logotype
Du kan minska hemlösheten - ge en gåva nu

Livets prövningar stärker tron

Medhat Gerges, 35 år, växte upp i ett kristet hem i Egypten medan Edward Azeez, 28 år, flydde från hemlandet Irak efter att ha konverterat till kristendomen. Här möts de i ett samtal om dödshot, prövningar och styrkan i att hålla fast vid tron i alla lägen.

Hur kom ni till tro?

  • Medhat: Jag har gått i kyrkan i Egypten sedan jag var liten men när jag var 13 år och var på en kristen konferens beslutade jag mig för att följa Jesus resten av mitt liv.
  • Edward: Min irakiska familj tillhörde den fundamentalistiska islamiska riktningen wabbister. Som 16-åring började jag ifrågasätta den läran och efter en dröm som pekade mot kristendomen läste jag på om Jesus och konverterade. Hur får er tro näring?
  • Medhat: Varje morgon ber jag och läser ett stycke i Bibeln och applicerar dess innebörd på min dag. När det sedan uppstår problem så vet jag ofta hur jag ska handskas med det. Den rutinen har betydelse för hur min dag blir och hur jag bemöter andra människor.
  • Edward: Jag funderar ofta över Jesu identitet. Förhållandet med honom bygger på frivillighet. Jag tillhör och ber till honom för att jag vill, inte för att jag är rädd eller tvingad, så som jag upplevde det inom islam. Det får mig att älska Gud mer men det ligger också på mitt ansvar att hålla igång relationen.

Vad upplever ni det är för skillnad mellan era ursprungsländer och Sverige gällande att leva ut och stå upp för den kristna tron?

  • Medhat: I Egypten bor man i kristna samhällen och pratar dagligen om sin tro med familj och grannar. Är man inte kristen så är man muslim, så man behöver inte försöka bevisa för någon att Gud finns. Man samtalar om historiska perspektiv, om Jesus dog på korset och så vidare. I Sverige är de flesta ateister. Här pratar man mer om evolutionen, att vi inte kan ha blivit till genom ett kaos eller en slump utan att det finns en kraft som styr planeterna.
  • Edward: När jag hör kristna här prata om sin tro kan det göra ont i mig för det känns inte som om de kan så mycket om vare sig kristendomen eller islam. Någon kanske tror på Gud för att den fick hjälp att hitta sin plånbok en gång men den kristna tron handlar om så mycket mer. När jag konverterat blev jag fängslad och misshandlad och sista gången skulle jag bli avrättad och tvingades fly.

Vad kan vara tungt med att vara en kristen?

  • Medhat: Som kristen lever man mot strömmen men påverkas av samhällets påtryckningar och världens och köttets krav och vilja. Det pågår kamper inom en och det gäller att hålla relationen med Gud levande.
  • Edward: Jag instämmer angående den inre kampen och jag måste hålla mig fokuserad på Bibeln för att klara av den. Det kan också vara svårt att släppa all kontroll till Herren men man måste påminna sig om att han vill ens bästa. Har tron prövats under åren och i så fall hur?
  • Medhat: Jag gifte mig år 2013 och livet blev genast turbulent på grund av det ekonomiska läget i landet. Under fyra år bodde och arbetade jag i Abu Dhabi men hade inte råd att ta dit min familj. Vi bad i många år om en stabil tillvaro och nu har jag arbetstillstånd här och min fru och våra barn har flyttat hit. Det tog tid innan Gud svarade men dessa prövningar har gjort min tro starkare.
  • Edward: Att bli förföljd för att jag konverterat stärkte snarare tron på Jesus. Gud hjälpte mig och jag släpptes ur fängelset varje gång, men när jag lämnade landet började jag ifrågasätta mig själv och min tro. Att jag flydde betydde ju att jag inte litade på att Gud skulle rädda mig den här gången. Det var en tuff tid då jag grubblade mycket. Vem är Jesus för er?
  • Medhat: Min frälsare och överstepräst men också en som ser och lyfter upp den lilla och obetydliga människan, som den föraktade kvinnan vid Sykars brunn. Jesus har lyft upp mig när jag känt mig utsatt och famlat i mörkret och vi kristna bör själva ha som rättesnöre att behandla andra så.
  • Edward: Jag håller med men det första jag tänker är att Jesus är min vän. Även om Gud är överordnad oss så behandlar han oss inte riktigt så. Jag kan skrika åt honom om jag är arg och dela mina glädjeämnen med honom och han är ”sen till vrede och stor i nåd” som det står i Psaltaren 103:8. Har ni några kristna förebilder? Medhat: Dr Maher Samuel, en psykolog och apologet (debattör och försvarar den kristna tron) som jag har lyssnat på i 22 år. Han fick mig att älska Bibeln. Jag följer också pastor Sameh Mouris från evangeliska kyrkan vid Dobarapalatset som är välkänd i hela arabvärlden. Båda är från Egypten.
  • Edward: Sedan år 2009 har jag lyssnat mycket på de amerikanska apologeterna David Wood, Sam Shamoun och William Lane Craig. De pratar om kristendomen på ett sätt som jag förstår och har väldigt bra svar på djupa och intressanta frågor.

Vem kan ni samtala med om er tro?

  • Medhat: I Egypten hade jag många kristna omkring mig. Här diskuterar jag Bibeln med Tomas Samuel, kaplan på Frälsningsarméns Internationella kårplantering. Han är enkel och ger av sin tid om jag har problem och behöver en lösning på något i livet.
  • Edward: Tomas Samuel är väldigt lätt att prata med. Vi är båda konvertiter med muslimsk bakgrund och pratar därför samma slags arabiska och använder samma ord. Det gör att vi förstår varandra. Hur viktig är församlingen för er?
  • Medhat: Jag är medlem i den internationella kåren men jobbar tyvärr ofta på söndagar. I Egypten träffades vi även i hemmen, hjälpte varandra praktiskt och ibland bad vi hela nätterna tillsammans. Jag kan sakna den gemenskapen men vi brukar prata om tiden som var och hur den inverkat på hur vi lever våra nya liv i våra nya länder.
  • Edward: Efter att jag konverterat fick jag problem med min släkt, vars heder kommit på skam. När jag gick bibelskola i Uppsala föreläste Tomas Samuel en dag om att försvara den kristna tron och jag kände att Gud sänt honom till mig. Jag flyttade till Stockholm och tack vare Frälsningsarmén har jag en familj nu.

Edward frågar Medhat:

Om du hade fötts i en muslimsk familj, vad hade du främst undersökt för att vara säker på att kristendomen är den rätta vägen?

Medhat: För muslimer är teologiska frågor viktiga så jag hade läst Bibeln med kritiska ögon, gjort en lista med alla mina frågor och ställt dem till en kristen.

Medhat frågar Edward:

När var senaste gången du bad Gud om vägledning och fick svar?

Edward: År 2017 spenderade jag en hel dag ensam i skogen och bad Gud visa mig om jag skulle stanna i Sverige eller inte. Jag upplevde att han sa att jag ska vara kvar här tills jag får vidare instruktioner. Jag trodde att jag skulle tillbaka till Irak så jag var deppig en tid. Nu mår jag bra men allt hänger lite i luften eftersom jag inte har fått uppehållstillstånd än och inte vet vad Gud vill att jag ska göra längre fram.

Text och foto: Teresia Jansson

Artikeln har publicerats i Frälsningsarméns tidning Stridsropet nr 2 -2022

Ska vi be för dig?