskvarna och två dagar i Jönköping varje vecka där det finns möjlighet till stödsamtal när kaféet är öppet.

En gång i veckan under sommaren har kåren grillkväll i Huskvarna. Ingvar Olsson och Berth Andersson sjöng och spelade denna kväll.

Matkassar och en matbank

Man försöker också mer och mer gå ifrån att ge matkassar till hjälpsökande. Därför kommer man gå med i ett samarbete med Hela Människan som har matbutik, ”matbank”, i Jönköping med så kallat ”matsvinn”, mat som skänkts från olika grossister och butiker i området. I Dela projektet, som det heter kommer man ifrån matkassen som är färdigpackad och låter de behövande själva välja ut den mat de vill äta, som i en vanlig butik. En kasse som de dock behåller är julkassen, som delas ut varje jul vid det lilla julbordet med julmat och julklappar. Några annonser i dagspress har man inte lokalt, utan litar på det redaktionella materialet som tidningarna själva skriver.

— Vi hade Facebook-annonser något år men har inte köpt annonsplatser, vi har Swish-nummer vid grytorna. Och förra året gick Swish om inkomsterna i kontanter. Det blir mer digitaliserat över lag och det är betydligt säkrare med Swish. De grytor man har töms varje dag och pengarna sätts in direkt. Det ligger aldrig stora pengasamlingar någonstans, berättar Edvard.

— Frälsningsarmén behöver bli mer på tårna, menar Edvard Björnvinge. Och nå ut till företagare och sponsorer mer och mer. Särskilt när antalet grytvakter minskar eftersom vi har många äldre medlemmar. Vi måste hitta nya inkomstmöjligheter.

Text: Jonas Nimmersjö
Foto: Jonas Nimmersjö och Edvard Björnvinge

Artikeln är publicerad i Frälsningsarméns tidning Stridsropet nr 5 - 2021

Publicerat: 2021-11-26Skriv ut