logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Från muslim till kristen

Tomas överraskades av medmänskligheten i Guds berättelser. Han kunde se hur Gud är densamma igår, idag och imorgon och att Bibeln säger sanningen. Han tänkte: ”Hur kan jag tycka om detta, jag är ju en muslimsk Imam?”. Tomas önskan är nu att alla skall lära känna Kristus, och vara i harmoni med sin skapare och i sin tro.

Tomas Samuel, som han nu kallar sig har inte alltid hetat så. Tomas härstammar ifrån en Salafi-familj som är den svåraste gruppen av islam. "Egentligen är ISIS grengruppen från Salafism" säger han.

Från tidig ålder

Tomas brukade höra sin mamma säga: "Jag önskar se dig som Imam i Makkah, eller som en ledare för muslimer lik Salah El din, som kan dö för sin tro, jag kommer att se dig döda och erbjuda dig själv till Gud". I tidig ålder memorerade Tomas Koranen och lärde sig Sunna, reglerna inom islam. Tomas liv var centrerat kring hans tro och drömmar om att ha en islamisk stat igen.

Skulle ut och strida som jihadkrigare

I Irak gick Tomas med i jihadi salafismen. Det var inte svårt att ansluta sig och han var efterlängtad. Tanken var att Tomas skulle ut och strida som jihadkrigare men resan blev inställd av säkerhetskäl. Han blev frustrerad och besviken, kände sig avvisad av att Gud inte ville ha hans själ.

Fick i uppdrag att evangelisera bland icke-muslimer

Tomas var under en längre period deprimerad tills en av hans ledare började tala med honom om att evangelisera, att vinna över muslimer till salafismen. Tomas började predika, evangelisera och prata med människor han mötte. Alla ledare älskade honom för hans engagemang, att lycka vinna över människor. Tomas fick i uppdrag att evangelisera bland icke-muslimer, allt för att göra världen till en bättre plats – där alla enbart är muslimer, eftersom hans ledare var kritisk mot kristendomen.

Tomas började tvivla på islam – fann medmänskligheten i kristendomen

En dag fick allt en plötslig vändning. Tomas fann medmänskligheten i kristendomen när han satt vid sin dator och fick upp på sin skärm "Älskar du Allah?". Han klickade på texten och trodde att det var en islamisk hemsida men de visade sig vara en kristen hemsida. Han överraskades av medmänskligheten i Guds berättelser. Han kunde se hur Gud är densamma igår och idag och imorgon. Han kunde se hur bibeln säger sanningen. Han sa till sig själv: "Hur kan jag tycka om något sådant, jag är en muslimsk Imam?".

Då visade sig Jesus i drömmen

"Är det möjligt att vi kanske är fel som muslimer i vår tro?". Tomas började tvivla på sin tro. Han kände att han tvivlade på allt, att kanske inte ens Gud finns. Tomas frågade Gud "Om du är där borde du göra något för att visa dig". En natt grät han mycket och sa till Gud "Jag kan själv inte hitta dig, så om du vill ha mig snälla hör av dig till mig". Samma natt drömde han om ett möte med Jesus. I drömmen sade Jesus "Det är dags för dig att följa mig".

”Det är dags för dig att följa mig”

Det var svårt för Tomas att börja tro på Jesus enbart på grund av en dröm, och försökte glömma bort den. Nästa natt drömde han samma dröm igen med samma detaljer. Då vaknade Tomas och tittade upp mot himlen igen och sade "Om det här är riktigt, kom till mig en gång till med samma detaljer. Annars kommer jag att glömma bort dig helt".

Tomas utmanade Gud och trodde inte att han skulle komma tillbaka. Gud svarade nästa natt och sa "Sade inte jag, att det är dags för dig att följa mig". Tomas vaknade upp ur drömmen med glädjetårar strömmande ner för kinderna. Äntligen lyssnade Gud.

Döpte sig efter tre år

Tomas vaknade inte upp som kristen, men trodde på att Jesus var riktig och att han kan rädda oss. Det tog honom tre år att jämföra och värdera islam med kristendomen, tills han beslutade att döpa sig.

Hans liv var i fara i hemlandet på grund av detta

Nu blev det svårt för Tomas att leva kvar i sitt hemland. Det gick så långt att han kände att hans liv var i verklig fara och han kände att han behövde lämna det. Tomas kom till Sverige och läser idag  på Skandinavisk Teologisk Högskola i Uppsala. Han arbetar som kaplan på Frälsningsarmén i Stockholm.

Tomas önskan är att alla skall lära känna Kristus, och vara i harmoni med sin skapare och i sin tro.

Text: Emilia Beijer

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.