
Använd bilder som visar vuxenliv och samtala om dem.

Lyssna på en text på Övningsmästaren (Sanoma Utbildning) om vad vuxenliv i familj kan innebära: https://www.ovningsmastaren.se/ovningsmastaren/index.php/exercise/ljudmastaren/8768 (kapitel 1 ”Familjen”) - Samtala om följande frågor när ni lyssnat: Vad händer när man blir vuxen, enligt texten? (Svar: Man blir självständig, skaffar egen familj, man får barn och blir förälder. Sedan växer barnen upp och flyttar hemifrån. Sedan får man barnbarn och man blir gammal.)
Lyssna också på texten på Övningsmästaren (Sanoma Utbildning) om ensamliv: https://www.ovningsmastaren.se/ovningsmastaren/index.php/exercise/ljudmastaren/8768 (Kapitel 1 ”Ensamliv”). Samtala sedan om följande: Varför lever en del vuxna ensamma? (Svar från texten: De vill leva ensamma. De kanske arbetar mycket och träffar många vänner istället. Andra kanske vill ha familj men träffar inte den rätta eller gifter sig och skiljer sig sedan. En del vuxna bor ensamma för att deras barn är vuxna och har flyttat hemifrån. En del unga vuxna bor ensamma för att de studerar eller arbetar mycket och de vill vänta med att skaffa familj. Gamla/äldre människor bor ofta ensamma för att deras partner dött så de är änkor/änklingar.)
Lyssna på en text på Övningsmästaren (Sanoma Utbildning) om boende på https://www.ovningsmastaren.se/ovningsmastaren/index.php/exercise/ljudmastaren/9040 (s 22, ”En plats att bo” och s 25 ”Min första lägenhet”) eller om olika bostäder på: https://www.ovningsmastaren.se/ovningsmastaren/index.php/exercise/ljudmastaren/8770 (kapitel 3, ”Bostäder”).
Lyssna på en text på Övningsmästaren (Sanoma Utbildning) om arbetsliv i Sverige https://www.ovningsmastaren.se/ovningsmastaren/index.php/exercise/ljudmastaren/9039 (sidan 8, ”Arbete och lön”).
- GRAMMATIK – Träna adjektiv: I texten ni lyssnat till beskrivs hur det kan vara att ha ett arbete. Vilka ord används? Lyssna på texten en gång till och lyssna efter adjektiven som används i texten. (Prata om att adjektiv är beskrivande ord som talar om hur ett substantiv är. Här är alltså substantivet ”arbete”. Vad säger texten om hur arbete kan vara? (roligt, lätt, tråkigt, jobbigt, stressigt, lugnt, viktigt). Lyft fram motsatsorden: roligt-tråkigt, lätt-svårt/jobbigt, stressigt-lugnt, viktigt-oviktigt.
Annat som lyfts fram är att ett arbete innebär att:
* Man har ansvar för något
* Man tjänar pengar
- https://www.ovningsmastaren.se/ovningsmastaren/index.php/exercise/ljudmastaren/9039 sidan 12, ”Mitt första arbete” – Gör hörförståelseövningen till den efter att ni lyssnat! (Finns i tygkassen.) https://www.ovningsmastaren.se/ovningsmastaren/index.php/exercise/ljudmastaren/8772 (kapitel 5, ”Arbete”).
- Lyssna på texten på Övningsmästaren (Sanoma Utbildning) om att ha barn https://www.ovningsmastaren.se/ovningsmastaren/index.php/exercise/ljudmastaren/8769 (kapitel 2, ”Barnets bästa” och kapitel 2, ”Könsroller”).

Gör ”Diktamen - Vuxenliv”

Titta på någon av följande filmer och samtala om dem efteråt:
Hur arbetar man med deltagarhäftet?