Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

"Samtalslinjen är deras livlina"

I april startade Frälsningsarmén en telefonlinje dit den som vill prata och få ett lyssnande öra kan ringa. Tack vare bidrag från staten nu under pandemin har en person kunnat anställas för att arbeta vidare med projektet. De flesta som ringer är kvinnor i övre medelåldern och vanligast är samtal kring existentiella frågor.

I slutet av april, i samband med att coronapandemin gjorde intrång i vårt land, sjösatte Frälsningsarmén en samtalslinje som sedan dess hållit öppet varje dag klockan 18-22. Volontärer med själavårdsbakgrund och/eller vana att möta människor i samtal har turats om att bemanna linjen.

Ann-Christine Karlsten

— De kan be över telefon, lyssna och bekräfta att tillvaron kanske är tuff men också komma med hoppfulla tankar om att det kanske inte behöver vara så illa, förklarar Ann-Christine Karlsten som är anställd inom Frälsningsarmén och delaktig i arbetet kring samtalslinjen.

— Det känns bra att kunna erbjuda det här forumet till den som bär på svåra frågor i det världsläge som råder, fortsätter hon.

Många äldre som känner sig ensamma

Det är nästan uteslutande kvinnor som ringer, många i övre medelåldern och Ann-Christine Karlsten tror att de flesta inte har någon gudstro. Vanligast är ändå samtal kring vår existens och vad som händer när jordelivet tar slut och en del är oroliga för coronaviruset. Några återkommer upprepade gånger.

— Ungefär hälften av samtalen är från personer som ringer flera kvällar så för dem är detta en livlina, säger Ann-Christine Karlsten.

— Äldre i karantän som känner sig ensamma hör också av sig. De behöver få in friska tankar i det tunga, fortsätter hon.

Hon tänker att det kanske tar tid att etablera en funktion som denna, för mer än omkring 40 samtal i månaden har det hittills inte blivit men så har det heller inte gjorts så mycket PR för linjen så här långt.

Frälsningsarmén har fått ett bidrag på sex miljoner av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF. Detta för att via hjälpverksamheten kunna stötta utsatta under rådande pandemi. En av de saker man kunnat göra tack vare detta är att anställa en person som för att arbeta med just telefonlinjen. Passen fram till årsskiftet är schemalagda, därefter får en utvärdering avgöra framtiden.

Text: Teresia Jansson

Publicerat: 2020-09-03Skriv ut