Hjälp personer i utsatthet i jul - ge din gåva nu

Julgrytan som värmer världen

I över 130 år har Frälsningsarmén samlat in pengar inför julen för att stötta personer i social utsatthet. Julgrytan är ett välkänt inslag i många städer världen över och har till och med funnits med i Hollywoodfilmer. Numera har insamlingskanalerna ändrat skepnad – men syftet fortfarande är detsamma.

Traditionen med julgrytan har funnits länge

Traditionen med julgrytan startade i San Fransisco år 1891, då Joseph McFee, kapten inom Frälsningsarmén, började samla in pengar i en gryta vid hamnen. Detta efter att han som sjöman sett en insamling till fattiga i Liverpool med hjälp av just en stor gryta. Så myntades uttrycket ”Håll grytan kokande” och begreppet har spridits över världen – även om det är allra störst i USA. 

I flera Hollywoodfilmer syns den röda grytan på tre ben och en jultomte som klingar med en klocka för att samla in pengar Till Sverige kom julgrytan år 1907, då insamlingen gjorde att Frälsningsarmén kunde bjuda 1600 personer på julmiddag i Stockholm.

Julgrytan syns varje jul på SVT

Även här syns grytan i medierna, som i filmen ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton” som sänds varje jul på SVT. I den skrev Tage Danielsson: ”Dessa olyckliga för vilka Frälsningsarméns grytor hållas kokande. Till alla människor en god vilja. Nu tändas tusen juleljus”.

Komikern och skådespelaren Henrik Dorsins teaterversion av sagan framfördes vintern 2018 på Scalateatern i Stockholm. Frälsningsarmén erbjöds då att spela utanför entrén och samla in pengar i grytor och bössor. En del av intäkterna för teatern skänktes till Frälsningsarmén, helt i Karl-Bertil Jonssons anda; att ta från dem som har och ge till dem som inte har. Tillsammans med bidragen i grytan utanför teaterentrén på Wallingatan samlades hela 340 000 kronor in vid teatern.

På en julgran hänger en pappershängel med en önskan om en julklapp till ett barn.
På en julgran hänger en pappershängel där man kan få köpa en julklapp till ett utsatt barn.

Julgrytan har ändrats med tiden

På senare år har insamlingen blivit alltmer digital med hjälp av hemsidor och sociala medier. Frälsningsarméns stora, centrala, julkampanj syns i både dagspress och online. Och i samband med insamling ute på stan rustas bössan och grytans toppskylt med swish-nummer och QR-koder, specifika för respektive kår eller verksamhet. Även företag erbjuds att vara med och stötta inför julen genom gåvor, varor och tjänster. En del butiker, köpcentrum och hotell har i entrén ett så kallat Änglaträd. Där hänger pappersänglar med julklappsönskningar från barn och vuxna som lever utsatthet. Man tar en ängel, köper den julklappen, som senare delas ut till rätt person.


Text:Teresia Jansson
Foto: Jonas Nimmersjö, Frälsningsarmén

Rädda julen för en familj i utsatthet

Välj engångsbelopp

Vill du bli månadsgivare? Klicka här

Om du vill få skatteavdrag för din gåva behöver du uppge ditt personnummer på tacksidan.

Välj betalsätt

Plusgiro 90 04 80-5 | Bankgiro 900-4805 | Swish 9004805