logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Drömmar och mirakler har stärkt hans kristna tro

Vid flera tillfällen har Deryck Chetram upplevt sig få svar på sina frågor om Gud genom drömmar. När yngsta sonen föddes var domen att han skulle dö eller överleva med gravt handikapp. Flera år senare stod läkarna förbluffade. Händelser som dessa har stärkt Derycks tro och idag kan han inte tänka sig ett liv utan Gud.

Deryck Chetram, 52 år, är uppvuxen i New York med en kristen mor och en far som är en blandning av kristen, hindu och muslim. Själv var han inte så positivt inställd till religion.

— Jag såg segregation bland de kristna och gillade inte att det fanns separata kyrkor för svarta och vita, säger han.

”I drömmen sa Jesus att jag inte skulle oroa mig”

Men när han studerade matematik så fanns den en kyrka på universitetsområdet och där kom han i samtal med en präst. Det gjorde att hans intresse för den kristna tron vaknade till liv. Han bestämde sig för att göra forskningar kring vem Jesus var och om han verkligen kan vara Guds son. Deryck tyckte att Bibeln gav honom svar på frågor och han kände att det han läste stämde. Men runt påsken blev han alltmer nedstämd.

— Jesus var ju en god och perfekt människa och ändå korsfästes han och jag insåg att detta händer än idag, att de som vill gott för andra behandlar vi illa och tillochmed dödar. Vi har inte förändrats sedan dess, menar Deryck, och dessa insikter fick honom att må dåligt.

Under långfredagens natt hade han svårt att sova men så drömde han att Jesus kom och tog honom i handen, gick med honom och visade honom sitt liv.

— Han visade mig platser där han lekte som liten och jag såg också en kulle med de tre korsen där Jesus hängde i mitten. Han sa till mig att detta måste hända och att jag inte skulle oroa mig utan leva mitt liv, berättar Deryck.

— När jag vaknade mådde jag utmärkt och nedstämdheten var borta, fortsätter han.

Efter detta har han haft fler drömmar där han upplevt sig få svar på sina funderingar kring den kristna tron. Han började snart ändra sin inställning till kristendomen och förstod att det inte bara handlar om en religion utan om en relation med Gud.

”Jag höll min son i famnen och bad för honom”

Något år senare flyttade Deryck till Sverige efter att han träffat en svensk tjej på universitetet. Detta var för 20 år sedan och först kom han till Göteborg och senare till Stockholm där han bor än idag. Numera är han gift med en finska som han har tre barn tillsammans med. När yngsta sonen, Noah, kom till världen utsattes de för en stor prövning då han efter födseln hade problem med andningen och tillochmed var dödförklarat under 16 minuter. Pojken låg i koma och kyldes ner till 33 grader i ett försök att rädda hans hjärna. Efter tre dagar vaknade han upp.

— Vi fick höra att det mest troliga var att han skulle dö inom tre månader och om han överlevde skulle han i princip vara en grönsak, säger Deryck.

— Men jag höll honom i famnen och bad för honom och en känsla kom över mig att allt skulle gå bra. Varje vecka fick vi höra om alla problem men jag sa bara ”han är okej, han är okej”, fortsätter han.

Deryck tänkte på bibelberättelsen när Jesus talade till en blind man och då sa att det inte var mannens fel att han var blind utan att han var det för att människor skulle få bevittna Guds nåd när han blev botad. Efter en tid fick Derycks familj lämna sjukhuset och två år senare vad det efterkontroll av sonen som inte hade några bestående men alls. Hjärnkirurgen sa att om han inte visste vad som hade hänt så skulle han säga att sonen var helt normal.

— Om hjärnan varit utan syre så länge som i hans fall så brukar man inte bli helt återställd så detta är ett mirakel, säger Deryck entusiastiskt.

— Jag har upplevt många mirakler i mitt liv och det har gjort mig övertygad i min tro. Ibland kan jag tvivla men då är det som om Gud vevar in mig igen, fortsätter Deryck och skrattar.

Noah är idag nio år gammal.

”Det bästa med Frälsningsarmén är att de hjälper alla oavsett”

För fem-sex år sedan passerade Deryck Kungsholmskåren och Frälsningsarméns EU-center som delar lokaler. Han bor alldeles i närheten och såg information om att det skulle vara gudstjänst på engelska. Han fick kontakt med människor i caféet och det visade sig att det fanns behov av personal där. Så sedan dess har han hoppat in som volontär med jämna mellanrum.

— Jag var arbetslös och ganska ”down” när jag kom dit men när jag hjälper andra blir jag tacksam för det jag har, förklarar han.

— Det är viktigt att sprida kärlek och det bästa med Frälsningsarmén är att de hjälper alla oavsett vilka de är och med värdighet och respekt, fortsätter han.

Strax efter flytten till Sverige märkte Deryck att det inte är lika vanligt att gå i kyrkan här som i hemlandet. Ändå konstaterar han att hans tro utvecklats mycket sedan han kom hit. Han påpekar också att även om många säger sig vara troende i USA så tycker han inte att frukten av invånarnas eller samhällets handlingar alltid visar det.

— Sverige är mer sekulärt men om man tittar på hur man bryr sig om människor här så tycker jag att det känns som ett väldigt kristet land. Och jag är jättefascinerad över det svenska samhället och sjukvården här, säger han.

”Gud är den sannaste vännen”

Deryck säger sig också ha lagt märke till att många svenskar tror på Gud men inte på kyrkan som institution. Han tror också att en del skräms av dem som påstår sig följa Jesus men som samtidigt dömer andra. Före pandemin var han ibland med på Kungsholmskårens bibelstudier på engelska och även gudstjänster då och då. Det händer också att han håller i predikan på morgonandakter på EU-centret. Idag kan han inte tänka sig ett liv utan Gud.

— Han är den som lyssnar och den jag kan prata med om allt, den sannaste vännen. Vad jag än gör så finns han där. Och om andra dömer mig så ser Gud mitt hjärta och mina avsikter, säger han.

— Livet känns lättare med honom. Nu under pandemin så har jag inte varit orolig alls för Bibeln säger att vi inte behöver vara det. Gud finns överallt men du måste söka honom och du måste knacka på dörren så öppnar han, avslutar han.

Text och foto: Teresia Jansson

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.