Nya annonsförbudet riskerar drabba hjälpen till socialt utsatta

Meta, företaget bakom Facebook och Instagram, tillåter inte längre annonser med politiskt innehåll. Det kan drabba hjälpen till personer i utsatthet, för när annonseringen i sociala kanaler stryps, försvårar det möjligheten att faktiskt också göra något åt revorna i välfärden. 

Från och med den 8 oktober 2025, kommer annonser med politiskt innehåll inte längre tillåtas på Facebook och Instagram. Följden kan bli att inlägg som lyfter fram socialt arbete, personer i utsatthet eller brister i samhällets skyddsnät inte får spridas som annons eftersom de klassas som politiska.

De nya reglerna bygger på EUs förordning om transparens och inriktning av politisk reklam, men för Meta är definitionen av vad som ska räknas som politiskt oerhört bred. Det kan handla om allt från jämställdhet till miljö, den nya fattigdomen eller den stigande hemlösheten.

I en insändare i Dagens Nyheter lyfter Frälsningsarméns biträdande samfundsledare Robert Tuftström hur detta kan drabba arbetet mot social utsatthet för Frälsningsarmén och andra ideella organisationer. Artikeln uppmanar Meta att se över sitt annonsstopp så att det inte är mer långgående än EU:s lagstiftning kräver.

Läs om vårt arbete för människor i utsatthet