logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

”Jag har lärt mig att använda Jesu namn”

När Tapio Kinnunen var sjuk sökte han sig till kyrkan och tog emot Jesus. Han lärde sig att om man tror och ber i Jesu namn så kan mirakler hända. Han har själv blivit helt botad från flera åkommor och många har kommit till tro genom honom. Idag är han pastor och aktiv inom FFA, Football for all Global, för ensamkommande flyktingkillar.

I början av 80-talet blev Tapio Kinnunen allvarligt sjuk utan att veta vad han råkat ut för. Han var orkeslös och kunde inte arbeta och efter två år tog han sig till den finska frikyrkan i Stockholm. Efter några möten där bestämde han sig för att ta emot Jesus i sitt hjärta.

– När jag hörde undervisningen om vad frälsningen innebär och vad Jesus har gjort för oss så ville jag bli en kristen, berättar Tapio.

Tog sju år att bli fri från svår blyförgiftning

Han var då 31 år. Tapio gick med i församlingen och började arbeta som vaktmästare där. Han visste fortfarande inte vad han led av för sjukdom men snart fick han kontakt med en finsk läkare som bad honom att skicka några av sina nackhår till honom. De skickades sedan vidare till USA och FBI som tack vare sin utrustning kunde fastställa att Tapio led av en svår blyförgiftning.

– Ingen vet varför jag hade det men det tog sju år att bli helt frisk ifrån det, säger Tapio.

Kände kallelse att bli pastor

Han fick behandling med vitaminer och mineraler och var noga med sina kostvanor och med tiden minskade blyet i hans kropp. Åren gick och Tapio fick fler uppgifter i församlingen och snart stod han i predikstolen och undervisade. Inom sig började han känna kallelsen att bli pastor och när han fick en förfrågan om att ta hand om en församling i Västerås så flyttade han och frun Hilkka dit.

Astma och ischias försvann

Även om Tapio tillfrisknade från blyförgiftningen så led han av andra åkommor, bland annat astma. Men i Bibeln hade han lärt sig att be för helande.

– Jag kände att jag hade astmans ande i mig så jag befallde den i Jesu namn att lämna min kropp. På en dag var astman helt borta, förklarar Tapio.

Som ung var han elitidrottare och han har bland annat vunnit VM i tyngdlyftning men under 15 år led han av ischias. Ett tryck på en stor nerv mellan ena hälen och ryggen värkte så mycket att Tapio hade svårt att sova. En dag använde han sin tro även mot det besväret och befallde att det skulle försvinna.

– Det tog några dagar och sedan var jag helt fri ifrån det och det har jag varit i 27 år nu, säger Tapio.

"Trots läkarens ord helade Gud mig"

För fem år sedan hjälpte han några personer att flytta på en bil i snön och råkade då lyfta snett. Röntgen visade att fyra kotor hade tryckts ihop och Tapio låg orörlig i soffan i två veckor. Hans läkare sa att han aldrig skulle bli helt återställd. En dag när Tapio låg i soffan kände han plötsligt hur det började vibrera i de skadade kotorna som om någon rörde vid honom där.

– Jag kände att det var Gud som rörde vid mig och han helade mig på ett ögonblick. Jag hoppade upp och in i bilen och åkte till gymmet. Jag ville testa ryggen så jag gjorde 200 kilo i marklyft utan smärta. Efter den dagen har jag inte haft ryggproblem mer och jag lyfte tunga vikter senast idag, utbrister Tapio.

Så från den dagen tog han upp träningen och började även tävla igen.

”Man måste be i tro och se inom sig det man ber om”

Tapio Kinnunen

Tapio som sedan 15 år tillbaka är pastor i Finska frikyrkan i Västerås har under åren fått be för många i sin omgivning.

– Jag har bett för människor så att de har fått lägenhet, jobb och annat och det räcker med att be en gång, menar Tapio.
– Men man måste be i tro och se inom sig i förväg att man blivit helad exempelvis. På samma sätt målade jag upp en bild inom mig hur min syster stod med armarna i luften och prisade Gud och tre månader senare var hon frälst, fortsätter han.

Bad mycket över att få leda människor till frälsning

Han påpekar att många kristna pratar om att det är svårt att nå andra med det kristna budskapet men han pekar på bibelordet i Lukasevangeliet 10:2 där det står: "Skörden är stor men arbetarna är få. Be därför skördens Herre att han sänder ut arbetare till sin skörd." När Tapio läste det tolkade han det som att det finns många människor utanför kyrkans väggar som är mogna att ta emot Jesus. Han började därför be att Gud skulle skicka de människorna i hans väg och församlingen började också be mycket över detta. Då började det hända saker. Tapio fick inre bilder som föreställde människor som Gud bad honom att leda till frälsning.

– En gång när jag skulle tävla på Gotland så hade jag redan hemma sett en man för mitt inre som jag förstod att Gud ville att jag skulle träffa för att han skulle bli frälst. När jag kom in i tävlingshallen såg jag mannen och gick fram till honom. Jag sa att Gud hade skickat mig för att göra honom till himmelsk medborgare, berättar Tapio.

– Han blev glad och böjde sitt huvud och bad med i frälsningsbönen. Efteråt har jag fått höra att hans föräldrar varit missionärer så de har säkert bett mycket för honom, fortsätter han.

Möten sker överallt

Tapio har många liknande berättelser på lager. Vid ett tillfälle tänkte han ställa in sin medverkan i en tävling i Lappland men hans fru kände starkt att Gud ville att han åkte dit. Väl på plats fick Tapio be med åtta personer till frälsning. Möten som dessa har skett i mataffärer, i parker, vid postlådor, bland publiken under idrottsevenemang, ute på stan, ja överallt. Då Tapio arbetar för en syriansk fotbollsklubb sedan tio år tillbaka har han fått se många bli frälsta där när Gud har gett honom ingivelser. Det gäller även de med muslimsk bakgrund.

– Det har gått så lätt att jag är förvånad men ofta är det ungdomar i 20-årsåldern som inte är så inne i tron. Många av dem är väldigt mottagliga för Jesus, säger Tapio.

"Vet du hur man kommer till himlen?" "Får jag be himlens medborgarbön för dig?"

Han är även sedan två år tillbaka aktiv inom FFA, Football for all Global, som är ett integrationsverktyg Frälsningsarmén använder sig av. Man riktar sig särskilt till ensamkommande flyktingkillar för att de ska få känna gemenskap, stöd och lära sig om vårt samhälle.

Tapio nämner att Gud gett honom två nyckelfrågor att ställa till människor han möter. Den ena är: "Vet du hur man kommer till himlen?" och enligt Tapio svarar 99 procent att de inte vet svaret på den frågan. Den andra är: "Får jag be himlens medborgarbön för dig?"

– Det är inte många som har sagt nej till det, säger Tapio.

Gud hjälper människorna vidare

Han nämner att Gud också har visat honom att när han har bett frälsningsbönen med någon så kan han sedan lämna den människan i Guds händer. Vår uppgift är att be för människors frälsning och Gud hjälper dem vidare om vi inte kan det. En man Tapio bad med dog tre månader senare så han kom till Jesus i slutskedet av livet innan det var för sent.

Tapio menar att de kristna principerna egentligen inte är särskilt krångliga.

– Om vi stöter på problem i vårt liv så har jag lärt mig att man kan hitta lösningen i Guds ord/Bibeln. Hans svar är ofta enkla, såsom: "Be, och ni skall få.", avslutar Tapio.

Text: Teresia Jansson

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.