logotype
Hjälp oss ge fler en god jul

Sociala centret hjälper människor ut ur hemlöshet

Sociala centret vid Hornstull i Stockholm erbjuder både frukost, matkassar och kläder till personer i hemlöshet. Men syftet med verksamheten är inte att enbart lindra symtom, utan att hjälpa personer att ta steg mot upprättelse. ”Hela miljön på Sociala centret är utformad för att kunna hjälpa människor vidare. Vi arbetar professionellt med att hjälpa människor ut ur missbruk och hemlöshet”, säger verksamhetschefen Bodil Nilsson.

33 000 personer lever i någon form av hemlöshet i Sverige, enligt Socialstyrelsens senaste kartläggning från 2017. En majoritet av dessa är socialt hemlösa, vilket innebär att missbruk eller psykisk ohälsa är en del av förklaringen till hemlösheten. Det finns dessutom en växande grupp av strukturellt hemlösa.

”Våra gäster kämpar med missbruk, hemlöshet och psykisk ohälsa”

Bodil Nilsson

På Frälsningsarméns sociala center vid Hornstull i Stockholm möter man många människor som lever i social hemlöshet.

— De som kommer till oss har ofta något trauma i botten, som har lett till ett missbruk, och som i sin tur har lett till hemlöshet, berättar verksamhetschefen Bodil Nilsson.

Flera av gästerna lider av någon form av psykisk ohälsa, som gör att de har svårt att klara av ett normalt liv. Många är dessutom väldigt ensamma.

— Ensamheten förgiftar verkligen, så en del av dem som har fått en bostad kommer ändå hit. De söker ett sammanhang och en gemenskap, förklarar hon.

Goda relationer öppnar dörren för professionell hjälp

På Sociala centret arbetar Bodil tillsammans med ytterligare tio anställda, varav tre är kuratorer. En vanlig vardag besöker omkring 120 gäster Sociala centret. Här får de möjlighet att duscha och tvätta sig. I klädförrådet kan gästerna dessutom hitta passande kläder. Under öppettiderna på vardagar mellan 9 och 13 har gästerna möjlighet att äta en förstärkt frukost.

En vanlig vecka delar Sociala centret ut cirka 200 enkla matkassar – bestående av enklare livsmedel som konserver och frukt. För att få en ”förstärkt kasse” krävs först en ekonomisk utredning. Den enkla kassen mättar naturligtvis hungriga magar, men är ofta även en naturlig ingång till att kunna hjälpa utsatta människor på ett djupare plan.

Maria Emanuelsson är kurator på Sociala centret. Hon arbetar målmedvetet med att stötta gästerna att ta steg vidare mot upprättade liv.

— I samband med att vi delar ut matkassar uppstår ofta samtal, som ger oss en möjlighet att få komma lite närmare och höra om de verkliga orsakerna till problemen. Målsättningen är att stötta och hjälpa människor till upprättade liv, där de kan stå på egna ben, säger Maria.

Hela miljön på Sociala centret är utformad för att kunna hjälpa gästerna vidare på olika sätt. Varje medarbetare har sin unika funktion och vet vem de kan slussa vidare till. Hela teamet – med kuratorer, socionomer, kaplan, volontärer och övriga anställda – gör sitt yttersta för att gästerna ska känna sig hemma.

— Alla våra möjligheter att hjälpa börjar med en relation. Många av gästerna öppnar sig faktiskt i klädförrådet. Det blir väl naturligt att berätta lite mer när man står där och provar kläder, säger Maria.

Med hjälp av bidrag från olika fonder får gästerna på Sociala centret ibland möjlighet till lite lyx i vardagen. På eftermiddagarna kan Maria och de andra kuratorerna ta med någon eller några av gästerna till frisörer, muséer eller restauranger.

— Det brukar vara väldigt uppskattat och ger oss ytterligare möjligheter att bygga relationer med våra gäster, förklarar Maria.

Samarbetar med Frälsningsarméns vårdkedja

Sociala centret samarbetar ofta med Frälsningsarméns vårdkedja – som består av akut- och motivationsboendet i Midsommarkransen, behandlingshemmet Kurön och utslussningsboendet Halvvägshuset i Hjorthagen.

— Samarbetet med vårdkedjan ger oss möjlighet att kunna hjälpa våra gäster vidare på olika sätt och flera av gästerna bor redan på Midsommarkransens akutboende, säger Bodil.

I samarbete med Midsommarkransens akutboende bedriver Sociala centret även uppsökande verksamhet. Varje tisdag rullar en buss ut på Stockholms gator och besöker parker där målgruppen vistas. Det är ett sätt att skapa förtroende och bygga relationer, som i sin tur kan leda till ytterligare hjälp.

Möter både kroppsliga och existentiella behov

Frälsningsarmén samarbetar med både Sabbatsbergs sjukhus och Pelarbackens öppenvårdsmottagning för hemlösa. Samarbetet innebär att gästerna på Sociala centret kan få hjälp med vård och behandling.

— Sabbatsbergs mobila team besöker oss varje onsdag, så våra gäster har kunnat bli vaccinerade här på plats sedan i maj månad, berättar Bodil.

Gästerna på Sociala centret bär inte sällan på oro och funderingar omkring livets stora frågor. Vid behov av samtal om livet, döden och andra existentiella frågor finns en kaplan på plats. Under pandemin har många av gästerna varit oroliga för döden.

— Genom vår kaplan kan vi erbjuda både samtal, förbön, minnesstunder och annat för den som önskar. Det är ett behov som vi ser finns, säger Maria.

Maria berättar om när en av gästerna på Sociala centret dog hastigt. Sjukvården hittade inga anhöriga, men efter lite detektivarbete lyckades Maria få tag på både mamma, pappa och en bror som mannen inte hade haft kontakt med på många år.

— Det kändes så fint och värdigt att kunna ordna med en minnesstund för honom här på Sociala centret, så att vännerna här fick möjlighet att ta ett sista farväl, säger Maria Emanuelsson.

Text: Lukas Berggren