logotypeUNG

Försakelseinsamling

Se materialet här!

Tips och idéer till Försakelseinsamlingen 2022 

Här hittar du tips och idéer inför försakelseinsamlingen. Låt barn och unga vara med i insamlingen och inspirera övriga att ge! 

  • Gör ett kollekthus till barnen!  

 

  • Låt barnen baka en kaka och sälj det till kårens medlemmar på t ex söndagens gudstjänst. Låt pengarna gå till insamlingen. 
     
     
  • Tvätta cyklar och låt pengarna gå till insamlingen. 

 

  • Gör gåvobevis med en tryckt text på "Tack för att du bidrar till.... dina 100 kr går till...." 

 
 

  • Utmana barnen med deras veckopeng. Nåt med veckopengen? Ex “Ge veckopengen till Försakelseinsamlingen så får du lördagsgodiset från kåren!" 

 

  • En kårutmaning: 
    Första personen ska swisha 1 kr, nästa 2 kr, sen 3 kr, osv, hur långt upp kan de ta sig? På väggen på en central plats på kåren sätter ni upp vad summan är för tillfället "Senaste personen swishade 45 kr, är det DU som swishar 46 kr?" 
     
  • Har ni familjegudstjänst under perioden? Låt kollekten gå till Försakelseinsamlingen! 

 

  • Här hittar ni ett helt material till Söndagsskola med givande-tema (se bilaga) 

 

  • Här hittar du mer tips (låt pengarna gå till insamlingen): 

Happy Birthday (fralsningsarmen.se) 

  • Låt barnen komma på de kreativa satsningarna! Låt dem vara med och bestämma hur de ska samla in pengar. 

  • Tänk “out of the box”. Inspireras här av det som Gabriel Wahl gjorde på en sommarkonferens:  

“På Nyhem för många år sedan gjorde jag en utmaning där jag doppade mer och mer av kroppen i ett äckligt badkar desto mer pengar som kom in i kollekten. Det spårade ur, barnen började komma med femhundralappar till kollekten och tömde dessutom hela soptunnor i badkaret på kvällarna. De sista dagarna behövde jag ligga under vattenytan i flera sekunder medan ett par hundra barn stod runtom och räknade ner.” Situationer där ledarna måste göra något äckligt är alltid populärt... Man ska ju ge kollekt för att man vill hjälpa till, samtidigt så är det så svårt för barnen att få en koppling mellan det dom ger och resultatet, men här ser barnen att när de ger, så påverkar det också resultatet.”