logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

”Vänta inte – det finns mer!”

Den otrygga barndomen ledde Anders Eriksson in i en värld av missbruk, våld och psykisk ohälsa. När han till slut bröt med detta hamnade han i kyrkan. Där mötte han före detta grovt kriminella som förvandlats av Guds kraft. Nu leder han andra till livet med Jesus.

Mammans blandmissbruk och föräldrarnas skilsmässa skakade om tillvaron rejält för Anders Eriksson.

— Jag var otrygg, orolig och stressad. Jag bodde mest med pappa men var med mamma på konstiga platser och sov i bilen ibland, berättar han.

Tidigt kom alkohol, hasch och snart även andra droger in i hans liv.

— Jag hade mycket ångest och ett stort hål av mörker som jag ville döva. Det var min lösning på mina känslomässiga problem, säger han.

Tolvstegsprogrammet räddade hans liv

Anders började sälja narkotika och såg vänner dö av överdoser eller skjutningar. Vid 22 års ålder åkte han fast för allvarliga våldsbrott. Han dömdes till vård och när han kom till behandlingshemmet ”Hatten” i Älvsjö gick han igenom ett tolvstegsprogram.

— Det räddade mitt liv! Jag erkände för första gången att jag behövde hjälp och inte klarade av detta själv, säger han.

— Jag började titta på vad som legat till grund för min smärta; uppväxten, dåliga självkänslan och rädslan över att inte duga och för vad andra tyckte om mig. Jag insåg att jag levt efter mina rädslor och fick en helt ny förståelse för mina känslor. Jag förändrades helt av det, fortsätter han.

Gamla hjulspår

Anders blev nykter och drogfri, bytte umgängeskrets och tillbringade mycket tid med den sponsor/handledare han fick via programmet. Han engagerade sig i föreningen Unga KRIS, Kriminellas rätt i samhället, och blev så småningom nationell ordförande. Men flera omtumlande händelser i kombination med att han inte tog hand om sig själv ordentligt fick honom ur balans. I stället för att söka hjälp för sitt lidande kämpade han på i egen kraft. Han försökte hålla sig ifrån drogerna men insåg att han gjorde det mest för andras skull.

— Jag gick sönder helt. Jag kunde inte hantera situationen och gjorde allt för att slippa känna efter. Och min sponsor som var den tryggaste människan i mitt liv hade fallit tillbaka i missbruk så vi började festa tillsammans, säger Anders som snart också var fast i gamla hjulspår.

”Jag upplevde någon slags nåd”

Anders Eriksson

Efter en tid dog sponsorn av missbruket och Anders själv blev allvarligt sjuk, både av narkotikan i sig och av abstinensen när han försökte klara sig utan den. Dessutom drabbades han av Covid-19. Men nu var han fast besluten att bli ren och under två-tre veckor tände han av på egen hand hemma hos sin mamma.

— Jag var skakig, hade mardrömmar och allt kändes helt overkligt. Där började och slutade livet och jag tror att jag behövde känna på det mörkret för att vilja ha Gud. Jag hade någon idé om att han måste finnas eftersom jag fortfarande levde och jag hade bett en hel del under åren, påpekar Anders.

— När jag var ute i naturen grät jag för att jag såg färger och hörde fåglar och jag upplevde någon slags nåd och glädje över att just jag fick sitta där och leva, förklarar han.

Predikan med Sebastian Stakset

Anders började delta i tolvstegsprogram igen och följde med en vän på gudstjänst i Heart Stockholm när artisten/ evangelisten Sebastian Stakset predikade.

— Där stod han och andra värstingar som har levt som jag och värre och var helt förvandlade. De strålade av glädje, ljus och hopp och pratade om det nya livet, säger Anders.

— Jag förstod att det finns en helt annan kraft som inte är kopplad till mänskliga prestationer eller en njutning och frid som den här världen kan ge. Jag insåg att det finns en Gud som vill ha en personlig relation med mig, fortsätter han.

