logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Rädslan för Gud byttes mot en kärleksrelation

Hossein föddes i Afghanistan, växte upp i Iran och flydde till Sverige. Här har han bott i tre år och i Västerås fick han kontakt med Frälsningsarmén och lärde känna Jesus. Tidigare var han rädd för Gud men idag har Mikael, som han numera kallar sig, en gudsrelation som ger honom kärlek, frid och hopp.

Hossein som har sitt ursprung i Afghanistan har inga minnen av sina föräldrar då de dog tidigt. Storasystern flydde med Hossein till Iran när han var väldigt liten men inte heller där var livet lätt då de inte hade något uppehållstillstånd.

- Det var väldigt tufft och vi kunde varken gå i skolan eller uppsöka sjukhus, berättar Hossein.

Trots allt så lyckades de försörja sig då systern arbetade som frisör och Hossein som svetsare och byggnadsarbetare. Utåt sett var de muslimer men de besökte ingen moské och följde inte de religiösa traditionerna. Ändå hade Hossein en tro på Gud.

- Jag trodde att han hade skapat oss men jag var rädd för honom för jag fick höra av andra muslimer att han inte var snäll och att han straffar oss. De sa att det sitter två änglar på ens axlar som ser allting och jag visste att jag inte alltid gjorde bra saker, förklarar han.

Flydde till Sverige

Av privata skäl som han inte vill gå in på så valde Hossein att lämna Iran när han var 17 år. Han tog hjälp av en människosmugglare och kom sig till Sverige via Turkiet, Grekland, Makedonien och några till europeiska länder. Resan tog honom omkring 2,5 månad och först var han i Malmö en tid, senare Stockholm och nu är han bosatt i Västerås.

Oväntat mottagande

För att lära sig svenska gick Hossein på språkcafé hos Röda Korset men fick snart nys om att ett sådant även fanns hos Frälsningsarmén som han då inte visste är ett kyrkligt samfund. Han gick dit och fick ett mottagande han inte riktigt väntat sig.

- När jag kom in där kramade de om mig och var jättesnälla. Jag kände mig så välkommen och som att de verkligen brydde sig om mig, säger han.

Blev nyfiken på den kristna tron

Efter en tid började Hossein vara med på fler av kårens aktiviteter och lärde sig mer om Jesus. Som muslim trodde han att Jesus funnits men inte att han var Guds son. Och att få höra att Gud har skapat oss för att han älskar oss och att Jesus dog för vår skull, berörde Hossein och gjorde honom mer nyfiken på den kristna tron.

Bad och fick bönesvar för systersonen

Systern är kvar i Iran och när hennes son blev sjuk och de fortfarande inte hade rätt till läkarvård blev Hossein så bedrövad att han började gråta. Han sökte då tröst i bibelordet i Matteusevangeliet 7:7 där det står: ”Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er.”

- Och så bad jag till Jesus att om han är på riktigt så måste han visa det för mig och göra min systerson frisk. Och när det blev så kände jag att Jesus är min Gud, berättar Hossein som efter detta tog beslutet att bli en kristen.

Bytte namn som en markering att han konverterat

I samband med det började han kalla sig för Mikael istället som en extra markering för sig själv och omgivningen att han konverterat till den nya tron. Sedan dess är det mycket som har förändrats i Mikaels liv både inom honom men också när det kommer till materiella behov. Även han har varit med om helande och nämner ett tillfälle när han hade skadat knäet under en fotbollsträning och därför hade ont i det.

- När de bad för mig på kåren så blev jag bra i knäet på en gång, jag fattade först inte hur det gick till, utbrister Mikael.

- Och jag har fått många liknande bönesvar, fortsätter han.

”När jag ber får jag frid inombords”

Mikael

Han hade bett till Gud tidigare men inte i Jesu namn och utan resultat men nu har han fått bostad och deltidsjobb på kårens café samtidigt som han utbildar sig inom byggbranschen. Han har varit i Sverige i tre år och fick uppehållstillstånd för något år sedan.

- Förut var livet mörkt och jag var deprimerad men när jag ber får jag frid inombords och Jesus ger mig kärlek, glädje och hopp, säger Mikael.

- Och Frälsningsarmén har hjälpt mig att få ett bättre liv. Där får jag hjälp med mycket men också att växa i min tro. När jag känner mig ensam och saknar min syster så kan jag prata med människor här, fortsätter han och berättar att han nyligen invigdes till soldat i kåren.

"Jag vill öppna upp Frälsningsarmén i Afghanistan"

Han ser medlemmarna som sin familj och går i lärjungaskolan, en form av bibelskola. Han nämner en pionjärkonferens som Frälsningsarmén hade i Borlänge för ett tag sedan då en man bad för honom med tungomål. Mikael som inte förstod vad som sades bad då att få det uppenbarat av den helige Ande och mannen talade då ut att han såg just en apostel/pionjär i Mikael. Det är något han har burit med sig sedan dess och ber över varje dag.

- Min högsta önskan är att få lära känna Jesus bättre och att bli använd av Gud, säger han.

- Jag vill öppna upp Frälsningsarmén i Afghanistan. Det är farligt att vara kristen där men om Gud är med mig, vem kan då vara emot mig?, menar Mikael och hänvisar till bibelstället i Romarbrevet 8:31 där det står just så.

Vad relationen till Jesus kan innebära

Idag har han inte så mycket kontakt med de muslimska vännerna här som inte accepterar att han har konverterat. Andra lyssnar intresserat när han berättar för dem om Jesus och tillåter honom att be för dem. En period hördes han och systern inte av så mycket men Mikael har bett till Gud om att hon ska acceptera hans val av religion, vilket hon nu har gjort. Han önskar att även hon blir frälst och han vill uppmana alla att testa och se vad den kristna tron och relationen till Jesus kan innebära.

Text och foto: Teresia Jansson

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.