På Frälsningsarméns webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera kommer att sparas i din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies
hämta geoposition

Prettypegs och Myrorna auktionerar ut omdesignade möbler

Myrorna och Prettypegs har startat auktionen på de upcyclade möblerna som tolv influencer gjort av begagnade IKEA-möbler för att uppmärksamma hållbar inredning. Överskottet går direkt till Frälsningsarméns arbete mot människohandel i Sverige.

Det är tio möbler som fått ett helt nytt utseende. Nu ges möjlighet att buda på möblerna och få veta hur influencerna har gått tillväga för att få till det nya utseendet. Auktionen finns på prettypegs.com/prettyhackathon. Auktionen startade den 1 november.

Gör stor skillnad för miljön att använda möbler som redan finns

Genom att låta tolv influencers få tolka sin egen IKEA-byrå ville Myrorna och Prettypegs visa hur man med små medel kan ge möbler en personlig prägel och längre livslängd. Att öka användningsgraden på våra möbler, är viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv:

– Utmaningen idag ligger inte i att producera möbler som håller i 20 år, utan snarare i att vi ska vilja behålla våra möbler längre än vi gör idag. När man lägger lite extra kärlek på möbeln, genom att till exempel måla om den eller bara byta ut ben och knoppar får den plötsligt nytt liv och vi behåller den längre. I slutändan gör det väldigt stor skillnad för miljön att använda möbler som redan finns – istället för att köpa nyproducerat, säger Jana Cagin, grundare till Prettypegs.

Inredningstrenden just nu är personlig och begagnade möbler kan ge hemmet ett högt designvärde. Dessutom finns det en stor klimatnytta i att handla hållbart - en nyproducerad soffa, till exempel, orsakar i genomsnitt 300 kilo i koldioxidutsläpp.

Pengarna går till Frälsningsarméns arbete mot människohandel

– Vi vill lyfta Frälsningsarmén arbete mot människohandel i Sverige genom att låta pengarna gå specifikt till det ändamålet. Det är en växande fråga och Frälsningsarmén gör en mycket viktig insats, säger Lotta Kökeritz, varumärke- och kommunikationschef på Myrorna. Dels handlar det om att skapa opinion, kunskap och medvetenhet kring frågan och dels om att samarbeta med så många instanser som möjligt i samhället. Frälsningsarmén samarbetar till exempel med aktörer som länsstyrelsen, ECPAT sverige och Civila Sverige mot människohandel för att nämna några.

 

Publicerat: 2017-11-08 Skriv ut Dela