Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Andakt - Vilken typ av kärlek?

”Guds typ av kärlek är den som ger och som ser till andras bästa även på bekostnad av sig själv. Gud fyller oss med sin egen kärlek så att vi kan visa hans kärlek till våra medmänniskor. Då börjar vi leva utifrån det dubbla kärleksbudet: ’du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och din nästa som dig själv’.” Lyssna på månadens andakt av och med Andreas Bergh, kårledare för Frälsningsarmén i Gävle.

Filmat och redigerat av Jonas Nimmersjö

I Matteus 22:36-40 får Jesus en fråga:

"Mästare, vilket är det största budet i lagen?"  Han svarade: "Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Det är det största och första budet. Sedan kommer ett som liknar det: Du ska älska din nästa som dig själv. På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna."

Störst av allt är kärleken?

För några veckor sedan firade jag och min hustru silverbröllop, vi har varit gifta i 25 år. När vi skrev om det på Facebook fick vi mängder med gratulationer. Bland alla dessa gratulationer fans det någon som skrev ”Störst av allt är kärleken”. Jag klickade gilla även för denna kommentar eftersom det skrevs som en gratulation. Men, problemet med denna ganska vanliga fras är att det egentligen inte är sant.

Vi som har läst Bibeln kan lätt tänka oss att det är ett citat från 1 Korintierbrevet 13:13, men tyvärr är att det inte är helt korrekt återgivet. I bibelversen talas det om tro, hopp och kärlek och ”…störst av dem är kärleken.” Alltså är kärleken störst i jämförelsen mellan tro, hopp och kärlek. Men det står inte att kärlek är störst av allt, den platsen är enbart tillägnad Gud. Han är störst av allt!

Nu kanske någon invänder och säger att ”Gud är kärlek” och det är sant. I 1 Johannes brev 4 och i verserna 8 och 16 står det att ”Gud är kärlek”. Men det betyder inte att kärleken är Gud. Ordet kärlek är dessutom väldigt komplicerat i vår svenska kultur och språkbruk. Vi talar väldigt mycket om den erotiska kärleken, men Nya Testamentet använder inte ordet ”eros”, som erotik kommer ifrån. Bibeln använder andra ord för kärlek.

Det dubbla kärleksbudet

Det ord som används i de bibelställen jag citerar idag är ordet agape och detta ord betecknar Guds typ av kärlek som ger och som ser till andras bästa även på bekostnad av sig själv. Jesus visar vad denna kärlek innebär när han väljer att bli människa och väljer att dö för vår skull på korset. Han tar vår synd på sig. Han ser till vårt bästa även när det kostar honom själv. På korset visar Jesus vad verklig kärlek är.

Det är den kärleken som både 1 Korintierbrevet 13 och det dubbla kärleksbudet (att du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och din nästa som dig själv) talar om. Men om vi ska vara riktigt ärliga så har vi alla brutit mot den kärleken varenda en av oss. Vi har sett till vårt eget bästa och roffat åt oss.

Men Jesus älskar oss var och en. Han gav sitt liv för dig och för mig så att vi kan bli förlåtna och renade. När vi tar emot honom som Herre och frälsare ger han oss fullständig rening. Och i Jesu uppståndelse, ja Jesus uppstod på tredje dagen, så frigörs kraft så att när vi söker Herren ger han oss kraft att älska på samma sätt som Gud älskar. Han fyller oss med sin egen kärlek så att vi kan visa hans kärlek till våra medmänniskor. Då börjar vi leva utifrån det dubbla kärleksbudet.

Herren längtar efter vår gemenskap. Han längtar efter vår gemenskap i bönen och i bibelordet för där kan han förvandla våra hjärtan vårat inre. Han vill fylla oss med sin kärlek. Och utifrån den kärleken kan vi leva ut Guds kärlek till vår nästa.

Jag älskar dej så

Text och musik A. Bergh

Jag vill ju komma dej nära
Jag älskar dej så
Men du vände ryggen emot mej
Du har ju ej tid för mej

Jag älskar dej så
Jag vill va´med dej
Jag dog för att få vara
Tillsammans med dej

Jag vill ju ge dej så mycket
Ge av mej  själv till dej
och jag vill svara på frågor
Som du har om mej

Men hur skall jag kunna säga
Något till dej
Du har ju ej tid För mej

Jag älskar dej så
Jag vill va´med dej
Jag dog för att få vara
Tillsammans med dej

Skriv ut