logotype
Du kan minska hemlösheten - ge en gåva nu

Stora kristna högtider

Frälsningsarmén firar de stora högtider som andra kristna kyrkor och samfund i Sverige firar, såsom jul, påsk, pingst, advent Kristi himmelsfärdsdag, alla helgons dag och såklart gudstjänst.

Frälsningsarmén firar de stora högtider som andra kristna kyrkor och samfund i Sverige firar. Vi följer inte kyrkoåret (vilket avser kristen liturgis kronologiska följd inom ett samfund varje år), men varje kår och frälsningsofficer är fri att använda bibeltexterna och de tema som föreslås där, om man så önskar.

Jul, Påsk och Pingst

De tre största är högtiderna som vi firar är Julen - när vi firar att Gud föds som människa, Påsken - när vi firar Jesus död och uppståndelse och Pingsten - som är den heliga Andens högtid. Vi firar att lärjungarna, och vi, har fått Anden, Guds osynliga närvaro bland oss människor.

Advent

Andra högtider som också firas är advent – de fyra söndagarna innan julhelgen inträffar - då budskapet talar om nåden, Guds rike och att bana väg för Herren Jesus. 

Det första ljuset i advent

Det är advent, äntligen! Överallt tänder vi ljus, i hemmen, skolor, arbetsplatser, gator och torg. Vi människor är bra på mycket, vi kan till exempel få till ett yttre ljus som en ljusslinga på ett balkongräcke. Men det inre ljuset, att möta den där inre längtan, att tända en eld i hjärtat det kan bara Jesus Kristus göra. Kanske blir det extra viktigt i dessa tider med en pandemi som påverkar oss så mycket?

Andra advent - Hosianna!

Ordet "Hosianna" är ett hyllningsrop, men det är också ett rop på hjälp. Det är ett hebreiskt ord som betyder "Herre, fräls", "Herre, rädda". Så när du så här i adventstid är med och sjunger i sången "Hosianna, Davids son" då sjunger du alltså ut betydelsen "Herre, fräls". Den sången är alltså ett rop på räddning.

Tredje advent - Var inte rädd

Nu tänder vi det tredje ljuset, det är nära nu – högtidernas högtid – då vi firar att Jesus Kristus lämnar sin tron av kristall, sin ära i ljusets palats och läggs på strå i ett stall. Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son för att var och en som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv.

Fjärde advent – Gläd dig!

”Jag bär bud till er om en stor glädje”, det var den hälsning herdarna fick där under natten. Och budskapet var att nu har det skett, det där som bland annat profeten Mika hade skrivit om – ”hon har fött”. Frälsaren är född – gläd dig! Nu längtar han efter att också få födas i ditt hjärta, då blir det en riktigt, riktigt God Jul!

Kristi himmelsfärdsdag och alla helgons dag

Kristi himmelsfärdsdag – dagen då Jesus efter sin uppståndelse lämnar jorden genom att bli upptagen till himlen inför sina elva lärjungar - är en av högtiderna som firas på våren.

Alla helgons dag – en kristen högtid som firas på hösten till martyrers och helgons ära och till åminnelse över de avlidna. I Frälsningsarmén lyfter vi fram och predikar om evighetshoppet under denna högtid. Evighetshoppet innebär ett evigt liv i himlen med Gud.

Söndagar och gudstjänst

Varje söndag är en högtid, därför att söndagen kallas också Herrens dag och syftar på den veckodag då Jesus uppstod från de döda. Det vill Frälsningsarméns kårer och verksamheter tydlig och konkret, i ord och handling, fira i sina gudstjänster varje vecka.
Läs mer om gudstjänst här >>

Ska vi be för dig?