logotype
Du kan minska hemlösheten - ge en gåva nu

"Jag blev motbevisad på alla möjliga sätt, gång på gång"

Livet innebar mycket yta och festande för Petter och han sköt undan alla de djupa frågorna han hade inom sig. Men efter en Alphakurs kapitulerade han till slut inför Jesus och Gud som uppenbarligen hade följt honom genom hela livet ändå. Lyssna och läs om Petters väg till Gud.

Petter heter jag, född och uppvuxen utanför Sundsvall i en liten by som heter Matfors. Uppvuxen i en inte kristen familj men hängde mycket i kyrkan som var granne med oss och var med mycket på deras aktiviteter.

I tonåren så byttes fotboll och hockey ut mot snowboard och skateboard. Jag började hänga med andra kompisar. Ganska tufft yttre och mycket yta och mycket attityd och en rätt så skev kvinnosyn.

Vi åkte snowboard och skateboard och levde ett ganska festande liv. Jag tänkte inte så mycket på de djupa frågorna i livet utan sköt undan dem mest. Tror alla vi i det gänget gjorde det.

Åkte till Norge för att finansiera en säsong i fjällen. Träffade där min nuvarande sambo. Sökte en utbildning tillsammans och gick den. Efter det så drog jag utomlands och där eskalerade kanske festandet och mitt leverne och där svek jag min sambo och var otrogen, mot även nära och kära, ljög och så vidare.

Kom hem, vi beslöt oss för att ta en ny start och börja om, efter mycket om och men. Fortsatte ganska festande liv och brydde oss inte så mycket om de djupa frågorna som jag gick och bar på. Till slut tog min sambo tag i mig och skakade om mig och sa att ”Du behöver ta tag i dig själv och dina frågor”.

Hon anmälde oss till en Alphakurs, en grundkurs i kristen tro och där kom jag full av motstånd och förutfattade meningar. Fick väl ganska snabbt bevisat att det var inte som jag hade trott. Många människor i samma situation som jag, många obesvarade frågor, mycket osäkerhet. Och till slut efter den kursen blev jag motbevisad, gång på gång att Jesus och Gud finns och på alla möjliga roliga och omöjliga sätt och till slut kapitulerade jag verkligen inför Jesus och Gud som uppenbarligen hade följt efter mig hela livet ändå, trots alla mina misstag.

Idag bor jag och min familj i Stockholm. VI går till Frälsningsarméns kår 393. Det är vårt andra hem. Där har vi vuxna och barnkompisar och en gemenskap som är svår att hitta någon annanstans. Där kan vi prata om livet och prata om de svåra frågorna. Alla är välkomna dit! Det är en fantastisk plats. Det var min väg till Gud.

Filmat och redigerat av Julia Adolfsson

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.