logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

"Vem Gud är för mig går inte att förklara med ord"

Efter en stökig ungdom med droger, skulder, fängelse och förföljelse började Lars Widerberg sitt sökande efter Gud. Idag tillhör han Frälsningsarmén i Linköping, skriver böcker och han har rest, predikat och lett bönemöten i många sammanhang runtom i världen. Och kärleken till hans himmelske far går inte att ta miste på.

Hamnade snett i tonåren

Lars Widerberg växte upp i Lund. Efter grundskolan hamnade han i ett gäng och började spela bas i ett rockband som hade spelningar runtom i Skåne. Han kom i kontakt med droger och började använda cannabis och LSD och sålde själv till delar av studentkåren. Det ledde till två vändor på anstalt.

- I början var det spännande och roligt men till slut blev situationen ohållbar. Affärer gick snett och jag fick ovänner och var tvungen att fly och gömma mig, berättar han.

Hur sökandet efter Gud började

Lars tog sin tillflykt till en lägenhet där han isolerade sig och började fundera över livet och vad han skulle göra av det. Eftersom han var tvungen att hålla sig undan fick han heller inte tag i droger så på så vis vande han sig av med dem. Han började plugga religion och filosofi och mindes tiden som scout i tonåren i Missionskyrkans regi. Lars sökte sig tillbaka till Missionskyrkan och kom i kontakt med några läkarstudenter där.

- De var väldigt vänliga mot mig, det tog tag i mig och deras vänskap visade mig att Herren existerar och att han har något att säga. I Johannesevangeliet säger ju Jesus att han är vägen, sanningen och livet och han visade sig verkligen vara det genom deras vänskap, minns Lars.

”Jag bestämde mig”

Lars Widerberg

Han beskriver det som om han hamnade i en väldig brottningskamp under ett par år beträffande livet med Jesus, men även om han inte tillbringade jättemycket tid i kyrkan så tog han någon form av beslut vid ett tillfälle när han var hemma ensam i sin lägenhet.

- Jag bestämde mig för att välja Kristus och i och med det fick jag en hisnande upplevelse. Jag kände att Herren är med mig. Det var en mycket, mycket märklig upplevelse och det var som om jag var "hög" på den känslan i flera månader, säger han.

Lars beskriver det som om han fick en helt ny inställning till det mesta i livet och hans nyfunna vänner inspirerade honom att be och läsa Bibeln och kristna böcker. Så småningom lät han också döpa sig, vilket var en omvälvande upplevelse då han verkligen kände att han nu lämnat sitt gamla liv bakom sig och något nytt började spira.

Evangeliserade

Efter en tid flyttade han till Växjö för att studera elektronik men snart insåg han att han hellre ville gå bibelskola och hamnade så i Orsa på Betelinstitutet. Men Lars var inte så studiemotiverad så efter ett par terminer bestämde han sig för att följa med en evangelist som var knuten till skolan. De reste till många platser i Sverige och visade filmer och predikade.

- Det var så spännande och det var som ett nytt liv för mig och jag lärde mig mycket om den praktiska delen i kristendomen, säger Lars.

Vägen till bröllop

På bibelskolan hade han bekantat sig lite med rektorns sekreterare som hette Margareta och en dag när Lars satt och läste i sitt nyinköpta Illustrerade bibellexikon upplevde han plötsligt maningen att han skulle fråga henne om hon ville gifta sig med honom. Men han kände att det hela var lite galet och bad Gud att han i så fall fick arrangera en situation där det hela föll sig naturligt. På terminens avslutningshelg när han skulle slå sig ner för att äta i matsalen så fanns det bara ett bord med två stolar lediga, lite i utkanten av rummet. Han satte sig och det dröjde inte länge förrän Margareta kom och gjorde honom sällskap. Under deras samtal påpekade Lars att det fanns någon som trasslat till det för honom, nämligen hon, och så talade han om för henne vad han hade på hjärtat.

- Det var en gräslig situation och hon satte nästan maten i halsen men vi sa att vi måste tänka över det och be över det, minns han.

De hade sällskap en tid och snart blev det bröllop. Paret flyttade till Öland där de verkade som evangelister med anknytning till tre församlingar. Senare arbetade de med missbruksrehabilitering på Linneahuset i Göteborg och därefter i Sandviken där de blev föreståndare.

Har rest, predikat och lett bönemöten i många sammanhang runtom i världen

Lars har rest till exempelvis forna Sovjetunionen och Swaziland och predikat på bönekonferenser och i andra sammanhang. Så småningom kom han att intressera sig alltmer för kristnas förhållande till Israel. Lars har även bedrivit bibelskola på distans och han skriver nu på sin fjärde bok. Den första handlar om den kristna tron och de senare berör ämnet Israel.

Tillhör nu Frälsningsarméns kår i Linköping

Senaste halvåret har Lars och Margareta tillhört Frälsningsarméns kår i Linköping. Det var under en bönefrukost som Lars fick kontakt med två frälsningssoldater och varm gemenskap uppstod. På frågan om vem Gud är för honom idag svarar han märkbart rörd med gråten i halsen:
- Gud kan tillskrivas alla varma attribut man kan komma på! Han är verkligen far, Jesus är verkligen frälsare och Anden är verkligen instruktören. Det går inte att förklara med ord, säger han.

Text: Teresia Jansson

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.