3. Omsättning i praktiken
- För att bekämpa korruption, behövs handling både individuellt och kollektivt. Frälsningsarmén kommer att arbeta medvetet för att öka transparens, ansvarsskyldighet och gott styre i den egna organisationen. Frälsningsarmén ålägger särskilt sina ledare att exemplifiera samt uppmuntra till högsta möjliga ansvarstagande och att ta avstånd från alla former av korruption.
- Existerande Frälsningsarmé policies, procedurer, order och reglementen måste följas för att förhindra korruption, mutor, svågerpolitik och nepotism. Frälsningsarmén kommer regelbundet se över sina system för att säkerställa att högsta möjliga standard följs.
- Frälsningsarmén kommer att främja miljöer som är fria från korruption och väl grundade på värderingar om rättvisa och barmhärtighet.
- Frälsningsarmén kommer inte medvetet acceptera några donationer som kommer från vinning av korruption.
- Frälsningsarmén kommer att verka för att öka allmänhetens medvetenhet mot korruption.
- Frälsningsarmén uppmanar alla lagstiftare i lokala, nationella och internationella jurisdiktioner att stifta lagar och förstärkande mekanismer som motverkar korruption.
- Frälsningsarmén är villig att samarbeta med legitima organisationer där detta kommer att avslöja och befria samhället från korruption.
- I sin utbildning av officerare, soldater, anställda och deltagare i dess verksamheter kommer Frälsningsarmén att försöka ge en förståelse för korruptionens faror och lömska natur. Ett exempel på ett praktiskt gensvar skulle kunna vara för Frälsningsarméns skolor eller ungdomsläger att göra Frälsningsarméns ungdom medveten om korruptionens nedbrytande natur och uppmuntra dem att bekämpa den. Andra möjliga sätt att bekämpa korruption kan vara genom användandet av sociala media, radio, pratshower och egna verksamhetsgrupper.
- Frälsningsarmén kommer att uppmuntra salvationister att använda alla möjliga tillfällen att fördöma korruption och främja dess utrotande. Vi kommer att stödja människor som avslöjar korruption.
Fotnoter
[1] Transparency International’s annual Corruption Perceptions Index gives a good overview of global perceptions and iterations of corruption.
[2] The World Bank (1997): Helping Countries Combat Corruption – The Role of the World Bank , p11.
[3] United Nations Convention Against Corruption (2003).
[4] Hardoon & Heinrich (2013), Global Corruption Barometer 2013, p10.
[5] The World Bank, ‘Six Questions on the Cost of Corruption’.
[6] Christoph Stückelberger, Continue Fighting Corruption: Experiences and Tasks of Churches and Development Agencies, p38.
Referens material och förslag på ytterligare läsning
Hardoon, Deborah & Finn Heinrich (2013), ‘Global Corruption Barometer 2013’. Transparency International. Accessed at http://www.transparency.org/gcb2013/report
Stückelberger, Christoph (2010), Corruption-Free Churches Are Possible – Experiences, Values and Solutions. Globalethics.net. Accessed at https://www.globethics.net/documents/4289936/13403252/FocusSeries_02_Corruption_Christoph_text.pdf
The Salvation Army (2011), International Positional Statement on the Use of Power. Accessed at: https://www.salvationarmy.org/ihq/ipspower
Transparency International, ‘Corruption Perceptions Index’ . Accessed at: http://www.transparency.org/research/cpi/overview
United Nations (2003), United Nations Convention against Corruption. Adopted by the General Assembly on 31 October 2003, Entry into Force on 14 December 2005. https://www.unodc.org/documents/brussels/UN_Convention_Against_Corruption.pdf
Accessed at: World Bank (1997). Helping Countries Combat Corruption – The Role of the World Bank. Report: The World Bank, Poverty Reduction and Economic Management. Accessed at: http://www1.worldbank.org/publicsector/anticorrupt/corruptn/corrptn.pdf
Åsikter uttryckta i ovanstående internationella ställningstagande utgör Frälsningsarméns officiella hållning i berörd fråga, och de får inte ändras eller anpassas på något sätt utan uttryckligen skriftligt godkännande från Internationella Högkvarteret.