logotype
Du kan minska hemlösheten - ge en gåva nu

Vill bli använd av Gud inom musiken

Williams Stridfeldts mamma tog med honom på ett av Frälsningsarméns läger och där fick han en tro på Gud. Idag är han själv lägerledare och som musiker delar han med sig av sin talang både inom och utanför Frälsningsarméns väggar. ”Även om livet är jobbigt ibland så finns det alltid någon där som man kan be till”, säger han.

Läger för ensamstående mammor med barn

William Stridfeldts pappa gick bort så tidigt att William själv inte har något minne av honom. Därför vet han inte hur det är att ha en jordisk far, även om han tror att uppväxten hade varit annorlunda om pappan funnits i livet. Men idag är han medlem i Frälsningsarméns kår 393 som han ser som sin familj.

– Det är en bra kyrka som jag trivs i och jag gillar upplägget och deras arbete, säger han.

Efter pappans bortgång var ekonomin knaper för Williams mamma och hennes två söner och de började delta i Frälsningsarméns läger för ensamstående mammor med barn. Mamman var från början inte kristen men tack vare dessa läger växte det fram en tro hos både henne och sönerna.

– De jag umgicks med på lägren hade hittat Gud och jag såg hur trevligt det verkade vara så jag ville ha det som de hade, minns William.

Blev trygg med Gud

Bland annat lade han märke till vännernas ödmjuka framtoning och det var något som tilltalade honom. När han senare konfirmerades på ett läger var det som att han tog ett steg till i sin vandring med Gud.

– Jag kände mig verkligen trygg för jag visste att någon kommer ta hand om mig vad jag än går igenom och när jag satt på min kammare och bad för mina vänner en av de sista dagarna så mådde jag så bra, säger han.

Idag brukar han själv vara ledare på läger som anordnas av Frälsningsarmén, något som har kommit naturligt, kanske för att han själv uppskattade dessa läger så mycket när han själv var yngre.

Musiken tog plats i hans liv

William, som bara är 20 år, gick i gymnasiet i en klass med estetisk inriktning och därefter har han gått gospellinjen och nu rocklinjen på Mellansels folkhögskola utanför Örnsköldsvik. År 2013 blev han anmäld av en ungdomsledare till Frälsningsarméns musiktävling "Andra chansen" och vann den med låten "You´ve got a friend".

– Det var inget jag förväntat mig för det var mest en rolig grej men det kändes kul, säger William.

”Gospel är för mig ett sätt att dela med mig av min tro”

William Stridfeldt

Han både sjunger och spelar saxofon och piano och han uppträder regelbundet med det profana soul-bandet Urban project. Han syns också i olika kyrkliga sammanhang. William skriver också egen musik även om inget är utgivet än men han flaggar för att det kanske blir någon singel under våren. Texterna är ofta inspirerade av något han varit med om. Bland annat har han skrivit en gospelballad som handlar om att vi alla är värdefulla och att oavsett vad som händer så finns Gud där för oss.

– Gospel är för mig ett sätt att dela med mig av min tro. Det är väldigt bra musik och den är så ärlig och rakt på när det gäller att få ut det kristna budskapet. På så vis vill jag även bli använd av Gud, säger han.

– Jag hoppas att min tro avspeglas i min personlighet och att andra ser att jag menar det jag sjunger och att de kan ta till sig texten på sitt eget sätt och också kommer till tro, fortsätter han.

Har upplevt gospel-livet i Chicago

William har även haft möjlighet att spendera två veckor i Chicago och uppleva gospel-livet där. Bland annat träffade han och hans kamrater en barn- och ungdomskör som de sjöng tillsammans med. Kören heter "The Soul Children of Chicago" och leds av Walt Whitman - en välkänd amerikansk körledare som samarbetar med stora stjärnor som exempelvis Stevie Wonder. De deltog även i ett möte som pågick i en stor arena med flera hundra i publiken.

- Det var en väldigt härlig upplevelse och predikan gick rakt in i hjärtat. Jag kände mig verkligen välkommen i kyrkorna där och kände att vi alla tillhör samma familj var vi än är i världen, säger William.

Artister han inspireras av

Några artister han särskilt gillar och inspireras av är exempelvis gospelsångaren Samuel Ljungblahd och Frank Ådahl men också John Legend och letar man på YouTube kan man hitta Williams egna tolkningar av en del låtar. William har även fått gästspela på konserter med de två förstnämnda artisterna.

Måndag 13 februari kommer det på kår 393 i Stockholm hållas en konsert där William och hans ensemble från Mellansels folkhögskola uppträder. Att slippa extraknäcka med annat och kunna hålla på med musik på heltid är drömmen för William.

– Man ska göra det man brinner för, för att livet ska bli roligt och det gör jag just nu, säger han.

Text: Teresia Jansson

Besök gärna William Stridfeldts Facebook-sida för mer info och bokning: https://www.facebook.com/WilliamStridfeldtMusic

William Stridfeldt står på scen och sjunger i en mikrofon. Runt halsen hänger det en saxofon.
William Stridfeldt. Foto: Mikael Karhunen.

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.