Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Radiogudstjänst i P1 från Frälsningsarmén i Halmstad

Den 15 augusti klockan 11.03 sänder P1 radiogudstjänst från Frälsningsarmén i Halmstad. På kåren laddar man med lovsångsteam, predikan, vittnesbörd och bön. Kårledare Johanna Samuelsson är förväntansfull.

Johanna Samuelsson tillsammans med sin man Emil utanför Frälsningsarméns lokaler i Halmstad där de tillsammans är kårledare. Foto: Teresia Jansson

När sommarlovet avrundas är det läge att knäppa på radion och få andlig påfyllning och glad energi. Sveriges radio P1 sänder direktinspelad gudstjänst från Halmstads kår och planerna pågår för fullt kring vad man ska bjuda på när svenskarna lyssnar. Sveriges Radio hörde själva av sig om detta, berättar kårledare Johanna Samuelsson.

— Ja, de hade tittat runt på olika platser och insett att de inte sänt från Frälsningsarmén på länge. De besökte oss i juni och så blev det bestämt, säger hon och fortsätter:

— Sveriges Radio är måna om en genuin gudstjänst, som inte är konstlad för att de är där och sänder. De vill skildra vad som präglar oss som samfund. Vi får gärna visa vårt sociala engagemang, vår betoning på lärjungaskap och den nya visionen ”Välkommen hem – livet med Jesus”.

Lovsång och glädje är viktigt

Radiogudstjänsten leds av fanjunkare Rickard Jonasson och bjuder på lovsång under ledning av Vanessa Cherven, predikan av Johanna Samuelsson och förhoppningsvis medverkan av barn samt vittnesbörd med personliga erfarenheter.

— Vi öppnar med en fartig, glad lovsång så att man känner ”Wow!”, och inte stänger av radion. Musiken är så central för oss och för Frälsningsarmén. Det ska vara medryckande och personligt, betonar Johanna.

Hon hoppas att gudstjänsten från kåren ska upplevas inkluderande, talande och levande och kanske ge en aha-upplevelse om att kristen tro och Jesus faktiskt är för mig. Men också att ensamma och andra kan få hitta en församlingsgemenskap.

— Så många fler har börjat lyssna och titta på gudstjänst under coronapandemin. Jag hoppas att de fortsätter så, även om restriktionerna lättar och vi förstås vill ha tillbaka människor till kyrkan, säger hon.

Kortare delar mer lättlyssnat

Kåren räknar med att kunna bjuda in 50 deltagare till gudstjänsten, i enlighet med de restriktioner som råder just nu. Ändras detta anpassar man sig. På lördagen innan generalrepeteras gudstjänsten, som får ta exakt 57 minuter.

— Men Sveriges Radio har en flexibilitet och vet att om andan faller på, eller Anden som vi säger, kan det hända att vi ändrar i vårt program, menar Johanna och tillägger att nutidsmänniskans beteende på webben med snabb överblick och kortare delar också ska prägla radiogudstjänsten. Predikan kommer till exempel att vara kortare.

— Jag tror på Jesu sätt att skapa bilder utifrån människors vardag. Att kommunicera anpassat till dem man möter. För om ingen lyssnar på oss är det ju bortkastat, säger hon.

Gott samarbete med Sveriges Radio

Samarbetet med Sveriges Radio har varit jättefint enligt Johanna.

— Ja, verkligen! Jag är så glad att de är så tydliga med att vi ska vara genuina utifrån vilka vi är. Att vi ska vara frimodiga och dela vår tro. Vi är så tacksamma att vi har ett Public Service i vårt land som vill och gör detta.

På frågan om varför vi behöver gudstjänster i radion menar Johanna att vi som kristna ska finnas närvarande där människor är och inte backa. Att vi ska göra som Jesus, inta mark.

Tala ut öppet om hoppet i tron

— Många kyrkor backar av någon slags anpassning till människor idag. Jag tycker att vi ska expandera istället. Bönen öppnar upp vägen, allt startar där. Vi har förberett för Gud att göra sitt verk i oss, både inför och under gudstjänsten och i den tid som är nu. Vi har hoppet och frälsningen i Jesus. Det vill vi våga tala ut och inte dölja, säger hon med eftertryck.

Efter radiogudstjänsten finns det möjlighet att kontakta kåren och få ett samtal eller förbön.

— Vi kommer att hålla ett extra öga på sociala medier, hemsida, mejl och telefon, avslutar Johanna Samuelsson.

Text: Carina Tyskbo

Publicerat: 2021-06-02Skriv ut