logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Andakt - Att andas på riktigt

”Fader, jag andas ut min trötthet, jag andas in din kraft. Kristus, jag andas ut min ensamhet, jag andas in din närhet. Helig Ande, jag andas ut min oro, jag andas in din frid.” Monica Alhbin, kårledare för Frälsningsarmén i Tranås har skrivit månadens andakt.

Vackert men kyligare

Höstens första månad är här och färgerna i naturen skiftar. Det blir nästan guldfärgat, först uppe bland träden och sedan på marken då löven faller av. Det är vackert och en fröjd för ögat, men det kan också bli kallt och bita till i kinderna. Luften börjar kännas, inte bara svalare, utan kall och jag som gillar sommar, sol och värme har ganska svårt med det kyligare vädret. Då får jag se mig omkring och njuta av färgerna och allt det vackra.

Höstens stress

När hösten är här kan det också vara ganska stressigt för många av oss och vi behöver alla knep och metoder för att hålla stressnivåerna i schack. Ett av de viktigaste knepen är att andas, att andas på riktigt. Vi kan klara oss ganska bra i ca 3 veckor utan mat; 3 dagar utan vatten men 3 minuter utan luft, utan att andas. Att andas, vet vi, är livsviktigt. När vi slutar med det, slutar vi leva.

Vi mår som vi andas

Man kan i sanning säga att vi mår som vi andas. När vi stressar hamnar vi omedelbart i " kamp och flykt andning." Vi hyperventilerar och andas bakvänt, högt uppe i bröstkorgen. Många fastnar i den andningen och hittar inte tillbaka själv. Ett par djupa andetag kan då på några sekunder ge en underbar känsla av lättnad. Andningen är grunden till allt liv och det sägs att din andningsrytm speglar din själ och hur du mår.

Jesus andades på dem

I Första Mosebok 2:7 kan vi läsa om hur livsenergin kom i i människan – "då formade Herren Gud människan av jord från marken och blåste in liv genom hennes näsborrar, så att hon blev en levande varelse."

Och i Johannes 20:19-22 läser vi hur Jesus gör för att ge lärjungarna helig ande – "På kvällen samma dag, den första i veckan, satt lärjungarna bakom reglade dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade till dem: "Frid åt er alla." Sedan visade han dem sina händer och sin sida. Lärjungarna blev glada när de såg Herren. Jesus sade till dem igen: "Frid åt er alla. Som Fadern har sänt mig sänder jag er." Sedan andades han på dem och sade: "Ta emot helig ande." Ande och anda är samma ord.

Andas in Guds kraft

Låt inte denna höst få stressa dig. Vi får andas in Guds kraft, närhet, glädje, kärlek och andas ut allt som tynger oss, andas ut tröttheten, andas ut pressen. Överlämna oss själva helt till Gud med varje utandning. Dag Hammarskjöld sa: "I varje människas inre finns ett centrum av stillhet omgivet av tystnad."

Bön

Fader, jag andas ut min trötthet, jag andas in din kraft. Kristus, jag andas ut min ensamhet, jag andas in din närhet. Helig Ande, jag andas ut min oro, jag andas in din frid. Amen.

Text: Monica Alhbin, kårledare för Frälsningsarmén i Tranås

Ska vi be för dig?

Frälsningsbön

Den som vill ta emot Jesus och tillhöra honom kan be den här bönen:

Himmelske Far, jag är ledsen för allt som jag har gjort fel i mitt liv. (Här kan du stanna upp och be om förlåtelse för något som du har på ditt samvete). Käre Gud, förlåt mig. Nu vill jag vända mig bort från allt som är ont och fel. Tack för att du sände din son, Jesus, för att dö på korset för mig så att jag kan få förlåtelse och bli fri. Från och med nu vill jag följa och lyda honom som min Herre. Tack för att du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande. Jag vill ta emot den gåvan nu. Gud, kom in i mitt liv med din Helige Ande, och stanna kvar hos mig för alltid. I Jesu Kristi namn. Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.