logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Fjärde advent – Gläd dig!

”Jag bär bud till er om en stor glädje”, det var den hälsning herdarna fick där under natten. Och budskapet var att nu har det skett, det där som bland annat profeten Mika hade skrivit om – ”hon har fött”. Frälsaren är född – gläd dig! Nu längtar han efter att också få födas i ditt hjärta, då blir det en riktigt, riktigt God Jul!

Årets adventstid

När vi nu tänder det fjärde ljuset så är det bara några dagar kvar till julafton. Vi är många som har förberett under en lång tid. I många hem är nu julgranen pyntad, julmaten inköpt samt en och annan julklapp väntar på att bli öppnad. Fick de yngre bestämma skulle väl alla klappar öppnas på morgonen men hemma hos oss får vi tålmodigt vänta till efter Kalle Ankas besök via TV:n. Då äntligen brukar tomten ringa på vår dörr.

Julen handlar ju ändå om honom

I vårt hem har också det lilla Jesusbarnet fått sin givna plats i julkrubban. Jesus Kristus – julens kärna och stjärna. Jo, för oavsett hur vi ser på livet måste vi kanske ändå lite generöst konstatera att julen ändå handlar om honom – Jesus Kristus!

Skattskrivningen för två tusen år sedan

För två tusen år sedan skedde detta märkliga som vi gång på gång sett i olika julspel som barnen spelat upp. Josef och Maria, som väntade barn, fick lämna sin bostad i Nasaret för att bege sig till Betlehem. Kejsaren hade bestämt att det skulle drivas in skatt så var och en fick bege sig till den plats varifrån de härstammade, vilket för Josef innebar Betlehem.

Profetian 700 år före Jesu födelse

I och med denna skattskrivning så uppfylls en av alla de profetior som finns i Bibeln kring Jesus, den som handlar om den plats där Jesus skulle födas – Betlehem. Vill man vara lite kritisk kring detta med profetior så kan man ju hävda att Jesus kände till dessa och såg till att också uppfylla dem. Det är dock lite svårt för ett ofött barn att kunna påverka vilken plats man ska födas på. Det är profeten Mika som ungefär 700 år innan det händer skriver:

Men du, Betlehem Efrata som är så liten bland Juda tusenden, från dig ska det åt mig komma en som ska härska över Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar. Därför ska han överge dem fram till den tid då hon som ska föda har fött. Då ska de som är kvar av hans bröder få vända tillbaka till Israels barn. Han ska träda fram och vara en herde i Herrens kraft, i Herren sin Guds namns höghet. Och de ska ha ro, för han ska vara stor till jordens ändar.

Då blir det en riktigt, riktigt God Jul

"Jag bär bud till er om en stor glädje", det var den hälsning herdarna fick där under natten. Och budskapet var att nu har det skett det där som bland annat profeten Mika hade skrivit om – "hon har fött". I dag har en Frälsare fötts åt er i Davids stad. Han är Messias Herren. Det blir som Gud har sagt, förr eller senare. Frälsaren är född – gläd dig! Nu längtar han efter att också få födas i ditt hjärta, då blir det en riktigt, riktigt God Jul!

Text: Peter Jonasson

Läs mer

Det första ljuset i advent

Det är advent, äntligen! Överallt tänder vi ljus, i hemmen, skolor, arbetsplatser, gator och torg. Vi människor är bra på mycket, vi kan till exempel få till ett yttre ljus som en ljusslinga på ett balkongräcke. Men det inre ljuset, att möta den där inre längtan, att tända en eld i hjärtat det kan bara Jesus Kristus göra. Kanske blir det extra viktigt i dessa tider med en pandemi som påverkar oss så mycket?

Andra advent - Hosianna!

Ordet "Hosianna" är ett hyllningsrop, men det är också ett rop på hjälp. Det är ett hebreiskt ord som betyder "Herre, fräls", "Herre, rädda". Så när du så här i adventstid är med och sjunger i sången "Hosianna, Davids son" då sjunger du alltså ut betydelsen "Herre, fräls". Den sången är alltså ett rop på räddning.

Tredje advent - Var inte rädd

Nu tänder vi det tredje ljuset, det är nära nu – högtidernas högtid – då vi firar att Jesus Kristus lämnar sin tron av kristall, sin ära i ljusets palats och läggs på strå i ett stall. Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son för att var och en som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv.

Varför firar vi jul?

Oavsett om man firar till minne av Jesus födelse eller inte så är julen en tid för gemenskap och omtanke, en tid då man vill ta hand om varandra. Men ord som julstress påminner oss om att jultiden kapats av kommersialism, krav och prestationer och många glömmer det viktiga i sin strävan efter den ”perfekta” julen. De glömmer att julen är en tid då ingen ska behöva vara ensam, hungrig eller utan tak över huvudet.

Ska vi be för dig?