logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

"Mitt liv har fått högre kvalitet sedan jag blev frälst"

Efter fängelsevistelser och tortyr i Kurdistan flydde Stefan till Sverige och här hamnade han på psyket. Han fick kontakt med Frälsningsarmén och blev frälst. Detta och vännerna i kåren har fått honom att må mycket bättre och han upplever att han får svar på sina frågor om Jesus via drömmar.

Stefan, som nu är 45 år, flydde för åtta år sedan från Kurdistan. Han var politisk aktivist och har därför suttit i fängelse några gånger och blivit utsatt för tortyr. Han blev slagen och fick elektriska stötar bland annat. I hemlandet drev han ett café med fyra anställda under tolv år. Han har en stor familj och en dotter som idag är 23 år. Allt detta fick han lämna men när han kom till Sverige och Uppsala ordnade det sig snabbt med arbete i restaurangbranschen och ett rum att hyra. Samtidigt var han ensam här och när hans förflutna kom ikapp honom fick han diverse sjukdomssymtom.

— Jag blev jättestressad av att arbeta med människor, hade mardrömmar på nätterna, såg syner och hörde röster, berättar Stefan.

— Och jag trodde att alkohol skulle hjälpa mig att inte tänka så mycket och att fylla ut tiden med men jag fick problem med den också, fortsätter han.

Boende hos Frälsningsarmén efter tiden på psyket

En period drack han varje dag och klarade inte av att arbeta. Dessutom var han rädd att han hade blivit schizofren med tanke på de syner och röster han upplevde men det visade sig att han led av ptsd, posttraumatiskt stressyndrom. Stefan hamnade på en psykiatrisk avdelning där han vistades i en och en halv månad. När han skrevs ut fick han ett eget rum på Frälsningsarméns akut- och stödboende, Sagahemmet, där han bodde i tre-fyra år.

— Jag trivdes och det var jättebra för mig att bo där. Personalen och chefen är jättesnälla och har hjälpt mig väldigt mycket, säger Stefan.

Bland annat ställde de upp när han skulle flytta då han även fick möbler från Myrorna. Via boendet kom han också i kontakt med Frälsningsarméns kår i Uppsala som tillsammans med det sociala arbetet och Sagahemmet har en del gemensamma aktiviteter. Exempelvis grill- och tacokvällar, fikastunder och samtalsgrupper och ibland åker man ut till Frälsningsarméns scoutstuga i Nåntuna. Stefan har varit med på en del av detta, spelat pingis på kåren med andra som bodde på Sagahemmet och följt med på gudstjänster.

— När jag började gå till kåren förbättrades mitt psykiska mående och jag blev mer positiv och glad. Mitt intresse för kristendomen väcktes så jag utforskade den på nätet och läste hela Bibeln, säger Stefan.

Bad Jesus att visa om han var på rätt väg

Redan innan kontakten med Frälsningsarmén hade han någon slags monoteistisk tro utan att tillhöra någon specifik religion. Även om han kände att det som stod i Bibeln stämde så ville han bli försäkrad om att han valde rätt väg. Så han bad till Jesus att han skulle visa honom sanningen och hur han skulle kunna närma sig honom. En natt drömde han att hans mor blev gravid och födde Stefan igen.

— Jag tackade Jesus för jag förstod att han visade mig att jag fötts på nytt så jag blev jätteglad. Halleluja!, utbrister Stefan och skrattar.

— Jag har letat efter sanningen hela livet och jag kände att den här vägen är den rätta, fortsätter han.

För tre år sedan sa han ”ja” till Jesus och han har även troendedöpts i en kyrka i Sigtuna. Alkohol har han slutat helt med, delvis med hjälp av antabus men han tror även att han har fått stöd ovanifrån. Men han brottades med tankar på att han har gjort mycket fel i livet och undrade i sin förtvivlan vad han skulle göra åt det. Då hade han en till dröm då han gick i vattnet och på vägarna längs sidorna låg det en massa döda ormar.

— Jag tolkade det som att ormarna var mina brott och synder men att de inte hade någon betydelse längre, att de var döda. Det betydde jättemycket för mig när jag förstod det, understryker Stefan.

”Vi är som en familj i kåren”

Stefan

I ytterligare en dröm kom Jesus till honom och ställde sig intill hans säng och ljuset strålade omkring honom så pass att Stefan blev alldeles upprymd.

Nu jobbar han heltid på en restaurang och bor i en tvåa nära arbetsplatsen. Förmodligen kommer han få ett förstahandskontrakt längre fram. Stefan trivs med livet och påpekar att han har haft tur. På helgerna besöker han kåren och ibland hjälper han till som mötesvärd, något han tycker är väldigt kul. I planerna finns att bli medlem där.

— Jesus säger ju att församlingen är hans kropp och att han finns mitt ibland oss om två eller fler samlas i hans namn. Det känns fantastiskt att träffa människorna i kåren, vi är som en familj, säger Stefan entusiastiskt.

— Att jag blivit frälst har gett mitt liv högre kvalitet. Det är jättestor skillnad, jag vet varför jag lever och är inte deprimerad längre, fortsätter han.

Stefan vill också starta en YouTube-kanal där han kan berätta för andra om Jesus på turkiska.

Text och foto: Teresia Jansson

Fakta Stefan

  • Ålder: 45 år.
  • Bor: I lägenhet i Uppsala.
  • Familj: En dotter.
  • Sysselsättning: Restaurangbiträde.
  • Läser gärna: Bibeln, böcker av Fjodor Dostojevskij.
  • Gör på fritiden: Promenerar, läser, tar vara på egentiden hemma.

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.