Han fortsatte gå på gudstjänster, tog emot förbön och gick med i en hemgrupp. Han bad frälsningsbönen och lät döpa sig.

— Nu förstår jag att det är det här jag har sökt efter hela tiden, att jag haft en andlig tomhet som aldrig blivit bemött tidigare. Jag har en längtan efter Guds vilja på alla områden i mitt liv och känner en helt ny lycka. Löftena om att jag är en ny skapelse i Gud ger en ologisk frid mitt i stormen, säger han.

Jobbar deltid på Frälsningsarmén

Anders har nu en deltidstjänst på Frälsningsarméns kår (församling) Templet på Östermalm. Han hjälper till i det sociala arbetet och bygger relationer med ensamkommande flyktingkillar på Botellet i Järfälla. Han har även varit med och startat upp Celebrate Recovery på kåren.

— När jag fick höra att det är en kombination av tolvstegsprogrammet och Bibeln så trodde jag inte mina öron, och nu får jag betalt för att syssla med det. Det är mer än ett bönesvar, utbrister Anders.

Han är träningscoach på ett gym i närheten och via egna firman ”Maskineriet”. Där har det bildats en stark gemenskap med vänner som slussas vidare in i kyrkan. Anders har fått döpa och be med många människor till frälsning.

— Det här är “the time of my life” men jag vet att “the best is yet to come.” Jag känner “wow” när jag tänker på hur mycket häftigt som väntar på mig, säger han.

Centralt boende

Ett annat bönesvar är att han via Frälsningsarmén fått boende ett stenkast från både Templet och gymmet han jobbar på. Detta efter att han tackat nej till svartkontrakt och annat och lämnat det hela till Gud.

— Från att ha bott hemma hos mamma i Hässelby har jag nu en jättefin lägenhet på Grev Turegatan. Det är ett kristet kollektiv där jag träffar människor från hela världen, säger Anders tacksamt.

Tidigare har han gett ut musik i hip hop-genren. Numera leder han lovsången i kyrkan ibland.

— Jag älskar lovsång och det är en ära att få leda andra i det. Om jag ska fortsätta med musik så är det för att göra Gud känd, säger han med eftertryck.

Tror på en frälsningsexplosion i Sverige

Efter att Anders mor sett förvandlingen i sonens liv har även hon tagit emot Jesus och blivit döpt. Vid ett tillfälle bad Anders för sin frisör som haltade och väntade på att opereras. När de sågs några veckor senare gick han utan problem och hade ställt in operationen.

— Helt, helt sjukt. Gud är högst verksam i mitt liv, understryker Anders som tror på en frälsningsexplosion i Sverige.

Anders har också en mindre roll i en kommande film om Sebastian Staksets liv.

— Filmen har ett starkt budskap om vad Gud kan göra med människor och jag hoppas att den leder till att många vill ta emot honom, säger Anders.

— Gud vill och kommer möta den som söker honom med sitt hjärta. Jag vet det nu och det är inte unikt för mig. Han är en källa till liv, kraft och mening så den som inte har fått smaka på Guds kärlek - vänta inte för det finns mer, avslutar han.

Text och foto: Teresia Jansson

Fakta Anders Eriksson

  • Ålder: 34 år.
  • Bor: Lägenhet i kristet kollektiv på Östermalm i Stockholm. Familj: Föräldrar, tvillingsyster, systerdotter.
  • Sysselsättning: Deltidstjänst inom kåren Templets sociala arbete, personlig tränare på gym och utomhusträning via egna företaget Maskineriet.
  • Senast lästa bok: Läser bara Bibeln.
  • Intressen: Träning, göra musik, sjunga lovsång, laga och äta mat.
  • Favoritbibelord: 2 Kor 5:7: ”For we walk by faith, not by sight” (KJV). Ett ord han lutat sig mot många gånger.
  • Motto: Också ett bibelord: “Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.” (Matt 6:33, SFB).

Artikeln är publicerad i Frälsningsarméns tidning Stridsropet nr 3 -2022 

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.