logotype

Myrorna uppmanar till slow fashion

”Make your move to slow fashion” lyder Myrornas nya kampanj. I den vill Frälsningsarméns second handkedja få fler att haka på trenden där det nyproducerade står tillbaka för begagnade varor som används om och om igen. Myrornas kunder bidrar även till att utsatta människor får hjälp och stöd.

Att handla begagnat till garderoben och hemmet gynnar både plånboken och planeten. Myrorna uppmärksammar i sin nya kampanj slow fashion – hållbart mode. Det handlar om att sakta ner produktionen och konsumtionen så att färre varor tillverkas men med tidlös design och högre kvalitet och ges en längre livslängd. På så vis sparar man på jordens resurser och den som handlar i Myrornas butiker bidrar till detta. I kampanjen uppmanas konsumenterna även att lämna in sina kläder och prylar till Myrorna för att ge dem nya liv.

Affärskedjans ekonomiska överskott går dessutom till Frälsningsarméns sociala arbete där människor i utsatthet får stöd av olika slag. Det gäller bland annat personer i missbruk och/eller hemlöshet, ensamma äldre, utsatta barn och unga, familjer med knappa ekonomiska resurser, flyktingar och dem som fallit offer för människohandeln.

Frälsningsarmén driver härbärgen, stödboenden, sociala center och skyddade boenden och erbjuder gemenskapsträffar, stödsamtal och själavård, språkträning, läxhjälp, fritidsaktiviteter samt läger och kollon för barn och familjer. Den som har svårt att få pengarna att räcka till kan ibland få en matkasse eller presentkort på mat.

Förra året bidrog Frälsningsarméns kårer och verksamheter med

  • ekonomisk hjälp vid 47 409 tillfällen,
  • totalt 94 925 vårddygn och
  • 123 297 gånger stillades någons hunger.

Det är något att ha i åtanke nästa gång shoppinglusten tränger sig på. För ”att välja second hand är alltid ett bra move” som Myrorna skriver.

Text: Teresia Jansson
Foto: Myrorna