logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Andakt - Gud gör allting nytt

"Trots att det bara är februari har känslan av vår gjort sig påmind. Även detta år kommer snön att töa bort och solens värme smälta det frusna." Månadens andakt är skriven av Agneta Lindell, kårledare för Frälsningsarmén i Sala.

Våren visar vägen: Gud gör allting nytt. Något nytt är på gång i naturen, redan nu visar det sig. Solens strålar har genom korta glimtar visat att snart, snart är våren på väg.

Strofen om att våren visar vägen är skriven av Per Harling. Första versen i sången lyder så här:

"Vila i din väntan. Stilla mötet sker.
All din stora längtan Herren hör och ser.
Våga vänta tryggt: snart har dagen grytt.
Våren visar vägen: Gud gör allting nytt."

Väder- och humörsvängningar

Alla årstider och kanske framför allt våren har likheter med det vi får gå igenom som människor. Olika perioder av glädje och sorg, misströstan och hopp och allt däremellan, den grå vardagen. Särskilt det vi kallar aprilväder som är en blandning av regn, snö, kyla och lite mildare väder med slask.

Den snabba svängningen från klarblå himmel till en gråmulen dag, visar hur vårt humör kan ändra sig som i ett ögonblick. Det kan vara något som händer, vi möter en person och antingen går vi därifrån i glädje eller besvikelse. Detta är livet. Oavsett om du är kristen eller inte.

Hur vi möter och bemöter det som händer och sker

Men vi kan få hjälp och stöd i hur vi möter och bemöter det som händer och sker. "Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen" kan vi läsa i bl.a. Lukasevangeliet kapitel 6 och vers 45. Vi kan också säga, vad hjärtat är fullt av, så agerar vi.

Som kristen är det viktigt att inte bara göra det som för stunden "känns" bäst. Varför? Man blir opålitlig. Det gör att ens vänner inte vet var de har dig om ni stämt möte. Hur ska de veta om du verkligen kommer eller inte? Aprilvädret växlar snabbt från solsken = javisst vill jag träffa dig, till en sky av gråa moln = känner inte för att träffa dig nu.

Att bli en person att lita på

Som tur är för oss som har det så här, har vi en som kan hjälpa oss. En som kan förvandla oss så vi blir personer att lita på. Det är Gud. Som ger oss det bästa, sig själv. Gud är någon vi alltid kan lita på. Gud är inget aprilväder som nyckfullt ändrar sig hipp som happ. Gud är en stadig klippa som vi kan vila på och lita till. Oavsett väder, både inombords och utanför.

Därför kan jag och du, vila tryggt i vår väntan på Gud.

Bibeltext

"Se, jag gör något nytt. Redan nu visar det sig. Märker ni det inte? Jag skall göra en väg i vildmarken och strömmar i öknen." Jes 43:19

Bön

Tack Gud, att du visar vägen för oss var och en. Vi ber särskilt för den som just nu brottas med det som händer och sker i livet. Herre, kom med din frid och glädje. Herre, beskydda och bevara våra tankar och känslor i dig. Herre, hjälp oss att bli stilla, att våga vila tryggt i dig. Så vi kan gå i frid och tjäna dig med glädje! Amen

Text: Agneta Lindell, kårledare för Frälsningsarmén i Sala

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.