logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Andakt - Att hitta rätt livet

”Att vara människa är att vara på vandring genom livet. Som kristna har vi i Bibeln en karta och en kompass som ger vägledning. Att söka hjälp i bönen och hos medvandrare är också hjälpsamt när vi känner oss osäkra och behöver göra vägval.” Månadens andakt är skriven av major Jan Jansson som arbetar på samfundsledningens sekretariat.

Som barn och tonåring tränade och tävlade jag en del i både längdskidåkning och orientering. Det visade sig att jag var klart bättre på att åka skidor än att orientera av den enkla anledningen att när du åker skidor behöver du bara följa spåret från start till mål. När du däremot orienterar så måste du hålla reda på både karta, kompass och dessutom springa så fort du kan. Om man strävar efter att få en bra tid och placering så behöver alla dessa moment ske samtidigt och för mig blev alltid något av det lidande.

Hitta rätt i skogen

En av mina vänner från den tiden, Peter, behärskade tekniken nära nog till fulländning. Han kunde i full fart, med en kompass som inte var större än en ”gummituta” som han hade på tummen, hålla reda på var han befann sig och vart han skulle. Ingen av oss som kände Peter blev speciellt förvånade att han under några år kom att tillhöra svenska landslaget i orientering.

För mig förhöll det sig som sagt på ett helt annat sätt. Gång på gång fick jag stanna upp i skogen och konstatera att jag inte riktigt visste var jag befann mig. Med hjälp av kartan, kompassen och terrängen fick jag sedan försöka lista ut min position. Jag fick resonera med mig själv och då kunde det låta ungefär så här... ”Få se nu, där borta är en sten och bakom kröken där rinner en bäck... Då borde det finnas en kraftledning en bit fram och då skall jag fortsätta norrut”...

Hitta rätt i livet

Att vara människa är att vara på vandring genom livet. Som kristna har vi i Bibeln en karta och en kompass som ger vägledning i hur vi ska gå. Någon exakt, detaljerad vägbeskrivning för varje människa hittar vi inte i Ordet men väl Guds allmänna vilja för sitt folk. Hur vi bäst bör förhålla oss till varandra och olika företeelser vi möter på vår vandring.

När jag kommer vilse

Att möta besvikelser, frestelser och motgångar kan lätt få oss att känna oss både förvirrade, modlösa och faktiskt desorienterade. När vi upplever sådana tider i livet så får vi stanna upp ett slag och orientera oss på nytt. Vi får ställa oss frågor som; Vad säger Guds Ord om detta? Vad skulle Jesus ha gjort i den situation jag befinner mig i? Vad har Jesus gjort för mig?

Att söka hjälp i bönen och hos medvandrare är också mycket hjälpsamt när vi känner oss osäkra och behöver göra vägval. En vän sa till mig för många år sedan ”Det lönar sig inte att springa om man är på väg åt fel håll!”

I Ps 119:105 står det "Ditt ord är en lykta för min fot, ett ljus på min stig."

Så, ge dig själv tid att stanna upp, orientera dig, och låt Guds Ord få leda dig steg för steg genom livet. Låt Ordet vara din karta och din kompass.

Text: Jan Jansson

Bön

”Herre, led mig dag för dag! I din vilja vill jag va' Om det än genom lidande bär. När min vandringsfärd syns lång. Jag dig beder gång på gång. Herre, led mig dit hem där du är. Amen

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.