Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Hur kommer kyrkan till "gamern"?

För mig är internet ett fantastiskt verktyg för att bygga inkluderande gemenskaper. Behovet att bli sedd är detsamma oavsett vad man väljer att göra på fritiden. Detta är något jag också ser när jag själv pratar med killar och tjejer som spelar mycket onlinespel. Det händer någonting inuti dem när man känner igen dem och skojar lite om senaste gången man sågs online.

Ruben Marthinussen är barn- och ungdomskonsulent på kåren i Västerås. Foto: Jonas Nimmersjö

”Dagens ungdomar behöver inte fler ”likes” eller ”views” – de behöver mer kär­lek, och de behöver bli sedda.” Detta citat kunde vi läsa på i en av Frälsningsarméns reklamkampanjer för några år sedan men också på Expressens löpsedlar.

Klockan är runt ett på natten och jag har precis stängt av datorn. Det är en helt vanlig torsdag efter ett par timmars fokuserat spelande med ett gäng killar från hela världen som jag tillhört i cirka ett år. Plötsligt vibrerar telefonen till och det är en kompis på Discord som skriver:

”Robb, I forgot to ask before you left, but are you poppin on tomorrow too?”

Detta på engelska såklart eftersom vi är människor från hela världen som kommunicerar. Jag svarar honom att jag kommer in rätt sent i morgon då jag jobbar på kvällen. Men absolut dyker jag upp. Jag är nämligen en datanörd som spenderar större delen av min fritid framför datorn i onlinespel.

En stark gemenskap i online-gruppen

Min upplevelse är att vuxna inte rik­tigt förstår hur social man faktiskt kan vara framför datorn. Trots att man ald­rig träffar personerna man spelar med och fastän man spenderar så stor del av livet tillsammans. De förstår inte hur starkt gemenskapen kan utvecklas till­sammans med människor från olika bakgrunder, olika sociala och ekonomis­ka förutsättningar och från olika platser i världen. I min discord-grupp är den gemensamma faktorn att vi alla tittat på samma ”livestreamer” en stund och spelar samma spel ihop. Allt annat är i stort sett olika för var och en av oss. Även om jag inte har sett ansiktet på många av dem jag pratar med dagligen och som jag kallar vid sina ”Alias” istället för riktiga namn, så bryr jag mig om dem.

Lättare över nätet

I min position som barn- och ung­domsledare kan jag inte släppa tanken på alla dem som inte har någon som ser dem. Alla de barn och ungdomar som inte har någon som kan visa intresse och kärlek i vardagen. Jag tror att många av dem finns runtom i våra kretsar och verksamheter. Lite undangömda för att de i verkliga livet inte visar sig som sär­skilt sociala. Men som över nätet lättare kan visa behovet av att tillhöra en ge­menskap.

Behovet att bli sedd är detsamma oav­sett vad man väljer att göra på fritiden. Detta är något jag också ser när jag själv pratar med killar och tjejer som spelar mycket. Det händer någonting inuti dem när man känner igen dem och skojar lite om senaste gången man sågs. För mig är internet ett fantastiskt verktyg för att bygga inkluderande gemenskaper. Bara i den lilla grupp som jag tillhör kommer vi från alla möjliga länder; från Austra­lien och Singapore i öst till USA:s väst­kust i väst. Anledningen till att vi hänger ihop är att vi blev sedda av någon som bjöd in till gemenskap.

Evangeliet till gaming-världen

Som kyrka har vi en otroligt viktig del i att bygga bra och hållbara gemenska­per. Vi har den gemensamma faktorn som överstiger alla andra, tron på och kärleken från Jesus. Evangeliet måste få komma fram även i gaming-världen. Att tänka sig att vi måste ta gamern bort från datorn och in i kyrkan är inte hållbart.

Jag tror mer på att vi behöver ta kyr­kan till gamern.

Text: Ruben Marthinussen, barn- och ungdomskonsulent, Västerås kår

Rubens ordlista

  • ”Discord”. Social plattform avsedd för spel som består av virtuella servrar som användare kan skapa och bjuda in andra till.
  • ”Server”. Tillägnas oftast en specifik grupp eller gemenskap. Består av både text- och röstkanaler där man kan skriva eller prata med människor. Röstkanalerna fungerar som traditionella gruppsamtal men över nätet.
  • ”Livestreamer”. Person som antingen på fritiden eller som heltidsjobb sänder ut det som spelas på datorn i realtid, samtidigt som man pratar med dem som tittar.
  • ”Alias”. Det namn man visar sig som i onlinespel. Lite som ett smeknamn. Det är ovanligt att använda sitt riktiga namn men man gör kanske en anpassning till det. Mitt är Robbanbroberg och det är därför min kompis kallar mig Robb.
  • ”Gamer”. Någon som spelar mycket videospel antingen på datorn eller på en konsol.

Krönikan har publicerats i Frälsningsarméns tidning Stridsropet nr 3-2021

Publicerat: 2021-04-28Skriv ut