logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

"Livet blir maximerat med Gud!"

”Ni kommer må bättre. Jag vet det själv! Och ni kommer få en större framtid än vad ni förstått. Gud kommer inte tvinga dig att göra någonting. Gud kommer inte säga åt dig vad du ska göra hit och dit utan det är din egen vilja som kommer ske.” Se filmen där Joel berättar varför han är kristen.

Jag heter Joel och jag är 18 år gammal. Jag går i tvåan i gymnasiet och under min fritid brukar jag oftast gå i kyrkan, träffa vänner, umgås väldigt mycket och tillbe Gud tillsammans. 

Det jag skulle säga är det bästa med Jesus är att han har en plan för dig. Han har en plan för vad som kommer att ske imorgon, han har en plan för dig vad som kommer att ske inom en timme, han har en plan för hela ditt liv, hela din framtid och han har verkligen ditt liv i hans händer.

Så, varför jag är kristen idag?

Jag har vuxit upp med kristna föräldrar, en kristen familj där jag alltid haft Gud vid min sida. Jag vet att jag alltid haft Gud där för mig. Men jag har nästan aldrig själv velat. Det har varit att jag har vuxit upp där och då har det blivit så automatiskt. Men det har inte blivit från mitt egna hjärta, att jag kände själv att jag ville ha Gud där med mig.

Men 2017 döpte jag mig och då rullade livet på helt enkelt men jag kände ingen skillnad så jag fortsatte med mitt liv helt enkelt. Men efter några år så kände jag verkligen, det här senaste halvåret till och med. Att Gud har jag velat ha i mitt hjärta och det är väldigt viktigt att man vill ha Gud i sitt hjärta. Ingen annan kan säga åt dig. Gud kommer inte tvinga dig att göra någonting. Gud kommer inte säga åt dig vad du ska göra hit och dit utan det är din egna vilja som kommer ske.

Din egen vilja

Om du vill ta emot Jesus i ditt hjärta så tror jag det är jätteviktigt att du själv vill. Olika anledningar varför jag har kommit närmre Jesus och Gud är för mina vänner skulle jag säga, mina ledare i kyrkan. De har fått mig att växa som person. Vi har träffats, vi har umgåtts och vi har verkligen växt som människor och våran tro tillsammans. Så det jag verkligen älskar med Jesus det är att han ger oss möjligheter varje dag att göra olika val. Och han kan hjälpa oss att komma fram till de rätta besluten, till de rätta valen genom att be till honom.

Det tycker jag är väldigt fantastiskt med vår Fader att vi kan komma till honom när vi vill oavsett om vi är ledsna eller glada. Och han hjälper oss med det vi har på hjärtat. och han vill bara få oss att bli de bästa personerna vi kan bli. Ni som kollar, om ni inte har Jesus i ert hjärta, att ni tar emot Jesus. Att ni vill. Att ni vill verkligen göra den här resan med eran Fader och att ni verkligen förstår att erat liv kommer bli maximerat med Gud.

Ta emot Jesus!

Ni kommer må bättre. Jag vet det själv! Jag vet att ni kommer må så mycket bättre och att ni kommer få en större framtid än vad ni förstått. Vissa kanske tror att ni kommer göra småsaker i livet men om ni bara tar emot eran Fader så kommer ni göra stora saker i erat liv. Som ni inte ens visste att ni kommer göra. Så kommer ni göra dom här sakerna. Och det är verkligen fantastiskt. Och det är därför jag tycker att ni ska ta emot Jesus.

Filmat av Julia Adolfsson

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.