logotype

Hej Åsa Blomberg, marknads- och kommunikationschef! Hur ser julhandeln ut hittills på Myrorna?

— Bra, tack! Julpyntet tar slut direkt vi lagt ut det – jätteroligt. Julens elprodukter går alltid bra, som ljusstakar, ljusslingor och liknande. Men även små tomtar, glöggmuggar och större juldukar tar slut väldigt snabbt. Så man får skynda sig till en butik om man vill köpa julsaker!

— Trots att besökarantalet gick ner i samband med pandemin har snittpriset på varje köp ändå ökat. Man köper mer när man kommer. Det är en superpositiv effekt.

Porträttbild av Åsa Blomberg, marknads- och kommunikationschef på Myrorna.
Åsa Blomberg, marknads- och kommunikationschef på Myrorna

Berätta lite om de färdiga julpaketen från Myrorna!

— Vi har skapat färdiga julklappskit där vi packat ihop några varor som vi slagit in. Det handlar om till exempel barnböcker och smyckesset, där vi samlat exempelvis en serie med böcker eller ett antal deckare. Allt för att få en så stor bredd som möjligt och hjälpa köparen.

Andra populära gåvor i jul från Myrorna?

— Julpresentkorten är omtyckta och gått bra de senaste veckorna. De finns i olika valörer och personen kan sedan shoppa second hand i valfri Myrorna-butik. Företag delar gärna ut detta till sin anställda, märker vi.

Vid köpet kan kunden stödja Frälsningsarméns sociala arbete genom att avrunda summan uppåt. Hur tas det emot?

— Vi kallar det ”Extra bidrag” och det är generellt väldigt uppskattat. Många vill göra detta. Några få ställer frågor, men de flesta litar på och känner till Frälsningsarmén.

Varför ska man lämna in och köpa second hand på just Myrorna?

— Det är skillnad på second hand och second hand - du kan köpa och skänka med omsorg.  Hos oss kan du göra en riktig välgärning gentemot personer i utsatthet. Och glöm inte bort att lämna in varor! Genom att skänka även de riktigt fina sakerna som du ändå inte använder kan Frälsningsarmén hjälpa fler.

Julskyltning i Myrornas butik i Ystad.
Julskyltning i Myrornas butik i Ystad.
Två julpresentkort på Myrorna.
Julpresentkorten säljs det också mycket av inför julen.
Julskyltning i Myrornas butik i Ystad.
Julskyltning i Myrornas butik i Ystad.
Två julpresentkort på Myrorna.
Julpresentkorten säljs det också mycket av inför julen.

Vågar folk ge bort begagnat till andra?

— Fortfarande köper man mest till sig själv. Men vi ser ett trendbrott när det gäller att ge bort inredningsprylar i andra hand. Man kanske vågar börja med en ljusstake, sedan en tallrik. ”Detta var ju helt okej”, upptäcker man.

— Vi arbetar varje dag med att visa på hur saker kan användas istället för att slängas. Om folk bara visste vilka enorma mängder saker vi får in på våra sorteringar dagligen – det finns verkligen guldkorn att hitta!

Om jag vill hitta något riktigt coolt att ha på mig under julens eller nyårets fester – var ska jag spana?

— Kika efter skylten ”Personligare” - där har vi plockat ut riktigt speciella eller trendiga, roliga kläder, till exempel cowboyboots och snygga 70-talskläder. Med det når vi en smal men väldigt lojal kundgrupp i innerstäderna.

— Nu kommer även vår helt nya second hand-kollektion med funktionsanpassade festkläder, för den som till exempel använder rullstol. Den har utvecklats i samarbete med Särnmark Assistans och modedesignern Louise Linderoth, som funktionsanpassat utvalda plagg från Myrorna. Det ser vi fram emot väldigt mycket!

Hur når ni fler?

— Vi arbetar mycket med vårt sortiment för att optimera vilka varor som fungerar bäst i vilken butik, landsdel eller stad. Kunderna uppskattar att Myrorna handplockat sådant som de gillar. Vi har så duktiga butiks- och områdeschefer som kan mycket och har en väldigt god känsla för de olika landsdelarna.

— Tack vare att vi numer finns på Tradera kan samlare och specialintresserade lättare finna det de söker. Vi kan plocka ut en ett unikt frimärke eller speciellt smycke och lyfta där.

— Man ska hitta det mesta av vårt sortiment i de flesta av våra butiker, men vi spetsar butiker på lite olika sätt, till exempel i vissa områden: stora butiker med brett sortiment, små nischade och ganska exklusiva eller hippa, i till exempel områden med många unga och studenter, eller som kring vår fyravåningsbutik vid Järntorget i Göteborg.

Hur vet ni vad som gäller bland exempelvis de yngre?

— Dels går vi på vad som efterfrågas efter och säljer. Unga är otroligt medvetna idag och vet exakt vad de letar efter. Men en annan ledtråd är faktiskt vad folk lämnar in. Det ger en indikation på vad som kommer framöver. På gott och ont vill många ha nytt hela tiden - då tänker vi att man lika gärna kan köpa det ”nya” hos Myrorna.

Ser ni någon förändring i tänkandet kring second hand-köp?

— Personer under 35 år har inga trösklar vad gäller att köpa andrahand, det är bara självklart för dem. Undersökningar visar att yngre generationer är väldigt öppna för att låna och hyra, de har annat förhållningssätt till ägandeskapet, som håller på att förändras och inte innebär samma status som tidigare. Men den sociala aspekten kring köpet känner färre unga till. Jag tror det är en generationsfråga. När man är ung är man närmre sig själv - pluggar, skaffar sitt första hem och så vidare.

Andra utmaningar?

— Vi ser nu ett större antal så kallade kommisionsbutiker, där man själv tjänar på att lämna in sina saker till försäljning. Dessa butiker marknadsför sig med att de är hållbara och liknande. Men detta är inte välgörenhet, pengarna tjänar bara butiken och den som skänkt varan. Vi vill trycka på den sociala aspekten hos oss, som är unik.

Text: Carina Tyskbo Foto: Myrorna